The Burner skrev:På förekommen anledning:
Felet uppenbarar sig med gnisslande, gnällande ljud vid dosering av pellets.Till slut fastnar skruven med "pelletsblockering" som följd samt att andra larmer såsom larm från optovakt också kan förekomma.
Dessa fel år som tagna ur gårdagens dagbok hos mig.
Gnisslandet har jag haft länge då det började knappt en vecka efter jag fick brännaren. Tyckte det var konstig då blockeringen alltid blev efter uppstart. Stoppade strax efter att alla startfaser blev avklarade.
Tog isär och tömde på all pellets men kunde inte hitta några främmande föremål. Efter detta så betedde sig brännaren underligt. Verkade som elektroniken levde ett eget liv. Inga problem med startfaserna och blockering av skruven upphörde men ville ändå inte. Skickade ingen signal till matarskruven då givarna ändå sa att det var tomt. Efter lite omstarter så funkar det igen och gått bra till skrivande stund. Gnisslandet har jag löst med att smörja skovlarna i slussen får väl bara se hur länge det håller.
Bequem 12D:
Glidlagren i växellådan till den interna skruvmotorn utslitna efter 1.5år.
Jag kom ner i pannrummet och hörde ett oroväckande rassel från skruvmotorn. Skruven
stod still men motorn verkade gå. Efter att ha demonterat växellådan, som sitter monterad
direkt på motorn, så kunde jag konstatera att glidlagren till en av de tre roterande axlarna
var totalt utslitna. Axeln hade flyttat sig över en halv axeldiameter i lagret med följden att
kuggarna på dreven kuggade över. Motorn kan inte ha hunnit gå så länge eftersom
kuggarna inte tagit stryk. Fullt med fint "järnpulver" i växellådan.
Mycket konstigt att de har monterat glidlager om det är så stor belastning på denna axel
så att de går slut efter 6 pallar pellets! Ariterm säger att de skall skicka mig nya glidlager.
Ska försöka montera kullager istället. skruven verkar inte på något sätt gå trögt men visst
kärvar det i intaget ibland med smällar i skruven som följd.
Ni som har denna modell: Kolla växellådans lagringar innan det är för sent!
Skadas dreven blir det dyrt kan jag tänka mig.
Det skulle vara intressant om jag fick reda på hur det ser ut hos andra med denna motor.
Man kan enkelt kolla detta genom att montera bord växellådan från motorn (4st skruvar)
och sedan lossa på 3st stjärnskruvar och plocka ut hela paketet. Inga lösa delar ramlar isär
om man nöjer sig med denna demontering som är tillräcklig för att besiktiga lagringarna.
Nja, glidlager tål ju större belastning än kullager så sett ur den synpunkten så är det inga problem, när lager inte håller länge brukar det handla om smörjning (eller brist på smörjning om man så vill).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eftersom dessa glidlager inte är tänkt att smörjas regelbundet så antar jag att de är av den självsmörjande "mjuka" typen. Ett sådant lager tål kortvarigt en högre belastning än ett kullager. Men ett självsmörjande mjukt glidlager som inte skall smörjas regelbundet tål inte lika hög långvarig belastning som motsvarande kullager.
Jo, det är ju en annan sak, antog att det var en kapslad växellåda med smörjning för lagren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Efter fyra års drift så noterade jag förra veckan ett lite gnisslade ljud från skruvmotorn och bad min far titta på det. På fredagsmorgonen stod motorn still. Testade lite som på videon och ringde sedan återförsäljaren som lyckligtvis hade en ny motorsats på lager men hade själv inte tid att åka hit eller montera. Hämtade motorn efter jobbet, spelade in denna video och bytte till ny motor med passande monteringsplåt. Det var inte helt lätt men sedan kl 01.00 idag fungerar det som vanligt igen och den är mycket tystare än tidigare.
Efter ca. 3,5 års kontinuerlig drift, blev min kedja för lång
Men efter att ha tagit hjälp av den lokala mc-reparatören, (Tack så mycket! ) så funkar den fint igen
Vid kedjelåset fanns det en halvlänk som vi tog bort, och det blev en rätt lagom längd.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker skrev:Efter ca. 3,5 års kontinuerlig drift, blev min kedja för lång
Men efter att ha tagit hjälp av den lokala mc-reparatören, (Tack så mycket! ) så funkar den fint igen
Vid kedjelåset fanns det en halvlänk som vi tog bort, och det blev en rätt lagom längd.
Jag gjorde precis samma manöver efter några år nu kör den på som vanligt igen!
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Haft problem med att skruvarna till slussvingarna lossnat och att mässingsbussningarna som håller slussaxeln på plats var utslitna som skapat massa problem...Gör nu all service själv!!
Sen har tändelementet pajat efter 9 år men det väl oki!!! startar med rödsprit tills jag giter byta
Termia Bequem 15 ,9 år gammal
Gör numera servicen själv ..billigast så
Tegelhus från 1933 110m² boyta, uppvärmd källare på 65m²
Jag har efter mångt och mycket fått sladdstället utbytt. Något fel med detta gör att panntemperaturen ibland går ner på 0 och fastnar där. Hjälper inte att byta givare, eller starta om eller något.