Hej.
Har samtliga tre turbolatorer i min panna, när jag tar upp dom för att rengöra efter 1v ungefär så är dom vita ner till 1/3 och svarta med sot/aska uppe till resterande 2/3.
Askan inne i pannan är som ett brunt och ljusgrått fint pulver, har ca 150 grader i rökgastemp och efter 4-7 dagar har det stigit till ca195 grader och då sotar jag, får ca 1,5 liter aska.
Hur ser era turbulatorer ut efter en vecka eller när ni soter era, är dom helt stålrena?
Mvh
Alex
Turbolatorer
Turbolatorer
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Jag har 6 st turbulatorer. De i 2 mitten är helt vita och de andra blir lite mer sotiga ju längre de är från mitten. De längs ut är väl vita till undre halvan.
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Turbulatorerna i min panna är vita och sotiga. Jag gör ren dem med en borste när jag sotar. Ingen big deal. Har c:a 150 grader nysotat och brukar sota när det närmar sig 250 eftersom jag är mer än lovligt less på att bo i pannrummet. Är övertygad om din plan att sota vid 190 är bättre för allt.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...