Vilken temp är normal på okylda rökgaser?
Kontrollera verkningsgraden på pannan.
Räkna ut hur mycket energi du tillför och hur mycket du får ut.
Cv*Dt*Q=KW
Cv=4.184KJ/(Kg*C) (vattnets specifika värmekapacitet)
Dt=Grad C (mäts mellan fram och returtemperaturen)
Q=Kg/s (flöde på pannkretsen.)
Energiinnehåll i pellets ca 4,5 kWh/kg
Verkningsgrad = nyttig energi/tillförd energi
Inte fullständig beräkning men borde ge en ide' om hur pass pannan arbetar.
Räkna ut hur mycket energi du tillför och hur mycket du får ut.
Cv*Dt*Q=KW
Cv=4.184KJ/(Kg*C) (vattnets specifika värmekapacitet)
Dt=Grad C (mäts mellan fram och returtemperaturen)
Q=Kg/s (flöde på pannkretsen.)
Energiinnehåll i pellets ca 4,5 kWh/kg
Verkningsgrad = nyttig energi/tillförd energi
Inte fullständig beräkning men borde ge en ide' om hur pass pannan arbetar.
Powered by klorofyll
Tackar för er hjälp med era värden. Hjälper mig då jag inte riktigt vet vad jag kan förvänta mig som normala värden av en pelletsbrännare.
Icecap nämnde tjuvluft, vilket ju inte är helt orimligt i en gammal panna. Frågan är bara hur man hittar ev tjuvluft. Te.x sitter brännaren monterad mot en plåt som i sin tur är skruvad mot pannan, här finns det ju risk för en inte helt tät anslutning, men plåten är så pass varm att det inte går att känna om det drar något i skarvarna. Har inte testat med rök, men tror inte att det funkar då de varma delarna förmodligen ger upphov till luftrörelser så att en test av luftströmmar med hjälp av rök inte funkar.
Mellan brännaren och pannan sitter en tätfläta som är en knapp cm tjock. Genom denna fläta kan man när pannrummet är mörkt svagt skymta ljuset från lågan. Om flätan släpper igenom ljus släpper den då även igenom luft? Den är ju avsedd att sitta där som tätning så jag förutsätter att den skall vara lufttät, men det är lika bra att även ställa de dumma frågorna.
Och att försöka räkna på avgiven effekt från radiatorerna har jag gjort, men det stupar på att jag inte har den blekaste aning om vilket flöde det är i radiatorkretsen. För detta krävs en flödelsemätare. Finns det någon schablon på vad som är normalt flöde i ett högtempererat radiatorsystem?
Mitt problem är alltså inte rökgastempen i sig, så häng inte upp er på den. Det var bara ett sätt att jämföra vad jag får ut. Problemet ligger i att när jag vedeldade med acctank så har jag räknar ut att kåken under motsvarande förhållande drar knappa 9kW, och att jag just nu ligger och matar in 13kW i pannan. Det betyder en ca 50% högre energiåtgång. Det är klart att jag undrar vart dessa 50% tar vägen. Är det en felinställd brännaren, en ineffektiv panna eller tjuvluft?
Jag är tacksam för att ni tar er tid att hjälpa en pelletsnovis med referensvärden och erfarenheter från era anläggningar.
Icecap nämnde tjuvluft, vilket ju inte är helt orimligt i en gammal panna. Frågan är bara hur man hittar ev tjuvluft. Te.x sitter brännaren monterad mot en plåt som i sin tur är skruvad mot pannan, här finns det ju risk för en inte helt tät anslutning, men plåten är så pass varm att det inte går att känna om det drar något i skarvarna. Har inte testat med rök, men tror inte att det funkar då de varma delarna förmodligen ger upphov till luftrörelser så att en test av luftströmmar med hjälp av rök inte funkar.
Mellan brännaren och pannan sitter en tätfläta som är en knapp cm tjock. Genom denna fläta kan man när pannrummet är mörkt svagt skymta ljuset från lågan. Om flätan släpper igenom ljus släpper den då även igenom luft? Den är ju avsedd att sitta där som tätning så jag förutsätter att den skall vara lufttät, men det är lika bra att även ställa de dumma frågorna.
Och att försöka räkna på avgiven effekt från radiatorerna har jag gjort, men det stupar på att jag inte har den blekaste aning om vilket flöde det är i radiatorkretsen. För detta krävs en flödelsemätare. Finns det någon schablon på vad som är normalt flöde i ett högtempererat radiatorsystem?
Mitt problem är alltså inte rökgastempen i sig, så häng inte upp er på den. Det var bara ett sätt att jämföra vad jag får ut. Problemet ligger i att när jag vedeldade med acctank så har jag räknar ut att kåken under motsvarande förhållande drar knappa 9kW, och att jag just nu ligger och matar in 13kW i pannan. Det betyder en ca 50% högre energiåtgång. Det är klart att jag undrar vart dessa 50% tar vägen. Är det en felinställd brännaren, en ineffektiv panna eller tjuvluft?
Jag är tacksam för att ni tar er tid att hjälpa en pelletsnovis med referensvärden och erfarenheter från era anläggningar.
Janfire NH
CTC Egor V-25 med hemsvetsade turbulatorer
Gammal kalkstenskåk med tidsenlig isolering.
CTC Egor V-25 med hemsvetsade turbulatorer
Gammal kalkstenskåk med tidsenlig isolering.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Tompa01 du har inte någon elpatron??
Då är det lätt att få hyfsad koll genom att se elförbrukningen med/utan pellets, Bara räkna bort hushållselen/elförbrukningen då du kör pellets då du kör med elpatronen..
130-140 grader är ju bra men de kan ju bli som för mej oxå, Pannan är mindre effektiv då jag kör med 12 kW jämfört med 16 kW som är märkeffekten på pannan med pellets.. Är typ som att värmen bara går i centrum på rökkanalen o dålig övrföring till vattnet blir resultatet..
Går 500 gram mer för att ladda 500 l tanken 30° utan uttag med 12 kW jämfört med 16 kW, Det går 2,4 kWh mer för att ladda 17 kWh med den lägre effekten..
Kör du brännaren mot acktank??
Då är det lätt att få hyfsad koll genom att se elförbrukningen med/utan pellets, Bara räkna bort hushållselen/elförbrukningen då du kör pellets då du kör med elpatronen..
130-140 grader är ju bra men de kan ju bli som för mej oxå, Pannan är mindre effektiv då jag kör med 12 kW jämfört med 16 kW som är märkeffekten på pannan med pellets.. Är typ som att värmen bara går i centrum på rökkanalen o dålig övrföring till vattnet blir resultatet..
Går 500 gram mer för att ladda 500 l tanken 30° utan uttag med 12 kW jämfört med 16 kW, Det går 2,4 kWh mer för att ladda 17 kWh med den lägre effekten..
Kör du brännaren mot acktank??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Vid drift ta en tändsticka och tänd, för den sakta runt pannan luckor osv, om det dras tjuvluft någonstans kommer ju lågan sugas ditåt.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elpatron, givetvis självklart, att jag inte tänkte på det. Kollar nu först vad jag har för vanlig förbrukning och skall sedan köra ett dygn på elpatron och jämföra. Sedan tänkte jag på det André sa om olika panneffektivitet på olika effekter. Eftersom Egor v-25 har endast två rätt grova konvektortuber så är det stor del av rökgaserna som inte är i kontakt med konvektorväggarna. Tar man då ut liten effekt = liten mängd rökgas så borde detta kunna leda till dålig verkningsgrad. Jag har hittills haft hemmabyggda turbulatorer för att åtminstone inte ha laminär strömning. Jag bygger nu nya turbulatorer som även tvingar ut gaserna mer mot kanterna. Konvektortuberna har en diameter på 11cm, jag prövar att bygga nya turbulatorer med ett rör i mitten på 5cm. Detta tar bort en del av den ineffektiva centrumdelen av konvektorerna och tvingar rökgaserna att strömma närmare dess kanter. Det här minskar konvektorernas area med 20%, men eftersom rökgasvolymerna med en brännare är mindre än med vedeldning så borde det funka.
Nej, jag har radiatorshunten och VV beredaren i pannan, så jag ser ingen vits med att köra mot acctanken. Försöker istället matcha tillförd effekt med uttagen.
Angående tätflätan så är denna monterad på brännaren av Janfire och avsedd att sitta mellan brännaren och den medlevererade konverteringspålten. Den är hoptryckt så mycket som går, trots det så syns ljuset från bännaren mycket svagt igenom flätan när pannrummet är mörkt. Detta går dock inte att göra något åt utan att byta tätning, och eftersom både fläta och plåt är original från Janfire så måste jag anta att det är normalt och skall vara lufttätt. Är det det inte så är det konstigt att Janfire skulle leverera denna kombination.
Skall även pröva med tändstickor för att se om jag hittar någon tjuvluft.
Tackar för era tips och råd.
Tompa
Nej, jag har radiatorshunten och VV beredaren i pannan, så jag ser ingen vits med att köra mot acctanken. Försöker istället matcha tillförd effekt med uttagen.
Angående tätflätan så är denna monterad på brännaren av Janfire och avsedd att sitta mellan brännaren och den medlevererade konverteringspålten. Den är hoptryckt så mycket som går, trots det så syns ljuset från bännaren mycket svagt igenom flätan när pannrummet är mörkt. Detta går dock inte att göra något åt utan att byta tätning, och eftersom både fläta och plåt är original från Janfire så måste jag anta att det är normalt och skall vara lufttätt. Är det det inte så är det konstigt att Janfire skulle leverera denna kombination.
Skall även pröva med tändstickor för att se om jag hittar någon tjuvluft.
Tackar för era tips och råd.
Tompa
Janfire NH
CTC Egor V-25 med hemsvetsade turbulatorer
Gammal kalkstenskåk med tidsenlig isolering.
CTC Egor V-25 med hemsvetsade turbulatorer
Gammal kalkstenskåk med tidsenlig isolering.
varför stå med tändsticka och bränna sig. Brukar bli så för de brinner upp så fort.
Använd ett ljus. Så slipper du problem med att tändstickorna går åt så fort och att de slocknar så lätt.

Använd ett ljus. Så slipper du problem med att tändstickorna går åt så fort och att de slocknar så lätt.

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Kan bli effektivare med högre effekt på brännaren alt sätta i ett rör i tuberna för att få bättre överföring.. Ev kanske testa med 4" kärnskruvTompa01 skrev:Elpatron, givetvis självklart, att jag inte tänkte på det. Kollar nu först vad jag har för vanlig förbrukning och skall sedan köra ett dygn på elpatron och jämföra. Sedan tänkte jag på det André sa om olika panneffektivitet på olika effekter. Eftersom Egor v-25 har endast två rätt grova konvektortuber så är det stor del av rökgaserna som inte är i kontakt med konvektorväggarna. Tar man då ut liten effekt = liten mängd rökgas så borde detta kunna leda till dålig verkningsgrad. Jag har hittills haft hemmabyggda turbulatorer för att åtminstone inte ha laminär strömning. Jag bygger nu nya turbulatorer som även tvingar ut gaserna mer mot kanterna. Konvektortuberna har en diameter på 11cm, jag prövar att bygga nya turbulatorer med ett rör i mitten på 5cm. Detta tar bort en del av den ineffektiva centrumdelen av konvektorerna och tvingar rökgaserna att strömma närmare dess kanter. Det här minskar konvektorernas area med 20%, men eftersom rökgasvolymerna med en brännare är mindre än med vedeldning så borde det funka.
Nej, jag har radiatorshunten och VV beredaren i pannan, så jag ser ingen vits med att köra mot acctanken. Försöker istället matcha tillförd effekt med uttagen.
Har du vv beredare o shunt på pannan så ska du köra utan tankarna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd