Effecta Komplett eller Effecta Pellets 220?

Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Effecta Komplett eller Effecta Pellets 220?

Inlägg av Mort »

Vi är i startgroparna för att köpa ny panna, men kan inte riktigt bestämma oss.
Är det någon som vet nåt om de här pannorna och som kan tala om för och nackdelarna med respektive modell? Nån som har Komplett?

http://www.effecta.se/index.php?option= ... 29&lang=sv
http://www.effecta.se/index.php?option= ... 27&lang=sv

Sen undrar jag om man som vi gillar bada varmt o gott, skall kompletera med nån typ av varmvattenberedning/ackumulatortank/tappvattenaut?
Är helt ny och grön som pellets så känner mig lite lost..
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har ni redan brännare så är det väl Effecta 220 som ligger närmast till.
Komplett innehåller en P21 brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Hej
Jag kan väl referera mina intryck efter dryga två år med en Effecta 220c. Brännaren jag kör är en Ecotec Bioline.

Pannan är inte gigantiskt stor och det avgjorde en del då vi har litet pannrum, den värmer ok och varmvatten har alltid funnits men vi duschar än så länge, vi renoverar huset och har inte gjort badrummet där badkaret ska stå klart ännu så badning vet jag inte om det räcker till. Dock frågade jag min installatör om detta och han sa att det "lätt ska räcka". Tja, det måste ju onekligen bero på hur stort badkar man har sa jag och då tystande han. Pannan har väl c:a 200 liter varmvatten och den värmer ganska fort så det är nog inte stort på problem. Vid installationen funderade vi mycket över en sk Tappman, en plattvärmeväxlare men vi lugnade oss tills vi vet om pannans vatten räcker sen.

Jag tycker med facit i hand att det finns flera saker att ta i beaktande när man skaffar en anläggning som den vi köpte. Jag var precis som du, helt novis på pannor och värmesystem. Vi hade bott i lägenhet hela livet innan. När saker och ting börjar krångla gäller det att man har någon att fråga men ännu hellre att man få information och utbildning vid köpet så man klarar de ev mindre driftstopp som man får räkna med när man kör pellets. Min installatör var helt kass på detta. Med påföljd att jag fått ringa honom ofta, ibland har de fått komma ut till mig. Sen har jag haft stor hjälp av pannrumsnissarna här på forumet, det har varit ovärderligt men jag anser inte att det ska behövas en sådan utväg om man handlar nya värmepanna för MASSOR med stålar. Utbildning ska ingå, seriöst. Det fick inte jag.

Jag köpte modellen med automatsotning. Den är i dagsläget trasig. Det var mitt egna fel pga att när jag sotade manuellt första gången så klämde jag 230volt kabeln till autosotningen så den brann upp. Klantigt men vilken konstruktion? Att KUNNA klämma en så farlig kabel, det är felkonstruerat. Thermostatdosan som sköter autosotningen har därmed fått en smäll i kortslutningen som följde och sen dess har det inte funkat.Jag har varit i kontakt med Effecta och de har lovat en ny dosa men jag klarar inte att få loss den själv för att kunna skicka in den så jag får väl ta det med installationskillarna när de kommer nästa gång.

Rökgastempmätaren gick sönder efter knappt två år. Jag trodde det var 1000 andra fel men kunde till slut få besked från min installatör, "de brukar gå sönder, ingen ide att sätta i en ny, de går oxå sönder". Ja, det var en jädra massa besvär och oro i onödan...

Pannan sotas uppifrån. Jag har trångs pannrum med dålig takhöjd och har du det TÄNK EFTER hur det ska sotas för jag har ett litet HELV-TE varje gång jag sotar och det gör jag ju numera manuellt så inse vilket jobb jag fick. Det är några saker man ska tänka på - Det är löjligt tungt att lyfta magnetpaketet på översidan av pannan när man ska manuellsota. I denna (i sig svintunga) manick hänger en anordning med spiraler som sitter i tuberna som man sotar. Sprialerna måste ju tas ur och de sitter ihop med den här sk "överdelen" med S-krokar. Dessa måste delas med verktyg varje gång och det är ett jädra pill, dessa har jag ersatt med karbinhakar för att kunna haka av och på dem, en och en. Det går lättare då.

Nu låter jag lite negativ men jag hade gärna haft en panna där man sotar FRAMÅT. Det är kanske inte det bästa när det gäller just pelletseldning enligt vad jag hört men då hade det varit ett roligare liv i pannrummet. Effecta är ingen dålig panna, jag har som sagt haft ovan nämnda problem men den har ju gått hela tiden och funkat men det är väl mer kopplat till vilken brännare man väljer. Den har haft sina nycker den med men det gäller att lära sig.

Till slut vill jag inte att du ska "gå på" snacket om att "du sotar 2 gånger per år och askar ur och fyller på en gång i månaden". Så ser inte verkligheten ut för mig iaf. Det blev ett helt annat engagemang än vad jag ställde in mig på när jag köpte anläggningen, sanna mina ord. Dock är det ju så att lite beroende på hur man räknar ÄR pellets en bra investering trots skenande pelletspriser. El är inte billigt heller. Kan säga att hade jag värmt mitt gamla tokläckande hus med EL hade jag suttit på fattighuset nu. Det råder det inga tvivel om.

Kör PM till mig om det är något du undrar över så svarar jag efter bästa förmåga.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Ah, det var ju lite att tänka på. hmm.. Takhöjden är nog inget problem, men det klart låter lite småtungt att sota manuellt om det skall lyftas och fixas.. :shock: Sambon och jag har bestämt att hjälpas åt och jag är ingen stor tös med mina 155cm
Det här med autosotningen var det jag var intresserad av, även om jag inte räknar med att den skall göra allt jobbet :wink:
Tänkte mera som ekonomisotning/underhåll och att man sotar emellanåt. Tänkte förövrigt att vi skulle ha en ny brännare och lämna den vi har till svärfar .. :wink:
Just nu lutar det väl åt att vi köper Effecta Komplett, men man kanske skall kika mera på andra pannor med. Gillar tanken på autosotning på pannan och brännare. Några andra pannor med det? Var nån jag läste om här, kommer inte ihåg vilken som det var nåt med slussvingarna.?
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Kanske detta kan vara intressant.Värmebaronen har släppt nya pannor.
http://www.varmebaronen.se/html/pellets ... rsikt.html

Annars kan detta vara ett allternativ. http://www.ulma.se/ulmapannan2000.asp

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Effekta tycker jag är en bra ide men Komplett mindre bra. Om du nu absolut ska ha en P21 brännare så finns det massor av sådana att köpa billigt på Blocket och stoppa in i en Effecta.
Vet inte hur prisläget är men den panna med automatsotning de flesta köper är Biomatic +20. Då får man en riktig undermatad brännare på köpet.
http://www.ariterm.se/index.php?art_id= ... atic&red=1

En annan panna med automatsotning är Peltec.
http://www.peltec.nu/fakta.html

Så har ju Värmebaronen kommit med en ny pelletspanna.
http://www.varmebaronen.se/html/pellmaxvx.html
Ingen automatsotning men mycket enkel att sota framifrån.
Värmebaronens pannor har värmeväxlare eller förrådsberedare för varmvattnet.

En riktig undermatad brännare som på Biomatic +20 går normalt på underhållseld och startar direkt om varmvattenförbrukningen ökar.
De flesta vanliga framåtbrinnande brännare som den du har tar evigheter innan den kommer upp i värme om man börjat tappa varmvatten när brännaren är i pausläge.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och en "riktig undermatad brännare som på Biomatic +20" sotar sannolikt som fan när värmebehovet är lågt. Min ex-svåger hade en undermatat utan el-start (vet ej märket) och det var intressant ska jag hälsa o säga. Sotade under vår och höst under lågt värmeuttag, kunde inte användas på sommaren då glödhållningen var för kraftig till VV-behovet.

Fick stängas av varma höst/vår-dagar, skulle startas manuellt med lampolja osv.

Svärmor (ex-) hade fått långa instruktioner om hur hon skulle göra om elden hade slocknat då de var bortrest och hon kollade till huset, då vi skulle iväg ett sväng kom hon med ett block för att notera vad hon skulle göra här.

Hon såg ganska förvånat ut då jag sa att det inte ville bli något men skulle det vara ett problem skulle hon kolla att det fanns pellets och sedan trycka på startknappen, det var allt.

Så jag var lagom imponerat faktisk... jag vill STARKT rekommendera att brännaren kan starta fullautomatisk.

Och ja, en pelletsbrännare tar runt 10 minuter att göra en kallstart, om det är en det samma som en evighet har jag svårt att förstå, jag har ofta duschat just när pannan är som kallast och har aldrig haft problem av den anledning.

Fast nu kör min brännare i fullt modulerande läge vilket gör att den kör 24/7 med avbrott för var 25kg för att rensa sig, duschar jag svarar den direkt, då jag duschade lilla tjejen igår kväll ville hon leka ett tag med vattnet på och efter 45 minuter var hon klar. Under den tid hann panna sjunka 6°C under måltemperaturen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Med riktig undermatad brännare avses förstås en modern brännare (Ariterm Bequem) som sitter i Biomatic pannan.
Ecotec A3 och B1 hade inte eltändning och knappast några inställningar alls. Körde man en sådan på sommaren så sotade det.
Nu är ju den konstruktionen 10-15 år gammal och inte aktuell att köpa.

Det är ju det jag försöker säga: Strunta i urgamla konstruktioner som P21 och Ecotec A3 och köp en modern brännare till Effecta pannan eller ändå bättre (men kanske lite dyrare) en komplett Biomatic +20 panna.
Även moderna brännare säljs nu till vrakpris begagnade på Blocket.

Under sommaren blir det i alla lägen billigare att framställa varmvatten med en elberedare eller elpanna än att tokköra pelletsen hela dygnet runt för några liter varmvatten
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Mina erfarnheter av Effecta 220:

Varmvattnet räcker inte för ett bad, vi hade inget stort badkar, men som bäst blev vattnet kroppstempererat när karet var fyllt. Det är bra att komplettera med en separat vv-beredare av något slag för att få varmt och gott i badkaret. För dusch räckte varmvattndet utan problem, vi var iofs två vuxna, inga barn.

Automatsotningen fungerar dåligt, man behöver sota manuellt betydligt oftare än rekommenderat. Jag kopplade ur automatsotningen och sotade manuellt varannan månad istället.

Att få ur spiralerna är så redan påpekats krångligt, dels hade vi alla rör dragna från framsidan av pannan, så man fick jobba runt dom, och dels var takhöjden ett problem. Bra tips tidigare i tråden att ta bort S-öglorna och sätta dit karbinhakar istället.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Vart mycket att klura på, hänger inte riktigt med när ni pratar olika brännare... Men det känns nog lite som det lutar mer åt nåt annat i stället, som tex Biomatic 20+ eller Pellmax CU.
Ena med automatsotning den andra inte, men smidig att sota, yes?
Hur sotar man Biomaticen? Alltså, vid manuell sotning, måste man hållas uppe vid taket då med som på effectan eller ? Hm, och Ulmapannan låter också intressant, men hittar inte så mkt skrivet om den..
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och du måste ha en sak klart för dig: de flesta här är ganska "frälsta" på just "deras" brännare (även jag) och du får därför ta alla rosande ord med en nypa salt.

Vissa påstår att det enda riktiga är en undermatat, andra att det bara är övermatat som duger och åter andra (t.ex. jag) att det kvittar om bara brännaren fungerar bra och stabilt.

Fakta är att vissa har (haft?) alla problem det går att få och andra har "glidit igenom på en räkmacka", ofta beror dessa problem på fel installation eller bristfällig information om underhåll.

Vissa saker är nog ganska universella:
* Digital inställning! Detta gör att man släpper potentiometer som det kommer(!) smuts i, byglingar som kommer(!) att glappa osv.

* Jag anser att elektrisk start är ett absolut krav!

Pannan: ska vara lättjobbat, de flesta är nog ganska effektiva och jag är ganska säker på att en panna som är hypereffektiv men totalstrulig att sota kommer i längden att bli mindre effektiv än den lättsotade som kanske är en aning mindre effektiv, helt enkelt för att man skiter i att sota lika ofta om det är ett djävla krångel.
Senast redigerad av Icecap den ons 03 feb, 2010 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Icecap
Jo det där med lättsotat kontra superffektivt men struligt vid manuell sotning är nåt jag klurade lite runt. För är det rena rama helvetesprojektet så kommer ju sotningen att bli det man drar sig för och då är det ju ingen vidare ekonomi ändå.

Så då hamnar jag snarare vid en panna som är framåtsotad på ett smidigt sätt än en helautomatisk som vid inte så automatisk sotning blir ett heldagsprojekt. (Ok, lite överdrivet men..)

Mjahaa.. undrar vad jag skall klura på för panna då då.. Pellmax CU?
Andra lättsotade pannor?
Sen till kommer ju då frågan om brännare där jag fattar nada. Det som jag gillade på effecta komplett var högtrycksblåsning av brännardelen (Om jag inte fattat helt fel..) Hmmm...
Vilka olika typer av brännare finns det ?
Hur funkar de och vilka passar i vilken panna?
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hur man sotar Biomatic? Ja antagligen något liknande som Effekta. Någon mekanism finns det som darrar turbulatorerna men jämna mellanrum om man har versionen med automatsotning.
För mig var det aldrig något alternativ med stående tuber på pannan med 185 cm takhöjd i pannrummet så det blev en panna som sotas framifrån. Varannan vecka bör man sota rökgångarna som här är helt horisontella.

Nu har ju Värmebaronen kommit med pelletspannor som sotas framifrån och där bara en liten bit av tuberna är horisontell medan största delen är vertikal så sotet ramlar ned. Sådan skulle jag vilja ha. Både värmeväxlare och förrådsberedare lär vara bättre ur varmvattensynpunkt än en varmvattenslinga.

Ulma pannan känner jag inte till men Ulma brännaren verkar bara ha två lägen på fläkten vilket jag tycker är för lite (kanske har jag fel där).

En sak som jag varmt rekommenderar är brännare med automatisk uraskning. En undermatad brännare som Bequem får pelletsen nedifrån och askan petas ut när ny pellets matas in.
Fallrörsbrännare har däremot problem med askan och måste rengöras varje vecka. Ett krångligare jobb än att sota pannan.
I två år körde jag min brännare utan automaturaskning men uppgraderade nu före nyår. Det blev en stor skillnad. brännaren behöver jag inte bry mig om utan enda jobbet är att asktömma pannan.
Största fördelen är ändå att underhållseld fungerar perfekt utan att rostrets lufthål blir fulla med aska och att man utan problem kan elda med dålig billig pellets där askan har låg smälttemperatur.
Nu kör jag med billig pellets från Bauhaus 38,95/15 kg utan några sintringsproblem. Kvalitetspellets med högre asksmälttemperatur är dyrare. Byggmax tar 44,95/16kg så det är en rätt stor prisskillnad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tryckluftrensning av brännaren har ju visat sig att vara en kul grej men en del leksak i det.

Den brännare jag har rensar sig mekanisk och jag har inte rensat den på flera år. Jag är även den som, i enlighet med Janfires krav och önskemål, har designat styrningen och gjort program varför jag är ganska involverat och partisk.

Likaväl har den kört utan problem sedan 2005-12-22, jag har i nuläget lambdastyrning och utomhusgivare, panngivare osv. inkopplat, detta är inget speciellt för min brännare, det är standardanslutningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar