Högt drag?

trilenium
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 12 dec, 2007 17:33
Ort: Kristianstad - SKåne

Högt drag?

Inlägg av trilenium »

Har börjat uppleva att brännaren stannar nu när det är så kallt ute och då det blåser ordentligt.

Hade liknande problem förra året, men det blev bättre då dragluckan installerades. Någon som har förslag på vad man kan göra? Brännaren är redan satt i "högt drag"-läge, rostret ligger rätt och tändelementer ligger mot rostret.

Ska man fixa ännu en draglucka kanske? Pilla på spjället (vilket jag inte tror man ska, utan det ska lämnas helt öppet).

Som sagt... tacksam för förslag! Kan bli väldigt jobbigt dagar då det blåser ordentligt och är kallt...
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om dragluckan är för liten kan detta nog ske, är du säker på att den är rätt dimensionerat?

Och att montera en mer är bara dumt så det visslar om det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
trilenium
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 12 dec, 2007 17:33
Ort: Kristianstad - SKåne

Inlägg av trilenium »

Hej o tack för svar!

Ja, enligt de som varit här och ställt in brännaren så ska den räcka. Men ibland undrar man. Vill veta vad problemet är innan man kör på åtgärder. Kanske inte möjligt! =)
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är enkelt att kolla: se hur mycket den öppnas! Om den "bottnar" ofta är den för liten. Att den klapprar till vid byar är OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Viking Bio ska ju enligt Värmebaronen ha exeptionellt lågt drag för att fungera, 5 Pa. Specen på andra brännare brukar ligga på 10-20 Pa.
Två dragluckor är garanterat inte bra, mellan de två kommer en stående våg svängning att uppstå, den ena öppnar samtidigt som den andra stänger osv. hela tiden.
Endera kan du lägga emellan ett par cm vid sotluckan i skorstensstocken så du minskar draget eller gör en köp-och-sälj på Blocket så du får en brännare som klarar av normalt drag (blir billigare än att köpa en jättestor draglucka för 1500 minst). Lösningen med pinnen i sotluckan är klart budget för man får ändra pinnens tjocklek så att det passar den aktuella temperaturen ute.
Elda pellets om brännaren stannar ibland verkar riskabelt för vad händer om något rör fryser sönder när man är borta, får man något på försäkringen då?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Icecap....Varför är det dumt så det visslar om det att montera en draglucka till? Har pratat med Ruben och till och med han säger att det är OK, litar på honom!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Lita allt du vill och läs i forumet, där inser du snabbt att det är den näst sämsta lösning som finns!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Men käre värld. Jag litar väl inte på allt i forumet och allt jag läser. MEN jag trodde och tror att Ruben på Transtemper kanske vet en del om dragbegränsare.

Du tog väl inte illa upp för att bli ifrågasatt???
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det här handlar väl mer om fysikens lagar än om någon tro och ingen har väl blivit ifrågasatt. Vet bara att de som provat med två dragbegränsare har fått krypa till korset och ställa in dragbegränsarna olika, den ena på ett högre värd den andra på ett lägre värde.
Sålunda har de fått den egenskapen att vid lågt drag i skorstenen har de haft ett värde på draget genom pannan och vid högt drag i skorstenen har de haft ett annat och högre värde på draget genom pannan.
För att få en bra och jämn förbränning ska man ha ett och bara ett värde på draget genom pannan oberoende av draget i skorstenen. Det var ju liksom det som var meningen från början.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nejdå men jag ser ingen anledning till att _jag_ ska leta upp allt som står om detta och kopiera det.

Men rent logisk: Man kan antingen montera 2 luckor ställda till samma tryck (det är ju egentligen en tryckstyrd ventil). Detta vill med stor sannolikhet få dom att växla lite (klappra). Irriterande och ger fluktuerande drag, knappast speciellt bra.

OK då, justera dom till att vara sekventiella, alltså den ena öppnar först och när den inte räcker till tar man den nästa.
Detta betyder att man INTE har ställd ett drag men bara ett dragområde. Om den första öppnar vid 10pa och det nästa vid 20pa kommer driftdraget ju att ligga mellan 10 och 40pa om vi antar att skillnaden mellan helt stängd och fullt öppet är 10pa.

Har du däremot en dragregulator som är stor nog och fortfarande 10pa mellan stängd och fullt öppet kommer draget att variera mellan 10pa och 20pa. Självklart ska draget vara justerat till din brännare & panna kombination men logiken är den samma.

Att skillnaden mellan stängd och fullt öppet sedan varierar en hel del mellan olika märken dragluckor kan vara värd att räkna med, det kan vara att 2 st "bra" är bättre än 1 st "dålig" men stor nog medan 1 st "bra" kan slå 2 st "dåliga" med hästlängder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har funderat över dragbegränsare och dess funktion tex TIGEX 25, som jag har. Hur effektiva är de att hålla undertrycket konstant och hur ställer man bäst in en sådan utöver att mäta min undertrycket? Min vikt sitter idag på halva avståndet på hävarmen och verkar fungera bra. Jag har en panna som normalt gick med olja och som rökgasmässigt är konstruerad för detta vilket gör trånga kanaler och liten skorstensarea. Beroende på effektuttaget, pellets mm så är den känslig för skorstensdraget. Jag har ett syrafast rör inmurat hela vägen i en i övrigt lång skorsten. Tror det är diameter 100 mm. Kör normalt med låg effekt ingen underhållsfyr vilket pga trögheten ger ett stor temperaturdelta och av detta långa driftstider. Vill också att skorstenen skall ventileras via dragbegränsaren då pannan inte går. Allt borde vara bra för verkningsgraden. Hur resonerar ni och hur kör ni?

_________________
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Olika fabrikat är olika bra, olle45 kan det mycket bättre än jag.

Men en sak ser jag som visar att du inte riktigt förstår detta med dragbegränsaren: "Vill också att skorstenen skall ventileras via dragbegränsaren då pannan inte går"
Och det sker inte! Den öppnar bara när draget i skorstenen överstiger det inställde drag och det sker när brännaren kör och/eller det är kraftig vind.
Senast redigerad av Icecap den tis 09 feb, 2010 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack Icecap för dina synpunkter! Svårigheten tycker jag är att bedömma var vikten skall sitta på hävstången för att få optimal reglering. Som jag har det nu så fladdrar luckan en fem millineter runt ett öppet läge på 10 mm då pannan går. Och då pannan står så är luckan öppen en 10 millimeter och det drar som tusan genom springan upp i skorstenen. Hade inte öppningen funnits så hade skorstenen dragit denna luft genom pannan och kylt den. Eller?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Det stämmer bra så Ulf.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Svar på Icecap önskan.

Det är ok att önska att skorstenen skall ventileras via dragbegränsaren då pannan inte går! Men verkligheten är en annan!

Vad är det som skapar skorstenens drag?
Det är helt enkelt temperatur skillnaden i skorstenen och omgivnings
temperatur som skapar drivkraften till draget.

Om nu värmen utvädras avtar skorstenens drag med fallande temperatur
till slut finns där inget drag kvar som vädrar skorstenen därför
stänger dragbegränsaren.

Din önskan går att lösa med en rökgasfläkt det ger konstgjort drag.

Men min erfarenhet säger att det är bra med den rest värmen som finns lagrad i skorstenen det mår den bra av. :bounce:
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar