Elstopp mitt i bergvärmebältet

Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!

Elstopp mitt i bergvärmebältet

Inlägg av Torsten »

Mitt i det stockholmska bergvärmebältet inträffade ett elstopp den kallaste natten sedan 1969 sägs det. Hade finnarna i det statliga finska elmonopolet Fortum firmafest eller...
De flesta som bor i Täby är välbeställda och firar ofta jul och nyår i Sölden, Sälen osv. Man undrar vem som betalar för de sönderfrusna vattenrören och vattenskadorna. Fortum eller försäkringsbolagen.
http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=205519&ca=10

(skriver här eftersom värmepumpssnubbarna skriver här och inte i EL avdelningen.)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Och hur många pelletspannor funkar utan el ?

Om man ska vara ärlig så tar det många timmar innan det blir frostskador i ett hus.
Jag bytte 6 Radiatorer i julhelgen, tömde pannan vid 9-tiden och fyllde på systemet efter 24.00 nån gång. Tappade ca 7 grader på den tiden.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jan
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Jan »

Jag kör på bilbatteri i kristider :)
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Hur länge går brännare och cirkpump på bilbatteri ?
Jan
Ungskog
Kontakt:

Nöd drift

Inlägg av Jan »

Inte länge beror på Ah i batteri samt pumpens effekt mm
Henrik.S
Ungskog

Inlägg av Henrik.S »

Sånt här kommer bli större problem framöver då många gör sig beroende av ex. el men vissa har ju inget val :?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Problemet ökar dessutom när många byter bort sin oljevärme mot VP.
Belastningen på elnätet blir större när antalet VP-anläggningar ökar.
Dessutom blir det ännu mer problematiskt när det blir riktigt kallt då inte alla VP-anläggningar klarar att hålla huset varmt utan elpatron tillägg........

Man kan ju undra hur många elnätsägare som har kompenserat sina anläggningar för detta??? Troligvis inga....... iallafall inte Fortum enligt inslag i nyheterna nu i helgen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo belastningen på elnätet ökar och det ökar också kostnaderna för nätägarna. Här i byn byggdes det två radhus på en villatomt. Värmen var den vanliga snållösningen med elpanna och frånluftsvärmepump.
Till detta budgetbygge var nätägaren tvungen att dra nytt en lång bit då kapaciteten i de gamla ledningarna inte räckte.
Ca. 500 meter trottoar fick grävas upp och trafikerad väg korsas två gånger.
Skulle tro att bara jobbet att dra fram el kostade mer än byggandet av ett av husen.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Re: Nöd drift

Inlägg av bebop »

Jan skrev:Inte länge beror på Ah i batteri samt pumpens effekt mm
Dett förstår jag. Jag undrar dock hur länge ditt går eftersom du ovan säger att du kör på detta.
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag fick skarpa tillsägelser vid installationen av brännaren att inte köra på reservelaggregat så de ger "oren" spänning.

Men frågan är hur oren nätspänningen är jämfört med ett reservelaggregat kombinerat med en spänningsstabilisator?

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Billiga reservaggregat kan ge det man kallar "modifierat fyrkant" vilket inte all elektronik gillar men är styrningar så illa designade att de knäcker av denna orsak är det ett problem till att börja med.

Det största problem är nog vid ganska låg belastning av aggregaten, där kan regleringen kanske spöka en del.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Vad gäller växelriktare är det knappast något större problem. Se till att de är ett aggregat med äkta sinus och att det inte är det billigaste skräpet. Viktigt avseende dimensioneringen är att aggregatet klarar topplaster som tändelement och ev. startströmmar som skruvmotorer etc kräver.

Förmodligen har du säkert rätt Icecap i att regleringen kan spöka vid låg last också. Åtminstone när det gäller enkla agg.
Men faktum är att jag har mätt upp ett par "billiga" aggregat (för industriellt bruk = mycket bättre och dyrare än konsumentprylar) som klipper toppen på sinusvågen vid belastningar över 80% Inte vackert... Skulle tro att man fuskat med dimensioneringen av kraftelektroniken för att hålla priset nere i det specifika fallet. :roll:
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Ni som verkar ha koll på marknaden för reservelaggregat - finns det några aggregat som rekommenderas, och några som man bör undvika?

Mitt motto brukar vara "Buy quality, cry once!"

Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har bra erfarenhet med Mascot-grejer, se dock till ett det är Sinus-version.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Här kanske kan vara något för den som vill ha ett reservaggregat.
http://www.blocket.se/stockholm/Inverte ... ?ca=10&w=2
Stora Enso pellets.
Skriv svar