inställning vid varierande temp ute

Skriv svar
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

inställning vid varierande temp ute

Inlägg av henkeb »

nu när jag har +7 ute på dagen och -10 på natten vilken inställning är bäst,underhållsfyr eller start o stopp? har ingen lust att springa ner och ändra morgon o kväll. råd mottages tacksamt.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Jag tycker du ska satsa på en shuntsturning, själv har jag en Thermomotic Era 10 med innegivare som jag är mycket nöjd med, har konstant 20 grader inomhus oberoende av utetemperatur.

http://www.termoventiler.se/index.php?s ... tic_era_10
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu menade han ju om han skulle ha underhållsfyr eller inte på brännaren...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

ja slog över till start/stopp för någon vecka sedan. funkar ok på dagen men kan bli lite ofta på natten:-)
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Just i denna tid med så pass stora växlingar är det lite mer besvärligt att få allt till att köra på bästa sättet, själv experimenterar jag med att få brännaren att gå i modulerande drift automatisk när det behövs och det är ju lite av det samma: på dagen är det start/stop som gäller och på natten kan det vara annat som gäller.

Denna årstid har alltid varit lite jobbig med det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

ok.det blir nog att fortsätta med underhållsfyr till det blir nollgradigt ute på nätterna.start o stop dygnet runt sliter för mycket på mitt stackars tändelement.räcker med byte 2ggr om året.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

En annan fråga nu när det pendlar kring nollan - ska man ha i baffelplåt eller inte?
Enligt installatören ska man ha det när det är under nollan men inte över, för att få rätt drag i skorstenen men ändå utnyttja värmen maximalt när det är kallt.

Ja, jag vet, en dragregulator hade varit det bästa, men nu har jag inte det.

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar