Ny installation.. men vad ska man välja.
-
- Ungskog
Ny installation.. men vad ska man välja.
Jag är i full färd med att bygga en ny kåk (ca.190m2 i 1½-plan) .
Jag har då lite funderingar på hur man bör värma för att göra det så enkelt/billigt för sig som möjligt.
Tankarna går så här än så länge.
-En stor acc-tank på kanske 1500 l. med alla tänkbara anslutningar och slingor, såsom: varmvattenslinga, solvärmeslinga, slinga för värmepump, 1 stor elpatron som backup.
-Dubbbelpanna alternativt kombipanna? (tacksam för kommentarer)
För att i huvudsak elda pellets men ändå kunna elda ved om lusten faller på, eller om snålheten slår in. Utan att behöva plocka lös brännaren från pannan helst, då det annars inte blir av att elda ved.
Funderar även på att gräva ner jordvärmeslang i samband med att grävmaskinen gör markarbetena, bara för att möjligheten till den uppvärmningen ska finnas framöver.
I samband med att kåken är i halvfördigt stadie så drar jag rören för solpanelerna upp på taket.
Som det ser ut så blir det bara förberedande installationer av sol och jordvärme för att hålla budgeten.
Skulle vara tacksam för lite kommentarerer på "mitt" värmesystem ifall att det är nåt jag missat eller överdrivit med.
Skulle även vilja få tips på prisvärda produkter.
Tack på förhand
Jag har då lite funderingar på hur man bör värma för att göra det så enkelt/billigt för sig som möjligt.
Tankarna går så här än så länge.
-En stor acc-tank på kanske 1500 l. med alla tänkbara anslutningar och slingor, såsom: varmvattenslinga, solvärmeslinga, slinga för värmepump, 1 stor elpatron som backup.
-Dubbbelpanna alternativt kombipanna? (tacksam för kommentarer)
För att i huvudsak elda pellets men ändå kunna elda ved om lusten faller på, eller om snålheten slår in. Utan att behöva plocka lös brännaren från pannan helst, då det annars inte blir av att elda ved.
Funderar även på att gräva ner jordvärmeslang i samband med att grävmaskinen gör markarbetena, bara för att möjligheten till den uppvärmningen ska finnas framöver.
I samband med att kåken är i halvfördigt stadie så drar jag rören för solpanelerna upp på taket.
Som det ser ut så blir det bara förberedande installationer av sol och jordvärme för att hålla budgeten.
Skulle vara tacksam för lite kommentarerer på "mitt" värmesystem ifall att det är nåt jag missat eller överdrivit med.
Skulle även vilja få tips på prisvärda produkter.
Tack på förhand
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Jag skulle inte kompromissa med panna utan ta en riktig vedpanna.
http://www.trebema.se/v33_med_sidourtag.html
eller Vedolux
http://www.varmebaronen.se/html/sjalvdragspannor.html
http://www.varmebaronen.se/html/med_sugande_flakt.html
Finns också andra alternativ.
Kombipannor och dubbelpannor är dåliga kompromisser med stor vattenmängd och beredaren sittande i pannan.
Du ska framställa värme och varmvatten från acktanken och då ska pannvattnet ha liten volym.
Större tank behövs nog också.
Pellets kan du elda i nästan vad som helst så därför måste du låta kraven för praktisk vedeldning styra.
http://www.trebema.se/v33_med_sidourtag.html
eller Vedolux
http://www.varmebaronen.se/html/sjalvdragspannor.html
http://www.varmebaronen.se/html/med_sugande_flakt.html
Finns också andra alternativ.
Kombipannor och dubbelpannor är dåliga kompromisser med stor vattenmängd och beredaren sittande i pannan.
Du ska framställa värme och varmvatten från acktanken och då ska pannvattnet ha liten volym.
Större tank behövs nog också.
Pellets kan du elda i nästan vad som helst så därför måste du låta kraven för praktisk vedeldning styra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag gillar pellets men vill kraftigt rekommendera att ha en panna till varje. Kombipannor brukar vara lika dåliga på båda delar.
Det finns tydligen vissa pannor som är ganska hyggliga till båda men där brukar man ha 2 luckor, en till ved och en till pellets varför man inte kan ha det så att man eldar med ved och det brinner ut medan man är borta kan pelletsen kicka in när det blir kallt, det skulle även vara möjligt att ha en avancerat styrning som låter temperaturen i tanken sjunka lite extra vid sådana tillfällen, därmed hinner man att lägga i mer ved om man vill och tanken kan tömmas ut lite extra då den knappast är en fördel vid pelletseldning.
Det finns tydligen vissa pannor som är ganska hyggliga till båda men där brukar man ha 2 luckor, en till ved och en till pellets varför man inte kan ha det så att man eldar med ved och det brinner ut medan man är borta kan pelletsen kicka in när det blir kallt, det skulle även vara möjligt att ha en avancerat styrning som låter temperaturen i tanken sjunka lite extra vid sådana tillfällen, därmed hinner man att lägga i mer ved om man vill och tanken kan tömmas ut lite extra då den knappast är en fördel vid pelletseldning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hus på 190 m2, Börja med att fixa huset energisnålt o lägg golvvärme överallt..
Ska du gräva ner jordvärme slang så ska du så klart även ha jordvärme, Med golvvärme överallt når du års cop på 4 utan problem vilket gör 5000-5500 kWh/år för vv/värme även om du bygger dit ett varmgarage på 60m2 med normalisolerat hus
Ska du gräva ner jordvärme slang så ska du så klart även ha jordvärme, Med golvvärme överallt når du års cop på 4 utan problem vilket gör 5000-5500 kWh/år för vv/värme även om du bygger dit ett varmgarage på 60m2 med normalisolerat hus
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har du veden gratis (läs egen skog eller annars utan kostnad) satsa på en rejäl vedpanna. Det finns många alternativ på marknaden. Och en rejäl acctank kan man tala om först när man går över 3000 liter. Om du inte har veden förmånligt så finns det nog inget som kan konkurera med bergsvärme vad gäller förmånliga driftskostnader....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Re: Ny installation.. men vad ska man välja.
Mycket klokt om du ändå har grävare inne och tomten ändå måste planeras efteråt.kukkolapeter skrev: Funderar även på att gräva ner jordvärmeslang i samband med att grävmaskinen gör markarbetena, bara för att möjligheten till den uppvärmningen ska finnas framöver.
Men om du redan har slangen nere behöver du bara lägga till 45 000 kr så har du jordvärmanläggninen klar. Nibe eller CTC Värmepump kostar ca 40 000 kr för ditt hus, rör + kopplingar 5000 kr.
Att sätta upp solfångare och krångla med tankar låter tokigt i ett nybygge.
Det kostar på tok för mycket för det lilla det ger.
Ved är väl käckt om man har stort energibehov (gammalt hus) och veden närapå gratis samt inte har någon annan hobby.
Men ett nytt hus som har ett energibehov på max 20 000 Kwh känns det knas att köpa vedanläggning för närmare 100 000 tusen inkl skorsten.
Bygger du nytt kostar varje m2 pengar, har du räknat på hur många m2 extra du behöver för pannrummet ? Kostnad ?
Vill du verkligen dra in massa ved, sot, aska i ditt splirrans nya hem ?
Ved är okej i källare eller uthus, men inte i nytt enplanshus.
Du måste lösa ventilationsfrågan med någon slags mekanisk ventilation som har återvinning av värmen i frånluften.
Detta för att nå nya energikrav från myndigheter.
Modern frånluftsvärmepump typ Comfortzone löser ventilation och uppvärmning med låg investeringskostnad och låg driftskostnad.
Berg / Jordvärmepump med tillsats i form av frånluftsbatteri är en annan lösning.
En tredje är FTX ventilation och valfritt värmesystem, det tror jag är smartast också.
Tänk vidare och var öppensinnig. Tänk ekonomi och bekvämlighet.
Ska du någon gång sälja huset, vad tror du uppskattas mest i ditt närområde ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jag gillar sol, det är en miljövänlig energiform, synd bara att det tar ett par evigheter att räkna hem investeringen.
VP är väl bra på mycket men att de ska dimensioneras dubbelt upp mot vad som är normalt för att klara jobbet när det blir vargavinter som i år får dom att sjunka allvarligt i mina ögon.
Jag anser att man bör ha ett värmesystem som INTE kräver enormt mycket mer ström bara för att det blir kallt ute, med en rätt dimensionerat VP ska värmetillskott inte behövas i mitt tycke, då kan man säkra ner till 10A huvudsäkring.
Det perfekta är väl att ha sol + VP + pellets, då har man hela spektrat - men även en massa plats som går åt och en sjujäkla installationsinvestering.
VP är väl bra på mycket men att de ska dimensioneras dubbelt upp mot vad som är normalt för att klara jobbet när det blir vargavinter som i år får dom att sjunka allvarligt i mina ögon.
Jag anser att man bör ha ett värmesystem som INTE kräver enormt mycket mer ström bara för att det blir kallt ute, med en rätt dimensionerat VP ska värmetillskott inte behövas i mitt tycke, då kan man säkra ner till 10A huvudsäkring.
Det perfekta är väl att ha sol + VP + pellets, då har man hela spektrat - men även en massa plats som går åt och en sjujäkla installationsinvestering.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Ungskog
Kanske ska tillägga att vi har långa kalla vintrar uppe i norra norrbotten.
Största delen av vintern (2-4 månader) kallare än -15. Är lite osäker på värme pumparnas funktion/effektivitet här uppe.
Exempel. En kompis till mig skryter om att det är så bra med bergvärme men ändå lagade han upp sin vedpanna som spruckit i somras istället för att spetsa med el när det är som kallast och pratar om att byta panna framöver. ???
Han behöver inte skorstenen för ventilation eller liknande.
Tack för många fina funderingar och kommentarer.
Största delen av vintern (2-4 månader) kallare än -15. Är lite osäker på värme pumparnas funktion/effektivitet här uppe.

Exempel. En kompis till mig skryter om att det är så bra med bergvärme men ändå lagade han upp sin vedpanna som spruckit i somras istället för att spetsa med el när det är som kallast och pratar om att byta panna framöver. ???
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Min granne har BVP men då det knakade till fick de starta upp oljapannan, detta måste ju betyda att BVP bara är en halvdan lösning. Det kan ju även vara att deras system (och sannolikt därmed många andras) är hopplöst underdimensionerat.
Jag är föga imponerat av att det är så himla billigt med VP, det borde vara självklart att ett värmesystem som räcker halva vägen är billigare än ett som klarar hela behovet.
Jag är föga imponerat av att det är så himla billigt med VP, det borde vara självklart att ett värmesystem som räcker halva vägen är billigare än ett som klarar hela behovet.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är inga problem men väljer du en förliten pump kommer de inte att gå utan en massa eltillskott, Kräver huset 9 kW o du har en 6 kW elpatron går de inte heller vilket gäller alla uppvärmningsformer..kukkolapeter skrev:Kanske ska tillägga att vi har långa kalla vintrar uppe i norra norrbotten.
Största delen av vintern (2-4 månader) kallare än -15. Är lite osäker på värme pumparnas funktion/effektivitet här uppe.![]()
En 20 kW pelletspanna i hus som kräver 25 kW blir inte heller varmt el för liten vedpanna så får man sitta o elda hela dagarna oxå..
Din hustillverkare ska kunne ge dej svar på hur mycket huset behöver för uppvärmning kallaste dagen sedan dimensionerar man efter det både vad det gäller jordvärmeslangens längd o pumpens storlek..
Ska ni ha bubbelbad rekomenderar jag en extern beredare på 300/200 L (beredare 300 l o mantel 200 l)
Golvvärme är att föredra med VP men då bör ni ha en volymtank på 200-300 l så driftstiderna för pumpen blir bra, Då är det inga problem med pump för 100% täckning utan elpatronstillskott..
Skippa termostater till slingorna o använd både inne/utegivare till pumpen istället, Kamin ska inte behövas för värmen del utan för myseldning om man vill de annars kan man skippa kaminen oxå..
Solfångare till VP kommer aldrig bli lönsamt, Cop 3 har man då den gör vv så då går det ca 1000-1500 kWh/år för vv så solfångarna kan i bästa fall spara 750 kWh/år så strömmen måste bli så extremt dyr att ingen har råd med el inna dom blir lönsamma
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
Först måste jag säga tack för alla svar så här långt. Nu börjar jag snöa in lite grann på det här med jordvärme.
För tomten vi tittar på är på ca. 4000m2, Slangen är i princip gratis för mig. Därav idén att gräva ner den i förebyggande syfte.
Nu var det en som tipsade mig om en pump. http://server8.serverdrift.com/~siriusab/pdf/S2.pdf
Tillverkad av www.sirusab.se ?
men jag har inte en susning om vad det är man ska söka för egenskaper för att det ska vara bra.
Huset kommer att bli välisolerat (300mm markisolering, 350mm i ytterväggar samt 500mm i vindbjälklag.) golvvärme på nedre plan, radiatorer på övre plan.
Är jag på rätt spår?
För tomten vi tittar på är på ca. 4000m2, Slangen är i princip gratis för mig. Därav idén att gräva ner den i förebyggande syfte.
Nu var det en som tipsade mig om en pump. http://server8.serverdrift.com/~siriusab/pdf/S2.pdf
Tillverkad av www.sirusab.se ?
men jag har inte en susning om vad det är man ska söka för egenskaper för att det ska vara bra.
Huset kommer att bli välisolerat (300mm markisolering, 350mm i ytterväggar samt 500mm i vindbjälklag.) golvvärme på nedre plan, radiatorer på övre plan.
Är jag på rätt spår?
Köp inga konstiga värmepumpar från små tillverkare eller importfirmor.
Köp Nibe, CTC, IVT, Euronom,Bosch, Autoterm, Stiebel,Veissmann eller något annat känt märke med god tillgång på service och utprovad funktion.
Jag tror dock främst på Nibe,CTC, Bosch, Euronom, dessa svenka produkter säljs av näthandlare till skillnad från de övriga.
Just Sirius som du länkar till känns inte som något man ska välja i första hand. Det är väl mer en specialprodukt för den som inte kan gräva en ordentlig slinga. COP 3 på sin höjd är inte riktig konkurrenskraftig när konkurrenterna är i trakten kring COP 5.
Bor du i Norrbotten med långa kalla vintrar så är solvärme mindre lämpligt. Det är för kort period med tillräckligt solinstrålning för att vara värt pengarna.
Effektivitet hus en jordvärmeanläggning handlar bara om slanglängd.
Gräv du ner 2 slingor á 300 meter så ska du se på effektiv anläggning.
Slingorna kopplar du sedan parallelt och justerar in med hjälp av termometer och ventil för optimal funktion. Ganska enkelt faktiskt.
.
Köp Nibe, CTC, IVT, Euronom,Bosch, Autoterm, Stiebel,Veissmann eller något annat känt märke med god tillgång på service och utprovad funktion.
Jag tror dock främst på Nibe,CTC, Bosch, Euronom, dessa svenka produkter säljs av näthandlare till skillnad från de övriga.
Just Sirius som du länkar till känns inte som något man ska välja i första hand. Det är väl mer en specialprodukt för den som inte kan gräva en ordentlig slinga. COP 3 på sin höjd är inte riktig konkurrenskraftig när konkurrenterna är i trakten kring COP 5.
Bor du i Norrbotten med långa kalla vintrar så är solvärme mindre lämpligt. Det är för kort period med tillräckligt solinstrålning för att vara värt pengarna.
Effektivitet hus en jordvärmeanläggning handlar bara om slanglängd.
Gräv du ner 2 slingor á 300 meter så ska du se på effektiv anläggning.
Slingorna kopplar du sedan parallelt och justerar in med hjälp av termometer och ventil för optimal funktion. Ganska enkelt faktiskt.
.
Glömde Thermia, sant.
De är bra men säljs inte lösa till privatpersoner eller vanliga rörisar. Thermia och IVT säljs enbart via deras "center", en återförsäljare som säljer en komplett lösning med allt arbete inkluderat.
Det är förstås bra men brukar återspegla sig på prislappen.
.
De är bra men säljs inte lösa till privatpersoner eller vanliga rörisar. Thermia och IVT säljs enbart via deras "center", en återförsäljare som säljer en komplett lösning med allt arbete inkluderat.
Det är förstås bra men brukar återspegla sig på prislappen.
.