Köra brännarn utan ringen ovanpå

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Maran
Fröträd

Köra brännarn utan ringen ovanpå

Inlägg av Maran »

Jag har en Bioline 20/A4 med kuggring ovan. Kan man köra utan kuggringen? Vad förlorar man på det i så fall? Enligt min installatör så skulle det funka.

Min brännare blir väldigt varm så primärringen blir lite deformerad så kuggringen inte går på primärringen. Hur kan man lösa detta?

Hjälp mig, vill inte köpa ny primärring varenda gång jag sotar pannan!

Det blir väldigt varmt i brännarutrymmet, just nu köra jag med 70% matning och rökgaserna vid nysotad panna ligger på 120 grader och stiger till ca 150 när det är dags att sota. Känns inte som jag kan minska matningen så mycket mer pga detta.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Tittade på Combiheat. Verkar vara tornedalens svar på de urmodiga tjeckiska gjutjärnspannorna. Är det pelletspannan eller vedpannan du har?
Om det är pelletspannan kanske problemet är samma som här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=tuber
Fel typ av brännare i pannan. Är väl synd att göra slut på en fin brännare.

Jag fick en lite trasig A3 brännare gratis en gång men skulle bli mindre än 2 dm upp till taket i pannan så jag skaffa en framåtbrinnande istället.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

Det är en kombinerad olje & vedpanna. Brännarn sitter i oljehålet.

Är en grymt effektiv panna, gör av med väldigt lite pellets samt har en väldigt bra förbränning. Pannan har 32 tuber innan rökgaserna lämnar pannan.

Har nu kört natten utan ring och det verkar funka. Vad gör denna kuggring egentligen?

Installatören skall komma förbi och kolla hur man kan lösa detta. Men att köra utan kuggring kanske är en lösning?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl till för att få bort aska antar jag ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Jag tror på att ha brännaren i vedutrymmet. Stor plats för askan och inga kylande plåtytor.
Jag tror din brännskål kommer för nära keramikväggen som reflekterar tillbaka värmen och det blir för varmt. Om du tar bort kuggkransen blir det något annat på brännaren som förstörs.
En framåtbrinnande brännare med mellanlägg vid luckan så bara lite av brännaren sticker in skulle kanske vara bättre.
Vad säger dom på Combiheat om pelletseldning. Har dom provat någon Ecotec.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

Fel av mig, brännarn sitter visst i vedutrymmet och ovan finns en kon.

Jag har med hjälp av installatören tagit bort en del material innanför, just nu ligger brännarn under en kon som fokuserar värmen uppåt. Så det är ganska långt upp till tuberna, dock är det konen som lågan eventuellt studsar tillbaka mot.
Det skulle gå att göra ett större hål i konen och på så sätt få bättre spridning av värmen.

Jag skall ta en bild på en genomskärning av pannan så får ni se hur det ser ut.

Det är inte kuggringen som ändrar form utan primärringen. Så frågan är om askan försvinner ändå, utan kuggringen. Skall kolla detta ikväll.
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

Maran skrev:Har nu kört natten utan ring och det verkar funka. Vad gör denna kuggring egentligen?
Inte för att jag vet varför kuggringen är gjord som den är gjord, men jag kan åtminstone säga att jag har noterat att när brännaren har matat in en startdos i brännarkoppen så är det en fin rågad hög med pellets som inte skulle få plats utan ringen på plats.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Alex Bude
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej

Om jag var i din situation skulle lotta panna förmåga så som den är bygd för at ta vara på värme med effekt max.

I-stele om du råka ha en kvalitet panna var bättre att sänka matningen på pelletsbrännare tills det som passa for dit panna.

Detta skulle ger dej bättre effekt på pellets och indirekt få mindre förbrukning på pellets.

Anas om du ändra på pannas konstruktion få du samma effekt gnom att sänka pannas effektivitet och slösa mer pellets för samma värme i anläggning
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

Hur lägger man upp en pdf-bild?
Peter603
Gallringsobjekt

Har samma problem

Inlägg av Peter603 »

Har en a4, kört utan kuggringen hela sommarn.
Få se hur det går på vintern, men har inte haft några driftstopp alls sedan ringen flög väck.

på min brännare så är det primärringen som blir missbildad vilket resulterar i att kuggringen inte går runt/fastnar.

Mvh, Peter
A4 + Nibe City VX.

Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

har fått för mig att det går lite mer pellets utan ringen men det är inget jag mätt, skall göra detta nu innan jag sätter på värmen.

Pannan går iaf mycket bättre nu, det blir inte alls lika varmt i koppen.

Har kört utan ringen utan problem iaf.
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Vår brännare började kärva igen i vintras, efter ett tag upptäcktes att kuggringen blivit deformerad och inte gick runt som den skulle. Vi körde då utan kuggring i princip hela våren (vi förresten, alla utom jag som bor utomlands för tillfället). I somras, när jag var hemma på semester, upptäckte jag att en del av brännkoppen bränts bort; det såg ut ungefär som om en råtta gnagt ner den på den sida som vätter mot brännaren - om nu råttor kunde gnaga i sånt material. Vid det laget hade vi redan beställt ny pannan och brännare, så hur den slutligen såg ut när den byttes ut vet jag inte. Intressant är kanske att att järnet bränts bort pjust på det ställe där vi haft mest hård koksning. Min slutsats var väl att det går utmärkt att köra utan kuggring, men att det förmodligen bidrog till förfallet på något sätt.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Det är inte så att ringen är för att även fördela värmen och hindra att de heta gaserna ligger på samma punkt på brännaren hela tiden ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar