Ny installation.. men vad ska man välja.

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

kukkolapeter skrev:Huset kommer att bli välisolerat (300mm markisolering, 350mm i ytterväggar samt 500mm i vindbjälklag.) golvvärme på nedre plan, radiatorer på övre plan.

Är jag på rätt spår?
Varför radiatorer på övre plan??? Det är bättre att ha lågtempererat system i hela huset.

Finns förvisso radiatorer för lågtemp men varför montera fula element när man kan ha golvvärme i hela huset.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

Jaa du Roli, det kan man fråga sig?
Jag har liksom fått för mig att det inte är så lyckat med golvvärme på övervåningen, :oops:
Men har nu forskat om det ett par timmar idag och nu är jag helsåld på den idén.

Så det blir nog så att jag lägger in jordvärme som huvudsystem till uppvärmning med en ctc-pump? (ska ta in pris av flera) och sätter in en täljstenskamin i vardagsrummet som strömavbrotts-backup, mysfaktor och musöppnare :wink:
Det borde bli schwainbilligt och bekvämt att värma kåken

Jag får tacka alla som sagt sin mening för hjälpen och om det är nån som har tips eller synpunkter på ämnet så kommentera gärna.
Men det lutar åt att jag får hoppa över till värmepump-tråden här på forumet :wink:

Bara ett litet tillägg som rör pelletsavdelningen..
Min lokala pellets/ pannförsäljare har en Bergvärme borrningsrigg parkerad på sin tomt i full färd att börja borra, bra reklam för pelletseldning :roll:
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja... varje byggnad har sina egenskaper och alla dessa ska tas in när man ska besluta om vilket värmesystem man ska ha.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Dålig reklam hade det varit om han själv använt pellets av ett annat fabrikat än det han själv säljer. :)
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kukkolapeter skrev:Först måste jag säga tack för alla svar så här långt. Nu börjar jag snöa in lite grann på det här med jordvärme.
För tomten vi tittar på är på ca. 4000m2, Slangen är i princip gratis för mig. Därav idén att gräva ner den i förebyggande syfte.

Nu var det en som tipsade mig om en pump. http://server8.serverdrift.com/~siriusab/pdf/S2.pdf
Tillverkad av www.sirusab.se ?
men jag har inte en susning om vad det är man ska söka för egenskaper för att det ska vara bra.

Huset kommer att bli välisolerat (300mm markisolering, 350mm i ytterväggar samt 500mm i vindbjälklag.) golvvärme på nedre plan, radiatorer på övre plan.

Är jag på rätt spår?
Vilka förutsättningar för effektivt system :D

4000 m2 så finns utrymme för slang, Huset har även de rätt isoleringsgrad.. Är det villavarm du ska bygga med??
Det är samma standard el tjocklek på isoleringen iaf, Vet av ett 1 plans villavarm i Umeå på 250 m2 som kört med elpanna första 2 åren med separat elmätare.. Förbrukade 16100 kWh för värme o vv med elpanna o 23° innetemp..

Ska det byggas till garage till huset senare??

Ser man till villavarm med FTX ventilation så ligger de på huset i umeå på 64,5 W/m2 o år med lika isolering som du tänkt ha, Det skulle då göra 12200 kWh/år om ditt tänkta hus stod i Umeå..
Med Jordvärme så får du en förbrukning på 3000 kWh/år :lol:

Skulle inte ta en Ctc pump om jag vore du, Nibe/Ivt/bosch (Samma som ivt) ligger på cop 5,03 vid 0/35° medans Ctc ligger på 4,14 vilket är för mycket för att bortse från tycker jag..

Om de bara är dom 190 m2 så bör en Nibe 1145/1245-6kW klara värme utan tillskott särskillt om du lägger ner 2x300 meter slang med 1,5 meter i mellan o på 1,2 meters djup :wink:
Med golvvärme överallt kommer du få ruskigt billig uppvärmning iaf 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

André

Det är inte riktigt samma som villavarm jag ska bygga, men jag ska erkänna att jag lånat lite idéer av dom + andra som hittat energieffektiva lösningar. :lol:
Om siffrorna du nämner stämmer, har förvisso läst om liknande på andra ställen med, så lär jag vara överlycklig när jag väl får allt klart.

Garage kommer det att bli senare, fristående med luft/luft pump bara för att hålla + grader där. inget speciellt. Annars lär man spränga budgeten.
Plattan ska jag dock gjuta i samband med att man gör husplattan.
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Du har inte funderat på att dra en kulvert till garaget och sätta en fläktkonvektor istället för en luft/luftpump när du ändå har värmepumpen.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

Ingen dum idé. Kulverten är ju inte så dyr i inköp, ska ta och tänka på det där.
Tack för tipset :D
barfotalasse
Ungskog

Inlägg av barfotalasse »

Utan att vara någon expert eller särskilt byggnadskunnig skulle jag nog tänka i de här banorna:

Nybyggt 190kvm, 1 1/2 plan >> Troligen öppen planlösning, välisolerat mm... Ta hjälp med att uppskatta dels hushållsel- och värmebehovet för huset där det ska stå. Står det myr i Kukkola nere vid älven är det ju inte riktigt samma som ett 'typhus' i Uppsala...

Ska du bo kvar till dödagar eller vara beredd sälja inom inte alltför många år? En mäklare kan hjälpa ge en uppskattning på vad man får tillbaka på investerade pengar i bergvärme, pellets, vedpanna edyl. Där jag bor tex kanske man får tillbaka 1/3 på en bergvärmeinvestering i form av direkt värdeökning. Intjänandetiden kan ibland bli ganska lång på mindre populära orter där huspriserna ligger låga och underhåll samt investeringar i låga driftskostnader och bekvämlighet inte premieras vidare rundhänt.
Kan man däremot lägga jordvärmeslangen i en sjö blir det både billigt och bra tror jag mig ha föstått...

Vad blir det för investeringskostnad och driftskostnad med olika alternativ? Payofftid?
Om huset ska säljas en dag, vilka är då köparna? Barnfamilj troligen..? Vilka uppvärmningsalternativ kan vara intressanta för dessa och vilka önskemål kan då finnas? Kan man åka bort några veckor på jullovet och hälsa på morföräldrarna tex, och är värmesystemet stabilt och lättskött ifall man ofta har långa pendlingsavstånd uppe i dina trakter?

För ett nytt och såpass stort hus skulle jag nog själv luta åt bergvärme i kombination med vedkamin, men det är ju min personliga preferens för ett nytt större hus.
Någon annan skulle kanske välja att spara in på rörinstallationerna lite och istället satsa på ett par rejäla vedkaminer och lite direktel som stöd de kallaste dagarna samt som varmhållning under ev. vintersemestrar.

Känns som att första vägvalet i alla fall blir om bergvärme eller ved/pellets ska vara huvuduppvärmningalternativet eller inte. De utesluter varandra ganska väl så fundera ordentligt på ekonomi och bekvämlighetskrav -inte bara för dig utan även för framtida tänkbara köpare av huset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kukkolapeter skrev:Ingen dum idé. Kulverten är ju inte så dyr i inköp, ska ta och tänka på det där.
Tack för tipset :D
Helt klart ska du lägga ner kulvert innan platorna gjuts o sedan antingen gjuta in golvvärme även i garaget alt fläktkonvektor..
Fördelen med golvvärmen är att bilen torkar upp ruskigt snabbt o kör du med samma isolering i garaget o håller typ 15° så drar ett garage på 60° max 400W då det är som kallast med hjälp av vp...

Blir det FTX ventilation i huset??
Det bör du annars sikta på för ju kallare klimat du har ju bättre är det, Slippa att -30° luft kommer genom hål i väggen..

Men ta gärna hjälp av någon som kan räkna på effektbehovet för huset så går det få riktigt bra dimensionerad vp, Snåla ej på slanglängden i marken heller för ju varmare du får från marken ju mer effekt ger pumpen.. Sen om du har golvvärme överallt så du har riktigt lågtempererat system så kommer pumpen klara att suga mer värme ur marken..
Effektbehovet kan inte vara så högt med den isoleringen, Jag behöver ca 43W/m2 vid -30° med 5" isolering i väggar o 25-30 cm i tak med självdragsventilation utan återvinning..
Dimensionera vp för framtida garage o säg att du vill ha 22-23° inne annars räknar dom bara med 20° inne vilket inte alla har..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar