Tappvattenautomat för soltank
-
- Gallringsobjekt
Tappvattenautomat för soltank
Enligt SERC´s rapport (Läs Klaus Lorentz) så är tappvattenautomat (TVA) bättre än två värmeslingor för vv i tanken (även de med utdragna slingor) exvis "dalatanken" avseende att säkerställa god skiktningen i soltanken.
Var finner jag en BRA TVA för under 10000kr?
Solentek har en för ca 11000 kr som säkert är av världsklass men ...är det ekonomiskt försvarbart?
solvis har oxå en men har ej hittat pris på denna, någon som vet?
min grundsyn på mitt framtida solfångarsystem är att det ska reducera mitt elbehov/pelletsbehov 7-8 månader per kalenderår så god skitning i soltanken samt väl med isolering utanpå tanken verkar vara 2 viktiga faktorer.
Jag siktar på antingen en 4 slingstank från stockbro eller en 2 slings (båda för solkretsen ) och koppla på en TVA.
Har du bättre förslag, tips på system uppbyggnad?
Var finner jag en BRA TVA för under 10000kr?
Solentek har en för ca 11000 kr som säkert är av världsklass men ...är det ekonomiskt försvarbart?
solvis har oxå en men har ej hittat pris på denna, någon som vet?
min grundsyn på mitt framtida solfångarsystem är att det ska reducera mitt elbehov/pelletsbehov 7-8 månader per kalenderår så god skitning i soltanken samt väl med isolering utanpå tanken verkar vara 2 viktiga faktorer.
Jag siktar på antingen en 4 slingstank från stockbro eller en 2 slings (båda för solkretsen ) och koppla på en TVA.
Har du bättre förslag, tips på system uppbyggnad?
-
- Pannrumshärskare!
Den var med i Råd o Röns ack.test under 2003. Har för mig att den kostade strax under 9000 pix. Men det var 2003 som sagt var och priset kan ha gått upp.Andreas Hansson skrev:Vet inte vad baxi tar för sin men..
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
-
- Pannrumshärskare!
-
- Gallringsobjekt
Tack amigos!
Jag har sett den...frågan kvarstår...
gynnar den skitningen?
...har den lågt flöde på retursidan samt hur kallt är vattnet?
Topptemp minus 30 grader eller nära kallvattentemp???
... eller spolar den in returvattnet i tankbotten med högt flöde så man får pissljummet vatten i hela tanken istället för den fina välskiktade tank som jag önskar...
Hmm klurigt
Jag har sett den...frågan kvarstår...
gynnar den skitningen?
...har den lågt flöde på retursidan samt hur kallt är vattnet?
Topptemp minus 30 grader eller nära kallvattentemp???
... eller spolar den in returvattnet i tankbotten med högt flöde så man får pissljummet vatten i hela tanken istället för den fina välskiktade tank som jag önskar...

Hmm klurigt
-
- Pannrumshärskare!
har tva...
Jag har en TVA med lite för liten växlare i, så returtempen blir lite högre än vad den hade kunnat vara med en större plattvvx.
Något som skall åtgärdas när jag får tag i en stor fin plattvvx till rimlig peng.
Men hitills så verkar det ändå fungera mycket väl. Returtempen är SÄLLAN över 30 grader, endast då tanken är riktigt fulladdad och över 90 grader i toppen ,men då har tempen vid utloppet i tanken från TVA ändå varit uppemot 60-70 grader.
Problemet för utnyttjandet av tanken ligger för mig snarare i att jag har ett högtemp system på radiatorerna. De som har lågtempsystem kan få ett RUSKIGT bra utbyte för uppvärmning, det får inte jag lika gott av på vår/höst.
Något som skall åtgärdas när jag får tag i en stor fin plattvvx till rimlig peng.
Men hitills så verkar det ändå fungera mycket väl. Returtempen är SÄLLAN över 30 grader, endast då tanken är riktigt fulladdad och över 90 grader i toppen ,men då har tempen vid utloppet i tanken från TVA ändå varit uppemot 60-70 grader.
Problemet för utnyttjandet av tanken ligger för mig snarare i att jag har ett högtemp system på radiatorerna. De som har lågtempsystem kan få ett RUSKIGT bra utbyte för uppvärmning, det får inte jag lika gott av på vår/höst.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Gallringsobjekt
Ceterm
Den typen som används i fjärrvärmeanläggningar borde fungera utmärkt även till acktank. De har en MYCKET stor plattvvx. I fjärrvärmenät är det ju precis som med acktank önskvärt med LÄGSTA möjliga returtemp.
Kostar dock skulle jag gissa
.
Kostar dock skulle jag gissa

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Dansk tappvattenautomat
Jeg er også optaget af den nævnte "automat" og har udviklet én. Da det kan tolkes som reklame, henviser jeg til mit indlæg på siden Marknadsföring & erbjudanden, titel: Tappvattenautomat.
Med venlig hilsen Niels Lyck, Varmt vand fra solen
Med venlig hilsen Niels Lyck, Varmt vand fra solen
Baxis lilla TVA funkar utmärkt, se länk http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/.
Den kostar ca 6000 skr. Enbart plattväxlaren ca 2400 skr.
Min returtemp till ack ligger mellan 15-20 grader. I september eldade jag med 2 veckors mellanrum för att få varmvatten. Ackvolym 3 m3.

Den kostar ca 6000 skr. Enbart plattväxlaren ca 2400 skr.
Min returtemp till ack ligger mellan 15-20 grader. I september eldade jag med 2 veckors mellanrum för att få varmvatten. Ackvolym 3 m3.