Har förbrukat ca 170 kg pellets o 328 kWh under dessa 61 dygn... Juni gick det 105 kg pellets innan de blev varmt o 172 kWh el o för juli blev det 65 kg pellets o 156 kWh...

Elen är totalt för huset..

Andre har samma brännare som mig(med nya processorn) , och acksyrningen är inbygd. dvs du kan ställa antal grader den skall sjunka från börvärdet innan start.fixarnisse skrev:vad har du för acktankstyrning?
Jepp till den fruktansvärda summan av 385:-Patrik skrev:Andre har samma brännare som mig(med nya processorn) , och acksyrningen är inbygd. dvs du kan ställa antal grader den skall sjunka från börvärdet innan start.fixarnisse skrev:vad har du för acktankstyrning?
Hmm 7 ton.. Jag hade 6,7 ton första året i huset med gammla oljepannan -72:a o janfire´n en -96:a..HansJ skrev:Bra jobbat André.
Jag har förbrukat ganska precis dubbelt så mycket.
175 Kg under Juli![]()
Jag har bara kört pellets för varmvattnet.
Startade i Juli förra året och ville testa pelletsförbrukningen över ett år.
Det blev ca 7 Ton.
Måste nog räkna på det där med acktank igen.
/Hasse
Flamriktare är nog en bra ide att du skaffar.. Om inte annat värt att pröva..HansJ skrev:
Pannan är på 205 liter, sprillans ny från Effecta. Jag har tänkt
testa med en flamriktare på brännaren, pannan är ju gjord för
framåtbrinnande brännare. Jag har ca 15 cm utrymme innan lågan slår
i taket. Borde räcka, men det är väl på gränsen.
Har inte kollat hur fort tempen sjunker när jag inte tappar något vatten,
men det är betydligt mer än 15 grader/dygn.
/Hasse
Min angivna el förbrukning är för hela huset.. Så i juli gick de 5 kWh/dygn..bamyl skrev:Hej hoj !
Pannan med laddning och allt till, drar inte mer än 2-3 kw/vecka
/Bamyl
Sidorna känns helt kalla, lite varmt på ovansidan, men inte värre än att man utan vidare kan lägga handen på.André skrev: Hur väl isolerad är pannan, Är plåtarna på pannan helt kalla??
Det var bara en tanke.. Men en ny panna borde ju vara hyfsat bra isolerad..HansJ skrev:Sidorna känns helt kalla, lite varmt på ovansidan, men inte värre än att man utan vidare kan lägga handen på.André skrev:
En flamriktare kanske minskar genomströmningen när brännaren inte är igång. Väldigt lite, men i alla fall.
/Hasse
205 liter är nästan mycke om du ska köra mot acktank.. Du har 12 kWh bara i 205 liter vatten + plåten i pannan så de blir nog närmare 20 kWh..HansJ skrev:
Pannan är på 205 liter, sprillans ny från Effecta.
/Hasse
Jo, du har nog rätt.André skrev: 205 liter är nästan mycke om du ska köra mot acktank.. Du har 12 kWh bara i 205 liter vatten + plåten i pannan så de blir nog närmare 20 kWh..
Dom 20 kW ska värmas upp först varje gång acktanken ska laddas för att sedan bli förluster..![]()
Så du får nog hoppas att flamriktaren spar en del..