Hur ladda tankar?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
forest.
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 10 maj, 2009 13:30

Hur ladda tankar?

Inlägg av forest. »

Har en ved panna + 3 acctankar á 500L som jag värmer, är inte så insatt hur det skall fungera för att få ut bästa effekt, min första fråga är finns en termostat på pannan man ställer start stopp temp på när vattnet ska pumpas till tankarna vad skall man ställa den på? hur mycket kan jag ladda värma upp tankarna till och hur styr jag det? sen hur ska jag ställ schunten till radiator vattnet ska jag ställa den lågt och ha elementvreden högt ställt för att spara på värmen?
tacksamm för svar
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Skull vara enklare om du kompletera din profil med vad du har för uttrustning. Men tankarna kan du ladda tills du har 90 grader i botten. Ska du spara energi skaffa shuntstyrning. Shunta ut manuellt är inte snålt om du vill snåla är det enklaste att sänka innomhustempen samt att hålla den så jämt du kan.
Anngående laddningen så har de flsta laddpaket en termisk ventil som öppnar på mellan 70 och 85 grader funkar som termostaten på en bil.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar