Pelletsgrabbar

Skriv svar
servin
Späd planta

Pelletsgrabbar

Inlägg av servin »

Hej på er alla pannrumspågar, nu är det riktigt kallt här nere på Sveriges sydmetropol må ni tro.
Jag är grön på forumet, har en del frågor ang pelletseldning och vedeldning i allmänhet.
Har en Ariterm panna och en Biomatic 20+ som är installerad hos oss 2009/05.
Tycker att det här med pelletseldning inte skiljer sig så mycket från oljeeldning som vi hade innan. Kanske lite mer jobb med att fylla på pelletsförrådet men det ser vi som ett välkommet minifyspass 1gång i månaden. Oljan till vår gamla ctc-panna från -63 (fantasktiskt att dessa gamla pannor går än idag trots att man eldat både ved och olja i dessa pannor) Men huva vad billigare med pellets och miljöriktigare än oljeeldning.
Vi har även 2stk täljstenskaminer som vi brassar i nu när tempen sjunkit under -10gr.
Det är kallt i Skåne ....
MVH servin
Ariterm panna med Biomatic+20 från -09. 2 täljstenskaminer. Huset fortlöpande renoverat,100+100kvm källare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Orup påståd ju att att det var stockholm som blivit kallt... nåja 8)

Missade jag totalt dom omtalade frågorna eller ? jag hittade inte en enda.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kommer säkert i nästa inlägg läste du inte att han var grön :wink:
Välkommen till forumet :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Det är kallt överallt, roligt med en ny person här på forumet, välkommen! :D
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
servin
Späd planta

Inlägg av servin »

Missade jag totalt dom omtalade frågorna eller ? jag hittade inte en enda.
micke, frågorna kommer efterhand som problemen dyker upp...ville bara presentera mig lite och tar problemen i rätt forumdel. Blev lite "rädd" efter jag reggat mig, i diskussionen om "kan någon tala om varför jag ska elda med pellets".....
Jag kanske är lite för grön här när det gäller pellets?

Vill tala om att vi hade -16gr ute i morse.
mvh servin
Ariterm panna med Biomatic+20 från -09. 2 täljstenskaminer. Huset fortlöpande renoverat,100+100kvm källare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Titta nu skrämmer ni ju nästan bort nykomlingarna här :lol:

Alla tycker att det dom har är bäst, när dessutom alla anser att dom vet bäst (vilket alla alltid gör på alla forum) så blir det "livliga" diskussioner ibland, det lär nog varken vara första eller sista gången så det får du ta med en nypa salt precis som allting annat man läser på ett forum.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

servin skrev:Jag kanske är lite för grön här när det gäller pellets?
Välkommen till oss, ingen är för "grön" här på forumet. Alla frågor är välkommna :wink:

Sedan kan det "spåra ur" med diskussionerna ibland, men det är inget att bry sig om. Bara att ta fram "filtret" och sila det som känns fel/inte relevant mm mm.
Allt är inte fakta som skrivs men det finns mycket kunskap ute bland "forumfolket".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Roli skrev:...finns mycket kunskap ute bland "forumfolket".
Det gör det verkligen!! Här kan man få hjälp med istort sett allt!! Tumme UPP!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar