Processorbyte?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu har jag fått min nya processor 2V7.3 :lol: Nu har jag suttit och väntat på att brännaren skall starta,så jag kan ställa in startdosen,men det händer inget.Pannan är nere i 65 grader,så då borde den gå igång.Har ställt brännaren på golvet och har ett mått under skruven.Konstigt att det inte händer nåt :roll:

Nu går den fast den gick ner väldigt lågt i temp.Nu skall jag kolla när den stannar.Mycket mjukare fläktstart än det gamla chippet.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

Var det 20 graders hysteres på processorn du köpte?
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

MobbA skrev:Var det 20 graders hysteres på processorn du köpte?
När jag provkörde så gick den mellan 65 till 85 grader.Så det stämmer att det är 20 grader.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

Strålande, då kanske det är dax att uppgradera snart... :lol:
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Pavoni
Späd planta

Inlägg av Pavoni »

Är det någon som mätt tiderna för uppstart respektive högeffektläge på senaste processorn. Jag skulle speciellt vilja veta hur länge den går i högeffektläge innan den slår över till låg.
PARCA NORAH 3000 1984 ; KMP PX21 v7.2 20 grader hysteres; oisolerade 190 m2 i Skåne; 10 pallar/år
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

löder man dit chipet, eller är det "plug and play"?
Jag ska byta tändelement, ska jag även köpa processor då?

Och en annan fråga; man kan konvertera en px20 till varmluftständning, om det menas att konvertera till det som är befintligt i px21, vad har px20 original då?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Chipbytet skulle vi väl kunna kalla plug and play. Det är en vanlig IC-krets som man "trycker fast" i en avsedd sockel.

PX20, iaf dom tidiga, hade ett glödstift som tände pelletsen. Glödstiftet var av samma typ som stiften till en dieselmotor. Har dock ingen aning vilket år dom bytte till varmluftständning och ej heller om det var efter detta som den började att benämnas PX21.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om du läser på första sidan i denna tråd,så står det lite om förändringar genom åren.Jag byggde om min brännare(-00) till varmluft.Tror att det var -01 eller -02,då glödstiftet bara hängde upp sig när det skulle in i röret och glöda.
Vilken årsmodell har du?
Pelletseldare sen -00
Niklas80
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

Hej på er tänkte starta upp brännaren inom, men jag ska byta chip. är det bara att byta rakt av och sen slå på ström? eller är det något annat att tänka på? tacksam för snabbt svar.
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är bara att slå på.....Men du kanske? får finputsa inställningarna lite
Det nya är inte lika känsligt... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Niklas80
Prima virke
Kontakt:

Funkar!!

Inlägg av Niklas80 »

Bytte chipet igår, startade direkt. Som tidigare användare skriver, mycket mjukare start och sen tycker jag den håller på längre att tända för säkrare start, vilket jag gillar.

Någon som vet om den försöker starta mer än en gång?

Hoppas resten av säsongen blir bra, men annars har jag ju alla är på forumet som är fantastisk hjälp! Hur hade man gjort 15 år tillbaka i tiden? internet är fantastiskt!!
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Den försöker tända två ggr,sen lyser röda lampan.Oftast är det då för liten startdos,så lågan blir för liten för fotocellen.
Har du också märkt att den kyler längre efter uppnådd temp.
Om du slår av all ström till brännaren,och sen slår på strömmen igen,så börjar den med att fläkten går i ca 10min.Är som ett simulerat strömavbrott.
Pelletseldare sen -00
Tiv
Ungskog

Chip Köp

Inlägg av Tiv »

Var köpa man den senaste chipset och vad kostar den ?
MvH
Craig
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Du kan köpa det hos pelletsbilen.se eller direkt av ariterm. Jag vet inte om det är samma chip på både"Uno brännaren" och en vanlig kmp21. Uno har ju tryckluftsotning.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

vad kostar chippet`?? senaste svaret angav inköpsställe men det saknades ett pris, är det idé för mig att med mitt(som jag tror) fungerande system att uppgradera till ett chip av senare modell, vinner jag nått på det eller kostar det mig bara mer pengar?? jag har ver 5.3
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Skriv svar