Alternativ vid strömavbrott?
Alternativ vid strömavbrott?
Det har nyligen diskuterats om elverk, men jag undrar om det finns fler alternativ om strömmen försvinner. Vad händer exempelvis som man skickar in ett par briketter i en "oljepanna" som flera av oss pelletseldare har? Jag inser givetvis att brännaren måste tas bort men man kan ju ha en extra lucka liggandes som man bara sätter dit.
Är det över huvudtaget ett alternativ att tala om?
Hur illa eller bra är det?
Är det över huvudtaget ett alternativ att tala om?
Hur illa eller bra är det?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Borde väl fungera om man lägger veden på ett galler så luft kommer in underifrån. Jag tror mer på finhuggen björkved än pelletsbriketter.
Blir säkert inte många kilowatt man kan få ut.
Men hur ska det fungera i VB Comet där rökutloppet finns alldeles bakom luckan? Tilluft och rökutlopp på samma ställe är väl dömt att misslyckas?
Hur mycket självcirkulation det finns kan man prova genom att stänga av pumpen
Blir säkert inte många kilowatt man kan få ut.
Men hur ska det fungera i VB Comet där rökutloppet finns alldeles bakom luckan? Tilluft och rökutlopp på samma ställe är väl dömt att misslyckas?
Hur mycket självcirkulation det finns kan man prova genom att stänga av pumpen
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Som jag skrivit tidigare har jag finhuggen björkved i reserv. Vid strömavbrott längre än 12 tim kör jag en liten brasa. Det håller skorstenen varm och några av elementen blir varma genom självcirkulation. Så vi fryser inte. Man får se upp med storleken på brasan då det är lätt att lägga in för mycket och få pannan i kokning! Jag tänder med en gasholbrännare. Bristen på vatten är sedan värsta problemet för oss. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Det här är inget som jag har några långtgående planer på att sätta i verket, jag vill mest vidga vyerna lite. Cirkulationspumpen skulle kunna drivas med ett bilbatteri, själv har jag relativt tjocka rör så kanske skulle självcirkulation till viss del kunna uppstå.
Min panna är väl som sagts ovan ingen höjdare att kasta in ved i, men frågan var mest om det skulle fungera med någorlunda resultat i en ordinär oljepanna. Den uppfinningsrike skulle säkert kunna hitta på något så att cometen inte kom i ett sämre läge än någon annan
Min panna är väl som sagts ovan ingen höjdare att kasta in ved i, men frågan var mest om det skulle fungera med någorlunda resultat i en ordinär oljepanna. Den uppfinningsrike skulle säkert kunna hitta på något så att cometen inte kom i ett sämre läge än någon annan

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Ved är jag tveksam till i en Comet. Blir ju ohyggligt mycket högre temperaturer.
Har du funderat på pelletskorg, som man tänder på?
Hur har du tänkt lösa/reglera lufttillförseln?
Har du funderat på pelletskorg, som man tänder på?
Hur har du tänkt lösa/reglera lufttillförseln?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tanken på pelletskorg har absolut slagit mig. Luften går säkert att lösa med lite uppfinningsrikedom. Det känns i alla fall inte som en omöjlighet även om förutsättningarna inte är de bästa.
Som jag nämnde tidigare så är det här inte några långtgående planer. Jag är bara nyfiken på olika nödlösningar som gemene man kanske stiter och ruvar på
Som jag nämnde tidigare så är det här inte några långtgående planer. Jag är bara nyfiken på olika nödlösningar som gemene man kanske stiter och ruvar på

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Vill du värma huset vid strömavbrott så tror jag det är en battre ide att befria någon sommarstugeägare från braskaminen som han ändå aldrig använder pga. inrykning. En liten braskamin med rökröret kopplat in i en oljebrännarlucka i pannan borde ha möjlighet att hålla värmen.
Eventuellt får man rensa plåtkaminen från bafflar och liknande så att röken går rakt ut i rökröret på den.
Eventuellt får man rensa plåtkaminen från bafflar och liknande så att röken går rakt ut i rökröret på den.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag har funderat på att bygga ett system där jag har ett antal bilbatterier med tillräcklig kapacitet att driva panna och cirk.pumpar i 24-48 timmar.
Låter batterierna laddas av en "intelligent" laddare. En sådan som låter batterierna arbeta lite också så att de kan stå på laddning längre tidsperioder utan att förkorta batteriernas livslängd alldeles för mycket.
Batterierna kopplar jag sen till en inverter så att jag får ut vanlig 230V och så kopplar jag ett relä som känner av ett strömavbrott och då startar invertern.
Så i normalfallet går pannan på vanlig 230V och batterierna står på underhållsladdning, men så fort strömmen går startar invertern och börjar driva pannan från batterierna istället.
Vill man utveckla det systemet lite till kan man ju sätta solceller eller ett litet vindkraftverk på taket som driver batteriladdaren.
Annars så fort jag har skaffat mig en svets så ska jag bygga en liten insats till min öppna spis som jag kan sätta dit när jag vill ha den för att få lite värme och inte bara för att höja mysfaktorn.
En tunn låda med ett rör i nederkant och ett i ovankant som man placerar emot innerväggen på öppna spisen sägs vara någorlunda effektivt...
Låter batterierna laddas av en "intelligent" laddare. En sådan som låter batterierna arbeta lite också så att de kan stå på laddning längre tidsperioder utan att förkorta batteriernas livslängd alldeles för mycket.
Batterierna kopplar jag sen till en inverter så att jag får ut vanlig 230V och så kopplar jag ett relä som känner av ett strömavbrott och då startar invertern.
Så i normalfallet går pannan på vanlig 230V och batterierna står på underhållsladdning, men så fort strömmen går startar invertern och börjar driva pannan från batterierna istället.
Vill man utveckla det systemet lite till kan man ju sätta solceller eller ett litet vindkraftverk på taket som driver batteriladdaren.
Annars så fort jag har skaffat mig en svets så ska jag bygga en liten insats till min öppna spis som jag kan sätta dit när jag vill ha den för att få lite värme och inte bara för att höja mysfaktorn.
En tunn låda med ett rör i nederkant och ett i ovankant som man placerar emot innerväggen på öppna spisen sägs vara någorlunda effektivt...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Roligt att höra att det finns någon som har positivt att säga om EcoTec:s Econompanna. Det finns tyvärr inte så många av dom.
För egen del tycker jag att det enda rätta betr. reservkraft är ett bra reservelverk. Behöver inte underhållas och kan även ge belysning i delar av huset vid strömavbrott.
För egen del tycker jag att det enda rätta betr. reservkraft är ett bra reservelverk. Behöver inte underhållas och kan även ge belysning i delar av huset vid strömavbrott.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.