Problem med Janfire Flex-A... HJÄLP!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dannedoo
Späd planta

Problem med Janfire Flex-A... HJÄLP!

Inlägg av Dannedoo »

Nu krånglar den igen...
Problemet nu är att vid uppstart så verkar inte fläkten vilja vara med, tändspiralen går igång o jag får glöd men fläkten går ej. Men om jag drar av brännaren så går fläkten o kyler av som vanligt... Nån som haft detta problem? Om jag låter den gå så står den tillslut o blinkar rött...
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Min brännare har haft nägra hyss för sig ibland. Testa att göra en "reset" genom att bryta strömmen till brännaren någon halvminut.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Dannedoo
Späd planta

Inlägg av Dannedoo »

Har testat "reset" men de vill sig inte ändå, är lur på om det är någon givare alternativt kretskortet som inte mår bra, skulle va lite surt med tanke på att jag bytte kortet för ett år sedan...
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Fläktfel kan vi ju utesluta och givarfel tror jag inte på heller så då återstår bara nåt vajsing med kortet.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Fläkten kan mycket väl vara defekt. Jag har varit med om det flera gånger att de korta strömstötarna som är vid uppstart inte räcker för att få igång en dålig fläkt. En lång blåsning däremot är inga problem. Typexempel är när brännaren går på läge 3 och 4 men inte vill starta på 1 och 2.
Ta loss fläkten och titta på hur den beter under uppstart, jag tror det bara kommer rycka till lite i den men den inte kommer gå igång.

Tänk på att stänga av strömmen när du pillar.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Dannedoo
Späd planta

Inlägg av Dannedoo »

Då måste de va kortet, har nämligen en fläkt i reserv som ja testat med utan nån förändring...
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Har du testat med att höja spänningen till fläkten vid tändning??
Enligt specifikationer så ska den vara 90 volt men min kommer inte så lågt så den står på 110 volt...

Det är den nedersta potentiometern du ska vrida upp en aning isåfall.
Det som händer är ju att den varvar upp lite mer vid uppstart och faktiskt tänder lättare...

EDIT: Du mäter i botten på brännaren. Där sitter ett strömuttag som du kan pilla in mätstickorna till en multimeter. Har du intervallström där när den tänder så är det inte kortet. Den ger en fläktimpuls ungefär var 5:e sekund vid uppstart.

EDIT igen.... Glöm 90 volt vid uppstart. Idag rekommenderas minst 100 volt. Nu är det slutediterat!! :lol:
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Om du inte får den lägre än 110 volt så antar jag att du mäter med en TRMS voltmeter och därför får ett för högt värde, men i verkligheten har du för lite spänning på fläkten.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

TRMS voltmeter?? Vad är det?? :oops:
Jag använder en vanlig multimeter som jag ställer på AC 500 volt...

Edit: Direktciteringar skall undvikas för att få ett mer lättläst forum. Bortteget. / Roli moderator
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Dannedoo
Späd planta

ett problem löst, nästa att lösa...

Inlägg av Dannedoo »

Har Nu satt in en ny styrbox, den nyare modellen utan vred, gått igenom alla inställningar för matning, fläkt med mera... fläkten låter nu som den går som den ska men nu har jag fått baktändning på pannan, helt plötsligt small det till och kom rök o eldkvastar mellan brännaren och pannan... stängde ner, kollade skorstenen och hela pannan om det var stopp nån stans men inget, pannan o skorstenen är nysotade... börjar fundera på om det är elspiralen lika förbannat. Nån som vet om det kan te sig på detta vis?? tänkte om elspiralen är halvkass (den funkar men dåligt) o brännaren håller på starta upp längre tid än vanligt o helt plötsligt tänder det... kan de bli på detta viss? nån som vet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Oftast är det så att en för stor startdos kan ge gengasknall på första startförsök medan en för liten ger det på andra försöket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Försöker Flex-a två gånger med nya boxen ?????
Med gamla boxen gjorde den ju bara ett försök.
.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ingen aning, det var en indikation på att frågaställaren skulle kolla en del mer på vad som egentligen hände, det är för många obekanta faktorer för ett vettigt svar kan ges.

Vad jag vet är själva funktionen identisk med den senaste version av "de gamla" lådor, detta borde även betyda att antal startförsök är det samma.

Dock finns det vissa ändringar med t.ex. värmespiralen men bara en som förlänger livslängden.
Senast redigerad av Icecap den sön 24 jan, 2010 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Icecap: Är det identisk funktion med sena "gamla boxar " så är det bara ett startförsök.

Dannedoo:

* Ställ uppstartsfläkten på 100 volt. Mät på de fem första fläktpulserna.
(90 funkar bäst tycker jag men ger kortare livslängd på tändelement)

* Byt till nytt tändelement om ovanstående inte hjälper eller tändelementet är gammalt. (2-3 år)

* Använd en vettig multimeter när du mäter uppstartpulser. Jag har fått spooky resultat på dessa korta strömpulser med 99 kronors multimeter.
(batteriet var slut i min Fluke, så jag körde med en gammal)

* Använd inte TRMS multimeter.
Du vet att det är en TRMS när du ser prislappen, det brukar även stå TRMS på dem med feta bokstäver.
.
Skriv svar