Golvvärmen stör regleringen i pannan

Skriv svar
Kyrkbyn
Ungskog

Golvvärmen stör regleringen i pannan

Inlägg av Kyrkbyn »

Har kört min Thermia Biomatic i fyra år och kopplade in golvvärme för ett drygt år sedan. Golvvärmen fick överta en bortkopplad radiatorkrets.

Problemet är att temperaturen i huset kan börja sjunka långsamt över ett dygn så att man ständigt får skruva upp rumstermostaten. Det kan röra sig om 6-7 grader. fick bytt elektroniken till shunten men det hjälpte inte men
denna effekt försvann när jag stängde av cirkulationspumpen för golvvärmen och bara körde på huvudpumpen. detta ger dock en rätt svag cirkulation i golvvärmen.
Radiatorkretsen är stor och värmer 3/4 av huset o golvvärmen 1/4.

Är det någon som varit med om liknande problem?

Magnus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur är det kopplat riktigt??

Är det 1 rörssystem??

Låter nästan som att golvvärmen skulle suga för mycket värme så det inte räcker till resten av radiatorsystemet.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kyrkbyn
Ungskog

Inlägg av Kyrkbyn »

Hallå Andre!

Det är ett hus från 40-talet så systemet är original "självdrag" o sedan moderniserat med fler element o cirkpump.

Problemen kan komma när som helst inkl varma dagar på höst o vår då pannan inte jobbar alls hårt.

Magnus

Direktcitering borttagen / Roli moderator
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

Jag satte in golvvärme i förra huset och råkade koppla circ pumpen till golvvärmen så att circ pumpen till radiatorerna på andra våningen sög till sig allt så det blev kallt på golvvärme slingorna, kopplade om så att circ pumpen till radiatorena "matade" pumpen till golvvärmen samt reglerade hastigheten på pumparna, lägre speed på golvvärmepumpen, då fungerade det fint.

Hur lång är slingan/slingorna, dom får ju inte vara för långa då blir det ju kallt på slutet?
Vad har du för flöde på slingan, det som jag satte in så skulle ma justera mellan 1,6-2 liter/min.

/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Kyrkbyn
Ungskog

Inlägg av Kyrkbyn »

Hej Alex!

Jag har det kopplat så att radiator pumpen matar golvvärmepumpen(det blir som en egen sluten krets).
Golvvärmen blev inte kall men radiatorerna. Huvudreglering sker med en innetemp-mätare i vardagsrummet(som är utbytt). Alltså ingen utetemp.
Slingorna(4) är inte långa vi talar om totalt 16 kvm o tempsänk är sisådär 3 gr.
Vad använder du för framledningstemp? jag kör med 30 gr minst och har högre flöde på ett par av slingorna än du.

MVH//Magnus

Edit: Citering används ej när vi svarar rakt under ett inlägg. Forumet blir mer lätt läst och överskådligt om vi undviker detta. Borttaget. / Roli moderator
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

Jag hade ca 35grader i framledning till golvvärmen och högre till radiatorerna, jag hade också rumsgivare/termostater som stängde vattnet vid uppnådd temp i rummet, men värmepumpen jobbar ju efter sin kurva osv, jag bor inte kvar i det huset längre.
Har du 4 slingor till 16kvm?
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Skriv svar