kukkolapeter skrev:Först måste jag säga tack för alla svar så här långt. Nu börjar jag snöa in lite grann på det här med jordvärme.
För tomten vi tittar på är på ca. 4000m2, Slangen är i princip gratis för mig. Därav idén att gräva ner den i förebyggande syfte.
Nu var det en som tipsade mig om en pump.
http://server8.serverdrift.com/~siriusab/pdf/S2.pdf
Tillverkad av
www.sirusab.se ?
men jag har inte en susning om vad det är man ska söka för egenskaper för att det ska vara bra.
Huset kommer att bli välisolerat (300mm markisolering, 350mm i ytterväggar samt 500mm i vindbjälklag.) golvvärme på nedre plan, radiatorer på övre plan.
Är jag på rätt spår?
Vilka förutsättningar för effektivt system
4000 m2 så finns utrymme för slang, Huset har även de rätt isoleringsgrad.. Är det villavarm du ska bygga med??
Det är samma standard el tjocklek på isoleringen iaf, Vet av ett 1 plans villavarm i Umeå på 250 m2 som kört med elpanna första 2 åren med separat elmätare.. Förbrukade 16100 kWh för värme o vv med elpanna o 23° innetemp..
Ska det byggas till garage till huset senare??
Ser man till villavarm med FTX ventilation så ligger de på huset i umeå på 64,5 W/m2 o år med lika isolering som du tänkt ha, Det skulle då göra 12200 kWh/år om ditt tänkta hus stod i Umeå..
Med Jordvärme så får du en förbrukning på 3000 kWh/år
Skulle inte ta en Ctc pump om jag vore du, Nibe/Ivt/bosch (Samma som ivt) ligger på cop 5,03 vid 0/35° medans Ctc ligger på 4,14 vilket är för mycket för att bortse från tycker jag..
Om de bara är dom 190 m2 så bör en Nibe 1145/1245-6kW klara värme utan tillskott särskillt om du lägger ner 2x300 meter slang med 1,5 meter i mellan o på 1,2 meters djup
Med golvvärme överallt kommer du få ruskigt billig uppvärmning iaf

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd