Utfall loggning Nattsänkning.

Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Icecap skrev:Det är just pudeln i det hela: skillnaden mellan inne- och utetemperaturen, ju större den är ju mindre vinst får man av en innesänkning.
Här har du fel, Icecap :)

Det kostar ALLTID lika mycket energi att höja en grad, oavsett om man höjer från 20 till 21 eller från 100-101! Förutsatt att det är kallare ute än inne såklart...
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Räknat i Watt har du helt rätt, räknar du i procent har du fel.

Jag har faktisk funderat på att skriva ett inlägg om besparing och möjliga sådana men tiden räcker inte riktigt till.

Men sammantaget är det så att om en viss effekt ger en viss temperaturskillnad ger den dubbla effekt den dubbla temperaturskillnad.

Är det -20°C ute och +20°C inne (alltså en skillnad på 40°C) och man sänker temperaturen till 19°C inne ger det en besparing på 2,5%, å andra sidan är varje procent värd det dubbla antal Watt mot om det var 0°C ute så varje grad man sänker med sparar samma antal Watt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Då är vi överens! 8)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Att nattsänka på så kort tid spar ingen energi det har jag också konstaterat, eller är besparningen så liten att den är svår räkna ut ...

Men leker vi med tanken att genomsnitts temperaturen blir lägre
vilket ändå måste bli en besparning ?

Eftersom förluster mäts på temperatur skillnaden mellan ute och inne i °C.

Är det uppvärmda volym innehållet välisolerat, typ termos
så hinner temperaturen inte falla så mycket på en viss tid vilket ger en besparning totalt sett ?

Om jag har räknat rätt ska ca 5% /°C ändå vara rätt uträknat ?.
Men om snittemperaturen blir lägre mellan ute och inne här skall alltså en besparning kunna bli ?
-------------

Har en fundering när det gäller att jämföra välisoletat mot oisolerat utrymme här måste väl besparningen vara stört med en temperatursänkning i det oisolerade utrymmet ?

--------------
För de som älskar att räkna energi ....

Hur många watt innehåller 100m³ luft vid + 20°C ?
Om 1m³ luft innehåller 0,36 Watt/°C
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alltså: 5%/°C gäller enbart om det är 20°C skillnad mellan inne och utetemperaturen. Ju större skillnaden är ju lägre vinst i %.

Men det är bara ett uttryck för hur mycket man kan spara i förhållande till den energimängd som går åt utan sänkningen.

Vill man spara "på riktigt" är det isolering som gäller och i viss mån även att optimera anläggningen så som Gotte hade gjort.

Om ett utrymme är oisolerat kommer det ju att svälja avsevärd fler Wh för att hålla en given temperatur än om det hade varit isolerat, en sänkning av temperaturen på 1/20-del av temperaturskillnaden kommer fortfarande att spara 5% men skillnaden mellan isolerat och oisolerat kan vara (/är) mångfalt högre.

Så sänkning av innetemperaturen är ett sätt att spara lite men isolering är ett sätt att spara mycket om utgångsläget är dålig isolering.
Är inte PK!
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Förvilla nu inte folk med procenträkning!

Man tjänar lika mycket pengar på att sänka 1 grad oavsett vilken utetemperatur eller innetemperatur det är sålänge det är kallare ute än inne!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Korrekt... men tjänar? Förlorar mindre kan vi säga ;-)
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla

% räkning är inte så enkelt som det låter,
Tex om det tal som % skall räknas ifrån är okänt i storlek.
Då tar vi till antaganden som kan bli helt fel ?

Jag läser, tänker funderar om det är rätt utryckt ? ...

"Icecap skriver att"
Alltså: 5%/°C gäller enbart om det är 20°C skillnad mellan inne och utetemperaturen. Ju större skillnaden är ju lägre vinst i %.

Min fundering, är att % talet måste räknas ut i varje enskilt fall
eftersom isoleringen utgör en tröghet i temperatur skillnaden ute och inne.
Nu har jag inte utforskat om % talet är helt olinjärt men det är logiskt att det är så ?

"Joakim skriver"
Man tjänar lika mycket pengar på att sänka 1 grad oavsett vilken utetemperatur eller innetemperatur det är sålänge det är kallare ute än inne!

Min kommentar är att vinsten måste väl avtaga i takt med minskat värmebehov.
Precis som effektbehovet ökar med temperatur skillnaden ute och inne ökar ?
--------------------
Ett tillägg till är luftfuktigheten ute och inne....
Fuktig luft leder värmen bättre vilket ökar värmeförlusterna

När det blåser ute ökar också värmeförlusterna.
Tillverkar rökgasutrustning
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Olle,

"Energibehovet" som du skriver om är linjärt! Enkla naturlagar.

Förutsatt att kostnaden för energin också är linjär, vilket den är för pelletseldare, så blir förhållandet enkelt att räkna på.

För den som använder VP och där elpatron går in när VP inte orkar med så blir inte värmekostnaden linjär och därmed blir det betydligt mer komplicerat att räkna.

Men för oss är det enkelt!
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Hmm. om man tänker efter lite så kan man ju inte jämföra hur mycket man sparar från dag till dag och att det ska gå åt lika mycket och lika lite för varje dag som går.
Detta eftersom temperaturen varierar.
Men i förhållande till just den åtgågnen som är vid en viss ute temp. Så blir energikostnaden sänkt med 5% för varje sänkt grad innomhus.

Oavsett att det är fuktigt eller blåsigt. ja det går åt mer pellets då.. men det kvittar ju för det är ju i förhållande till den aktuella ute förhållanden som gäller. Har du mer fukt i luften inomhus, ja då går det åt mer. Men du spar ju inte minder än de 5% för det om du sänker snitt inne tempen med 1°.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

Joakim skrev:"Energibehovet" som du skriver om är linjärt! Enkla naturlagar.

Förutsatt att kostnaden för energin också är linjär, vilket den är för pelletseldare, så blir förhållandet enkelt att räkna på.
Jag har inte for avsikt att ge mig in allt for djupt i debatten i detta lage, men om ditt hus och anlaggning ar helt linjar sa ar det bara att gratulera.
Jag skulle sjalv vilja se den gigantformel som tar hansyn till alla parametrar som t.ex. solstralning, inner/yttertemperatur, vind, isolering, verkningsgrad pa pannan, o.s.v

Jag loggar det mesta i min anlaggning och sa snart som snon forsvinner fran taken kommer jag aven att logga vindhastighet/rikting.
Nar jag val har den biten pa plats sa tankte jag gora ett test med nattsankning....

I dagslaget har jag en "naturlig" nattsankning da jag inte tillater pannan att starta mer an en gang per dygn, sa oftast tar varmen slut ~21-23 pa kvallen och sen sa sparkar den igang igen vid 5-tiden sa man har varmvatten till morgonduschen.

//Magnus - utan AAO
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Du förstod nog inte riktigt vad jag menade.

ALLT ANNAT LIKA så kostar det lika många Watt att höja temperaturen en grad oavsett vilken temperatur man utgår ifrån.

Men visst, om du gör en test där du ena gången testar att höja temperaturen en grad under 1 timme samtidigt som det börjar blåsa kraftigt och jämför detta med att sänka temperaturen 1 grad under 1 timme då samma förutsättningar inte råder så blir det inte heller jämförbara resultat.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

saaboholic: för att påvisa ett ändrat energiförbruk måste alla andra parameter vara de samma och det är extremt svårt att uppnå i vanliga hus.

Men uppvärmningsenergien är linjär! Tar du en kloss metall och värmer upp den med t.ex. 10W kommer den att få en viss skillnad mot omgivningens temperatur.

Värmer du sedan upp med 20W kommer denna skillnad i temperatur att fördubblas.

Det samma gäller för hus.

Till detta ska man då lägga husets värmeinerti som kan störa ändringar men det är en annan femma, det beror väldigt mycket på det enstaka hus och människorna som lever där.
Är inte PK!
Skriv svar