Pellets på Bauhaus
Jag köpte några säckar på Bauhaus för att dryga ut, det har ju gått åt så in i norden denna vinter!
Har dock problem med att denna pellets fastnar i slangen mellan skruv och brännare! Har aldrig hänt förut. Anledningen är att dessa pellets är så långa, många är uppåt 45-50mm långa. Idag när jag kom hem var det 14 grader inne eftersom brännaren stod still. Nu har jag ändrat fallvinkeln något så jag tror jag ska klara mig bättre.
Anses det vara ok att pellets är såpass långa?
Har dock problem med att denna pellets fastnar i slangen mellan skruv och brännare! Har aldrig hänt förut. Anledningen är att dessa pellets är så långa, många är uppåt 45-50mm långa. Idag när jag kom hem var det 14 grader inne eftersom brännaren stod still. Nu har jag ändrat fallvinkeln något så jag tror jag ska klara mig bättre.
Anses det vara ok att pellets är såpass långa?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
HA! Nu jäklar ska de få! Hittade vad som gäller enligt svensk standard under denna länk http://www.pelletsindustrin.org/web/Sve ... llets.aspx
Där framgår att för villasystem gäller kvalitetsklass 1 och enligt ett pdf-dokument på samma sajt ska längden vara max 4 x diametern.
Där framgår att för villasystem gäller kvalitetsklass 1 och enligt ett pdf-dokument på samma sajt ska längden vara max 4 x diametern.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Går det inte att vrida till så att slangen blir lodrät?
Här fungerar dom fint. Var det från de omärkta genomskinliga påsarna?
De jag köpt har varit av normallängd.
Tror inte att lågpris baltisk pellets är klassad för villasystem kvalitetsklass 1.
Här fungerar dom fint. Var det från de omärkta genomskinliga påsarna?
De jag köpt har varit av normallängd.
Tror inte att lågpris baltisk pellets är klassad för villasystem kvalitetsklass 1.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Bara för att standarden säger 4*diametern som max längd så är det inte säkert att det är det som gäller på pelletsen.
Tidigare när jag körde bulk (som "misshandlas" mer än säckad pellets) har jag rensat mitt luftmatningssystem från långa pelletsar. Dessa har ställt sig på högkant vid inloppet till sugslangen. Har ett antal liggandes hemma som kvalar in i spannet 45-65 mm långa. Den längsta som jag har fått tror jag var 72 mm lång. Både 6 och 8 mm pellets kan bli långa.
Får se om jag kan ta en bild på dessa vid tillfälle/överskottstid.
Tidigare när jag körde bulk (som "misshandlas" mer än säckad pellets) har jag rensat mitt luftmatningssystem från långa pelletsar. Dessa har ställt sig på högkant vid inloppet till sugslangen. Har ett antal liggandes hemma som kvalar in i spannet 45-65 mm långa. Den längsta som jag har fått tror jag var 72 mm lång. Både 6 och 8 mm pellets kan bli långa.
Får se om jag kan ta en bild på dessa vid tillfälle/överskottstid.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jo, den pellets som Bauhaus säljer är helt klart inte enligt svensk standard. Tyvärr verkar det dock inte finnas något som säger att en konsument ska kunna anta att pellets följer denna standard om inte något annat sägs...
Jag har fått ordning på problemet genom att öka fallhöjden något. Funkade hela natten och det är bara att hoppas att det funkar hela dagen idag också nu när jag är på jobbet.
Jag har fått ordning på problemet genom att öka fallhöjden något. Funkade hela natten och det är bara att hoppas att det funkar hela dagen idag också nu när jag är på jobbet.
Då får dom stoppa upp pelletsen i häcken på Helmuth Kohl för min del.
Samma taktik som Media Markt och Lidl. Slå ut den lokala konkurrensen och sedan när man blivit ensamna kvar höja priset.
Då finns det Stora Enzo kvar med hyfsat pris.
Sådana här lokala leverantörer borde det finnas fler.
http://www.pelletsmannen.vpsite.se/
Samma taktik som Media Markt och Lidl. Slå ut den lokala konkurrensen och sedan när man blivit ensamna kvar höja priset.
Då finns det Stora Enzo kvar med hyfsat pris.
Sådana här lokala leverantörer borde det finnas fler.
http://www.pelletsmannen.vpsite.se/
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Den lokala leverantören verkade ju "trevlig".
Synd att han är "lokal" på "fel ställe"........
Man får väl vänta på att Stora Enso börjar leverera ner till mig.... (bor några mil från deras gräns just nu
).
Synd att han är "lokal" på "fel ställe"........
Man får väl vänta på att Stora Enso börjar leverera ner till mig.... (bor några mil från deras gräns just nu

Moderator
Var på Bauhaus idag och de hade börjat med en ny pelletssort från MBAB energi.
43,95 var priset för 16 kg säckar alltså samma som Byggmax hade förra året innan dom helt spårade ur.
Köpte några säckar att prova med nu när pelletssäsongen äntligen börjar igen.
10,3 grader ute nu så det kliar i fingrarna att dra igång brännaren men det får nog vara ett tag till.
Bauhaus hade också börjat med en Pölsemand vid ingången. Blev sugen på två röda med bröd men pölsen var nog lika lite dansk som säljarna så det fick vara.
43,95 var priset för 16 kg säckar alltså samma som Byggmax hade förra året innan dom helt spårade ur.
Köpte några säckar att prova med nu när pelletssäsongen äntligen börjar igen.
10,3 grader ute nu så det kliar i fingrarna att dra igång brännaren men det får nog vara ett tag till.
Bauhaus hade också börjat med en Pölsemand vid ingången. Blev sugen på två röda med bröd men pölsen var nog lika lite dansk som säljarna så det fick vara.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
En variant är att hämta säckarna på varuhusen och sedan få upp till 10% bonus via kundkortet. Eftersom jag handlat för ca 45-47' redan (och därmed ligger nära 50' som ger 10% på inköp över det) skulle det varit ett alternativ om inte stora enso börjat leverera i mitt område åxå.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator