Justera brännare med hjälp av bredbandslambda?

Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Kan dessutom tipsa om att ni kan använda ett gammalt nätaggregat från någon gammal PC ni har liggandes.
Ett nätagg. från en PC kan leverera höga strömmar i flera spänningsnivåer.
Man behöver dock koppla några sladdar rätt för att det skall starta.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

anivision skrev: ...och med hjälp av en tabell kan man sedan omvandla detta till O2-värdet. T.ex. så ger lambda 1,7 en O2-koncentration på 8,29%.
Jag har sökt men inte funnit någon tabell.
Har du ett förslag?

Ändras inte förhållandet lambdavärde/syre med temperaturen?

mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Det står inget om nåt temperaturberoende värde i mina papper och tabeller som jag fick med lambdasensorn. Jag skulle tro att temperaturen är ganska konstant då den har en egen uppvärmning till en temp långt över rökgastempen.

Om du har tillgång till en fax så kan jag skicka över tabellerna/graferna till dig. Skicka ett PM med numret bara.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Vad tror ni om biltemas Titanium lamda är det någon som vet om det går att få tag i ett data blad till den?

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156735
Thermia Biomatic 20+
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

jag hittade lite här http://www.lambdapower.co.uk/TechNotes/Tech-7.asp inte bättre än en vanlig lamda igentligen.
Thermia Biomatic 20+
Kyrkbyn
Ungskog

Brännare med olika effekter

Inlägg av Kyrkbyn »

Har problem med min Aritherm Bequem 20D i en Biomatic panna och följt denna diskussion med intresse.
Förbränningen i min panna blir inte bra varken med lagom, för mycket luft eller för lite enligt senaste inställning av servicekille. Blir väldigt grynig aska nuförtiden.
Kan man få en lambdasensor att fungera med en sådan brännare?
Den har tre effektsteg och inget av dem är egentligen fast. Matning och luft kan ställas som man vill individuellt.

MVH///Magnus
Icecap skrev:Psycho Dave: Om man uteslutande går på O2 innehållet kan det bli riktigt fel, anledningen är att det finns tjuvluft. På min panna är det så att "det rätta" O2-värde beror kraftigt på effektnivå, om man därför mäter de "riktiga" rökgasvärden och DÄREFTER kollar O2-värdet kan man ganska enkelt "hitta tillbaka" när man byter bränsle osv.

Men har man flera effekter att spela med måste denna "kalibrering" ske på alla aktuella effekter innan man har ett rätt värde att gå efter.

Så ja, en lambda bredbandssensor kan vara ett mycket bra hjälpmedel om man vet vilket värde man ska "träffa".
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har fått min lambdasond att fungera med min Janfire NH i full modulerande drift så självklart kan det gå.

Det jag skrev var att om de 3 effektsteg är korrekt intrimmat är det bara att köra i var och ett en stund med lambdasonden aktiv, notera rätt värde på en lapp och ha den sparat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
odeheim
Späd planta

Inlägg av odeheim »

Har precis testat att använda min Lc-1.
Funkar kanon. Men varför ska man använda olika effekt lägen till pelletseldning? Jag har ställt in min så jag har medel på lamda 1.7 (grymt låg diff under ca 1 timmes drifttid). Att då gå ner i effektläge är i sig inget problem, men jag ser genast ett stort problem och det är rökgastemperaturen som sjunker någe grymt. Jag ligger nu på ca 145grader på mitt vanliga driftläge ca 9kw och vill gärna inte ha lägre temp i skorsten än detta. Attkgöra på högsta läget medför istället än högre röktemp och detta borde väl betyda högre förlust?
Som jag ser det kan man bara ha ett läge till just sin panna för att kräma ut så bra effekt som möjligt.

Bara några funderingar från min sida...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att använda olika effekter kan vara för att hålla långa gångtider.

Min "mindre häftiga" panna fungerar minst dåligt i intervallen mellan 7kW och 12kW och när det blir kyligt vill jag ha långa gångtider då detta ger bäst effektivitet. Jag har testat lite av varje och det är en liten men tydlig besparing vid att hålla så lång gångtid som möjligt.

Orsaken är att vissa delar av innanmätet i pannan ska värmas upp innan värme överförs till vattnet, med långa gångtider sparar man in lite på detta.

När det blir kallt på riktigt byter min brännare till fullt modulerande drift vilket betyder att effekten den utvecklar anpassas till husets behov medelst en PID-styrning. Efter var 25kg pellets (ställbart) stoppar den, kyler ner brännkoppen, rensar ut och startar om igen.

Så låg effekt kan vara bra ur besparingssynpunkt men det kräver att systemet fungerar bra med denna effekt, vissa panna och brännare-kombinationer fungerar egentligen bara bra i ett ganska smalt effektområde varför man ska hålla sig till detta = fast effekt.

Så det finns inte ett enkelt svar annat än: det beror på hur anläggningen fungerar just där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

odeheim skrev:Som jag ser det kan man bara ha ett läge till just sin panna för att kräma ut så bra effekt som möjligt.
Om man har ett 200 kvm stort dragigt hus i norrlands inland så kan jag tala om att ditt effektiva läge på 9 kW kommer man inte långt med när det är -35 grader ute :lol: Då måste man gå upp i effekt, hur "ineffektivt" det än må vara.
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar