Brännarkopp spruckit på NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Brännarkopp spruckit på NH

Inlägg av mikaelbe »

Min NH har nu varit i drift utan några bekymmer i 3 år. Nu när jag sotade pannan så såg jag att det var en rejäl spricka i brännarkoppen. Det sitter några lufthål uppe på kanten av koppen längst in mot pannan sett. Under dessa hål har plåten böjts med tiden och har nu spruckit horisontellt. Kan tänka mig att lågan påverkar denna yta ganska mycket så att det blivit så här. Frågan är om det är bråttom att byta brännarkoppen. Den kostar trots allt över 2000 kr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vilken effekt kör du med?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Jag kör med 15 kW, kanske för högt? Brännaren sitter i en gammal vedpanna CTC 451B och kör jag lägre effekt blir det för låga rökgastemperaturer. Jag kör mot ackumulatortankar så brännaren kan gå rätt lång tid också.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att den spricker är, efter vad jag vet, ganska ovanligt. Koppen är ju en gjuten enhet vilket ska minska spänningar ordentligt.

Att den kan "ätas" vid luftöverskott är dock känd varför jag undrar: är materialet "ätit" eller är det "bara" en spricka?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Just nu jobbar brännaren så kan inte kolla om den är äten eller ej. Att den är i gjutgods kanske indikerar att den faktiskt är äten, för det verkar lite osannolikt att den först böjs och sedan spricker om det är gjutgods. Den har deformerats med tiden kan jag säga. Detta med luftöverskott, brännaren tar in den luft den behöver och alla luckor är tätade så gott det går, men det kanske ändå kan bli för mycket luft? Vad är det i luftöverskottet som gör att gjutgodset äts, är det nån form av oxidering? Förklara gärna vad luftöverskott innebär. Askan ser "snygg" ut, kan bli några oförbrända pellets, det mesta ser bra ut alltså. Har även en dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om man har luftöverskott kommer det att finnas mindre punkter som blir extra varma och detta med varmt metall och syre kommer(!) att leda till att metallen "rostar" vilket i rostfast material betyder att det faller av små bitar (mikroskopiska?) då den bildade metalloxid inte sitter speciellt fast.

Jag har kört med NH sedan 2005-12-22 (innan den kom på marknaden alltså) och de gångar jag har kollat brännkoppen är det som mest att borsta med en stålborsta och då är den som ny.

Jag bytte förvisso brännaren i höstas men det var enbart för att få alla anslutningar som finns på den nya version.

Vid luftöverskott ("mager" förbränning) sjunker effektiviteten självklart men askan ser fin ut. Om man vet det ser man att det bildas mindre sot men skillnaden mot "idealpunkten" är inte alls stor och när jag har "lekt" har jag märkt att sotet mycket snabbt kommer vid luftunderskott, att det finns en viss mängd vid "idealpunkten" och att det avtar minimalt vid luftöverskott.

Så jag gissar att du kör med ett luftöverskott.

Och istället för att byta... kan du inte få den lokala smed att lägga på lite rostfritt svets och fylla upp istället? Borde ju inte kosta 2000...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

OK, tack för infon. Ja, det borde nog gå att svetsa. Skall fråga grannen, han är bra på det. Sen är det väl läge att kolla över alla eventuella oönskade luftintag och täppa till.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är inte tjuvluft som orsaker detta, du kanske borde se över din pelletsdensitetsinställning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

OK, det finns en inställning för det i brännaren, är inte hemma så jag kan kolla? Sen är det bara att väga pellets i en typ 10-liters hink och mata in?
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Hm, det här har jag kollat nån gång kommer jag ihåg, men det kanske kan ändra sig? Har haft samma leverantör hela tiden.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det varierar sig från pall till pall, inte mycket men ändå!

Jag har lambda-styrning på brännaren och jag ser att det varierar över dygnet.

Så ja, väg och ställ in. "Norm" är 675g/L men pellets varierar en del. Högre värde ger mindre inmatning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Nu mätte jag densiteten med hink och köksvåg. Mätte upp 6 L pellets för att få bra noggrannhet. Värdet blev 640 g/L. Brännaren var tidigare inställd på 680 g/L. Nu petas det alltså in mer pellets i brännaren, mindre luftöverskott alltså, eftersom fläkten går med konstant varvtal?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Bingo! Alla rätt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Nu kollade jag hur brännkoppen såg ut. Det ser faktiskt ut som att lågan skulle ha så att säga tryckt iväg den del som den träffar. Det verkar vara ganska tunt gjutgods och när sidan trycks iväg så uppstår det sprickor då kanten ovanför är kvar på samma position. Så det kanske ändå är en deformation. Synd att man inte kan lägga in bilder.
Skriv svar