På min Villa S2 finns det 3 olika effektlägen, har haft den på läge 3 nu när det var som kallast. Men kan någon förklara skillnaden på ett enkelt sätt.
Tack på förhand
Höger effektläge. = Mer pellets som brinner samtidigt på rostret. Vilket gör att det blir högre effekt.
Går åt mer pellets per minut som brännaren går. Men den värmer upp pannan fortare. Högre rökgasförluster.
Lägre effektläge = minder pellets som brinner samtidigt på rostret. Vilket gör att effekten blir lägre.
Går åt mindre pellets per minut som brännaren går. Värmer upp pannan sakta. Mindre rökgasförluster.
Okej... Jag körde på läge 3 när det var -15 till -30 grader, fick då fylla på med 4-5 säckar/dygn. Nu så har jag läge 2, nu är det -3 till -8 nu får jag fylla på med 2-3 säckar.
Vad rekomenderas att ha för läge? Hur märker jag vilket som är bäst?
Köpte huset i april och började med pellets då, körde under våren, sommaren och hösten på läge 1, fyllde då på med någon säck i veckan.
Jag fick reda på lite från en kille som jobbat med Iwabo brännare.
Avanceratmenyn kan man visst bara komma in i om man är installatör och har ett lösenord.
Under Pelletstrim kan man ställa om pelletsmatningen själv.
Effektläge 1 var 12 kW, 2 15 kW och 3 18 kW. men det kan ändras av installatör.
Vilken effekt som är bäst måste du titta på pannan. Mät upp rökgastemperaturen. Har läst här att kombipannor ger hög rökgastemperatur.
Räckte läge 2 inte till för värmen när det var 15-30 grader kallt?
Men dragbegränsaren måste du ha, annars är det ingen mening och fundera på fininställning.
Är askan ljusgrå till grå som du skrev i andra tråden så är det som det ska vara.
broberg Vet inte om läge 2 har räckt när det var som kallast? Gick över till läge 3 när det blev -10 första gången.
Askan är ljusgrå (I morse)
Dragbegränsare måste jag kolla på, ska ta ett kort på pannan, så kanske någon kan informera mer om det...
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.