Köpte Bequem 15D för 5 år sedan, efter 4 år så kom slag i slag
byte slussvingar, de föll sönder i smulor.
Sedan började kaststjärnan äta rörstift, de slogs bort, de som satt kvar
slipades ner till sist så fastnade kaststjärnan på ett stift och brännaren stoppade, mycket varm motor som följd.
Byte av kaststjärnan krävdes, när man jämförde så var det mycket gods som försvunnit.
Den nya kaststjärnan började slipa på stiften, det var inte lika jämn som orignalstjärnan. Fram med fett och det problemet försvann. Nu tuffar den på. Men snart är det dags att fixa kedjan som börjar bli lång.
Även lagret i växeln börjar fälla metalspån. Slusslagret börjar läcka pelletsspån på baksidan.
Så nu när pannan gick åt pipsvängen tänkte jag att priskillnaden med /eller utan brännare var så liten, ny brännare får jag då för 15kkr. Jämför det med reservdelarna och vad de kostar.
Med ny kedjedrift, slusshuset var också ombyggt om jag är rätt underrättad, så var valet lätt.
Trots problemen så är detta en robust konstruktion, har bara haft ett driftstopp orsakade av brännaren, "pellets saknas" av lathet har hänt

Så valet föll på samma brännare, dock var Biomaticen 20kkr dyrare än CTC Ecoflex så pannan är från Ljungby.
Den elektroniska styrningen gör denna brännare lätt att själv justera och labba med. Försök att jämföra inställningar på en IWABO brännare.
Mekaniskt är den också lättmekad, några skruv och man har isär hela apparaten.
Med en bra=serviceminded återförsäljare så kunde han lägga beställningen och jag hämta delarna direkt på Ariterms fabrik i Kalmar. Suveränt för utan slussvingar så luktar det så mycket.