Vilket fabrikat bäst för undermatad?
Vilket fabrikat bäst för undermatad?
Vilken pellets ger bäst resultat i en undermatad brännare? Ingen sintring, ingen askkaka, liten askmängd, jämn kvalitet. Pris oväsentligt..
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Kör med smålandspellets lite aska ingen sintring pris helt ok 2400:-per pall eller 2890:- per ton ligger i Korsberga fraktfritt inom småland.
Bra och jämn kvalite enligt mig.
Men det är bara min uppfattning finns säkert andra som tycker annat
Bra och jämn kvalite enligt mig.
Men det är bara min uppfattning finns säkert andra som tycker annat

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Det är nog omöjligt att svara på, alla tillverkare kan ha ojämn tillverkning ibland av flera olika anledningar, fukthalt, träslag osv och eftersom det är så mycket annat som påverkar förbränningen förutom pelletsen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag får väl svara själv. Tidigare har jag kört ljus. löspackad "sågspånspellets" av lie olika fabrikat, faller sönder i brännkoppen, inte stabilt.Nu två veckor med Fågelfors. Rekommenderas.Hårt pressad. jämna längder, inget damm eller spån. Syns att stor del är kutterspån, luktar ek ( ek ingår tydligen) Vid optimal inställning blir också förbränningen perfekt, måste inte köra med luftöverskott för att få sotfritt och rätt färg på aska. Ingen askkaka, mycket lite påbyggnad i koppen. Liten askmängd.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012