En ny begagnad panna
En ny begagnad panna
Behöver köpa mig en "ny" panna eftersom min 265B har börjat läcka vatten där jag inte kan se var det kommer från, samt att den läcker vid/på schuntventilen.
Ringde och kollade vad delar skulle kosta för ventilen, dom svarade att räkna med ca: 1000:- vilket gör att det är svårt att motivera att renovera upp ventilen.
Och att den även läcker på nått annat ställe.
Vilken panna skall man satsa på om man bränner med en A3 i dag
och mer en troligt är att jag kommer att byta upp mig till en A4 med?
Så kom med råd.
//Pieter
Ringde och kollade vad delar skulle kosta för ventilen, dom svarade att räkna med ca: 1000:- vilket gör att det är svårt att motivera att renovera upp ventilen.
Och att den även läcker på nått annat ställe.
Vilken panna skall man satsa på om man bränner med en A3 i dag
och mer en troligt är att jag kommer att byta upp mig till en A4 med?
Så kom med råd.
//Pieter
A3, CTC 265B -69
Hus byggt 1984, 1 Plan, ca:170kvm vattenburna golv.21C
http://www.blocket.se/alvsborg/Nibe_Com ... ?ca=16&w=1
nära, ok pris och du kan elda med ved när pelletsen tar slut
nära, ok pris och du kan elda med ved när pelletsen tar slut

Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Bry dig inte om eländiga kombipannor för då får du inte mer effektiv panna än du redan har. Vedeldning i kombipanna är inte ens ett skämt.
Billigast är begagnad oljepanna. Bäst anses Nibe City vara. Blå modell är tillverkad efter sekelskiftet, röd modell är äldre.
http://www.blocket.se/malmo/Villa_panna ... ?ca=16&w=3
CTC 1100 och 1200 är också bra och många använder den.
Själv ersatte jag min ctc265 med en Focus oljepanna och det fungerar bättre än beräknat.
Oljepannor måste ha en rakt framåtbrinnande brännare men då blir verkningsgraden i klass med pelletspannorna.
Ibland är det pelletspannor till salu också men priset brukar vara högre.
Får du tag på en beg. Focus PE20 eller en Nibe Pellix kan dom köras med uppåtbrinnande brännare. Annars enklast sälja A3:an och köpa en modern beg. framåtbrinnande. Pelletspannor brukar vara höga så det gäller att ha bra takhöjd i källaren.
Billigast är begagnad oljepanna. Bäst anses Nibe City vara. Blå modell är tillverkad efter sekelskiftet, röd modell är äldre.
http://www.blocket.se/malmo/Villa_panna ... ?ca=16&w=3
CTC 1100 och 1200 är också bra och många använder den.
Själv ersatte jag min ctc265 med en Focus oljepanna och det fungerar bättre än beräknat.
Oljepannor måste ha en rakt framåtbrinnande brännare men då blir verkningsgraden i klass med pelletspannorna.
Ibland är det pelletspannor till salu också men priset brukar vara högre.
Får du tag på en beg. Focus PE20 eller en Nibe Pellix kan dom köras med uppåtbrinnande brännare. Annars enklast sälja A3:an och köpa en modern beg. framåtbrinnande. Pelletspannor brukar vara höga så det gäller att ha bra takhöjd i källaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Här har du ett komplett system till bra pris! Bara ta kärran och hämta ?
http://www.blocket.se/kristianstad/Pell ... ?ca=16&w=3
//Lövet
http://www.blocket.se/kristianstad/Pell ... ?ca=16&w=3
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Har varit moderna brännare typ Eurofire, Viking B16 som man lätt kan justera själv till salu flera gånger inom prisområdet 4500-5500. Sett ur det perspektivet tycker jag inte priset var särskilt billigt.
Hur stor procent av Viking Bio ägarna klarar av att justera om sin brännare när en ny pelletssändning inköps? Måste vara ett h-e att sitta i knäet på dyra installatörer nu när pelletspriserna stigit så kraftigt.
Vad kostar de känsliga rostren och brännarrören till Viking Bio. Kan ju lätt bli här som för killen som köpte en beg. Bmw bil - reparationerna blev mycket dyrare än vad bilen hade kostat.
Hur stor procent av Viking Bio ägarna klarar av att justera om sin brännare när en ny pelletssändning inköps? Måste vara ett h-e att sitta i knäet på dyra installatörer nu när pelletspriserna stigit så kraftigt.
Vad kostar de känsliga rostren och brännarrören till Viking Bio. Kan ju lätt bli här som för killen som köpte en beg. Bmw bil - reparationerna blev mycket dyrare än vad bilen hade kostat.

Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Torsten! Det är ganska enkelt att ställa in brännaren efter låga, rök och aska,man får kanske inte en proffs inställning men mycket nära, vilket det visade sig när sotarn kom till mig föra vintern. Dessutom håller dom nya rostern betydligt bättre, har eldat över 8 ton och brännarröret håller också så det är inte så dåligt som du vill framhäva.Dessutom har det kommit ett icke orginal roster (350:-) som verkar vara bra ,om man läser här på forumet.Priserna på roster (325:-) och rör (1695:-) är inte så dyra heller om man jämför med andra fabrikat.Brännaren och pannan funkar bra ihop och det tar c:a 15min att sota.Så jag tycker inte man ska nervärdera kombinationen om man inte har den. Se är det klart att det finns brännare med andra styrsystem som är bättre och sämre.Men ska man köpa begagnat så tycker jag det är prisvärd kombination eftersom den är komplett. Jag är mer än nöjd med Jokern och Viking Bion för den det funkar riktigt bra för mor.
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
nu va de ju just en nibe panna ja länkade till, pannan är byggd som en city men med en enkel veddel på sidan.Torsten skrev:Bry dig inte om eländiga kombipannor för då får du inte mer effektiv panna än du redan har. Vedeldning i kombipanna är inte ens ett skämt.
en bekant till mej har en sådan panna och den fungerar bra, även med en uppåtbrinnande janfire med lågriktare...
nu vet ja ju inte om det behöver eldas med ved och i så fall håller ja med om att en city är både smidigare och bättre.
eftersom ja själv har en vet ja att de fungerar bra som budgetalternativ...
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
Jag tackar för era svar.
Då blir det lite följ frågor då.
Vad är skinnladen mellan den blåa och den röda Nibe city
förutom tillverknings år?
Hur stor/liten skinnlad är det mellan CTC 1100/1200
mot Nibe City?
När det gäller Nibe City så har jag förstått att det är en litet förbrännings rum vilket gör att man får sota ofta, detta gör jag redan i dag med 265B
Intervallet hamnar mellan 4 till 6 dagar som det har varit med kylan i år.
Så med andra ord om det är något liknade intervall så är det helt okej för min del.
Tack på för hand.
//Pieter
Då blir det lite följ frågor då.
Vad är skinnladen mellan den blåa och den röda Nibe city
förutom tillverknings år?
Hur stor/liten skinnlad är det mellan CTC 1100/1200
mot Nibe City?
När det gäller Nibe City så har jag förstått att det är en litet förbrännings rum vilket gör att man får sota ofta, detta gör jag redan i dag med 265B
Intervallet hamnar mellan 4 till 6 dagar som det har varit med kylan i år.
Så med andra ord om det är något liknade intervall så är det helt okej för min del.
Tack på för hand.
//Pieter
A3, CTC 265B -69
Skillnad mellan röd o blå. Tror mest det är åldern. En röd börjar bli för gammal att installera. Dokumenten finns här.
http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
För ctc1100 :
http://www.ctcvarme.se/enertech/p273/fi ... Family.pdf
Nibe City har större vattenmängd 200 liter mot 145 liter i ctc1100
På Nibe kan man sota tuberna nedifrån men ctc1100 måste man sota uppifrån.
http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
För ctc1100 :
http://www.ctcvarme.se/enertech/p273/fi ... Family.pdf
Nibe City har större vattenmängd 200 liter mot 145 liter i ctc1100
På Nibe kan man sota tuberna nedifrån men ctc1100 måste man sota uppifrån.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Det är bara färgen som skiljer på röda och blå Nibe City. Röd är före -1999, lite för gammal kanske som nämnts ovan.
2005 nytte de utseende totalt, med sådana finns knappt.
Det finns fler oljepannor som är bra till pellets, Albin Futura tex.
Problemet är att de är för gamla, det är nästan bara Nibe City, Nibe Attack, CTC 1200 som är värt att installera med avseende på ålder.
.
2005 nytte de utseende totalt, med sådana finns knappt.
Det finns fler oljepannor som är bra till pellets, Albin Futura tex.
Problemet är att de är för gamla, det är nästan bara Nibe City, Nibe Attack, CTC 1200 som är värt att installera med avseende på ålder.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex