Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Herre Jesu Andre!! :shock:
Det var ord och inga visor! :o
Håller med dig i allt :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Blir förvånad att många säger att självdragskåk mår bra av varm skorsten..
Visst gör den det.. men det finns ju faktiskt fläktar som kan behålla ventilationen i trim.
Argumentet att självdraget blir dåligt håller inte. Det går att lösa på annat sätt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang.ventilationen med självdrag, De vete f-n om man får just nämnvärt mycket bättre ventilation med en modernpanna iaf.. Skorsten är ju istort kall o man känner då inte att den värme som då vi hade gammla pannan med 250-300° i rökgastemp, Då va det nästan så man kunde värma sej på den..
Har kört elpatronen för att bränna vinskraftsandelar i nov-dec, Nu har jag inte mätt draget/flödet men av vad man kunde känna märker man då ingen skillnad mot då man kör pellets..

Brynäs, man blir lätt på dåligt humör då det vinklas fel ;):)

Nu håller jag på att försöka få stenkoll på vad huset behöver o vilka temperaturer som krävs ifall man måste skaffa bergvärme, Då ska de inte behövs eltillskott har jag tänkt..
Vet nu att jag måste han en vattenburen aerotemper i garaget som ger 3 kW som det är isolerat idag för att hålla 14° vid -28° men med 35 cm extra isolering på taket o bättre portar blir det mindre som krävs, Aerotempern vill jag ändå dimesionera för att ge 3 kW vid 35° framledningstemp för då går det köra 20° om man vill med cop på drygt 4 då även huset ska få golvvärme framöver + radiatorerna som ska vara kvar o köras med samma temp som golvvärmen..
Huset behöver idag 9 kW men med golvvärme + radiatorerna ges en effekt på 11 kW vid 35° vattentemp, Skulle bara haft allt gjort :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Våran toalett är varmast i den läckande kåken, tack vare murstocken som är behagligt ljummen att ta på =)
Radiatorn har jag fimpat det behövs inte där inne.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Skulle helt klart vara intressant och se vilket luftflöde det är under samma förutsättningar om man jämnför en skorsten
som inte används alls eller en som man eldar i. Tycker att det borde vara skillnad även om man inte når så höga
temperaturer som olje elller vedeldare har.

Så länge självdraget fungerar bra i huset så skippar jag gärna mekanisk ventilation. Men...om ventilationen behöver göras om
så skulle man gärna vilja ha någon typ av system som kan återvinna energi ur den luft man ventilerar ut, typ FTX eller annat.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Trådskaparen talar om att pellets blivit dyrare på 8 år, visst har det blivit det, MEN vad har inte blivit dyrare? Jag är fortfarande mycket nöjd med min blygsamma investering som brännaren utgjort istället för att elda med olja som förra ägaren gjorde. Gick ibland upp till 5 kubik olja, och då är det fortfarande MYCKET billigare med 8-10 pallar pellets.
Jobbet har jag inget emot, som någon sa, sitter man för mycket nu för tiden. Jag rör mig gärna lite.

Sedan tycker frugan man gjort en instats och man kan lägga upp benen på bordet och slappna av efter att man sotat pannan på 10 minuter! Fin fint tycker jag! ; )
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jämfört med vedeldning är det mycket mindre jobb och frestar mindre på ex skorstenen men mycket dyrare med pellets. Jämfört med ojeeldning mer jobb men billigare och väldigt mer miljövänligt. Jämfört med el, mer jobb , inte så stor prisskillnad men känns bättre att hålla ned elförbrukningen. Jämfört med värmepump, väldigt mycket mer jobb men mindre sårbart, får jag strömavbrott håller skorstensmuren huset varmt ett dygn och sedan kan jag köra en vedbrasa i pannan. Har fått ta till det ett par gånger. Värmepump blir billigare på längre sikt. Den stora nackdelen med pellets är andrahandsvärdet på huset, inte många vill köpa ett hus med pelletsvärme medan en bergvärmeanläggning direkt höjer huspriset. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne031 skrev:Våran toalett är varmast i den läckande kåken, tack vare murstocken som är behagligt ljummen att ta på =)
Radiatorn har jag fimpat det behövs inte där inne.
Med ny panna hade den inte varit nämnvärt varm :wink:

Ang kostnaden skrattade jag idag då elräkningen kom för nov-dec, 927:- för 4657 kWh där överföringsavgiften stod för 414,47:-
Jag skrattade åt att en kompis eldade som en galning med gamla pannan o 500 l tanken för han vägrade ha igång elpatronen för att det va så dyrt med el då dom köpte huset dec -99 med elpris på hela 14,7 öre/kWh :lol:

Än har jag bara betalat fasta kostnaden o överföringsavgiften på 8,9 öre/kWh sedan i sommras, Undrar om de är pga att det inte är helt klart än om det blir el inte blir skatt på vindkraftselen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

mja Andre är det verkligen sån skillnad? Jag har ju inga hejdlösa rökgastemper eller så..neråt 160 nysotad. Eller tänker du mer på kortare gångtider pga högre verkningsgrad?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

ja, nu har jag fått mkt motivation för att sluta tänka på andra alternativ är pellets.
Felet är nog att man väntar för länge med service av brännare och fyllning av pellets så det stannar ibland, och då kanske när man ska gå till sängs, eller när det är som kallast.
har funderat på om man kan sätta dit stickproppar på brännare och cirk. pump och köra dom via ett litet elverk, vid stömavbrott.
tänk vad skönt om värmen funkar ändå vid avbrott på vintern.
dessa delar kan väl ej dra så mkt effekt.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Generellt ville det vara trevligt att ha vissa delar av huset kopplat till ett reservkraftverk. Jag kan t.ex. fint klara mig utan spisen då jag har ett antal fullt fungerande fotogenkök så kan pannan, frys & kyl vara igång klarar jag resten med ficklampor, stearinljus och fotogenkök.

Kanske man ska göra ett ångdriven reservkraftverk som i sin tur drivs med en pelletsbrännare... ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Blir nog ingen bra verkningsgrad på det "reservkraftverket" :) :) :)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vid elavbrott är man inte så väldigt illa ute om man eldar pellets.
Skorstenen fungerar som en stor kakelugn och ger värme till hela huset i många timmar.
Hur är det nu, är det någon som gjort ett vedgaller att stoppa in i förbränningsutrymmet på oljepannan och däri mata på med finhuggen ved? Borde ju bli någon värme.

Själv tycker jag att största fördelen med pellets är enkelheten. Inget joxande med framledningstemperaturer och innegivare. Full frihet att sätta vilken temperatur jag vill i vaje rum.
En del känsliga blommor vill ha 18 grader på vintern, inget problem.
Har jag varit ute och fryser så är det bara att kräma på värmen till 26 grader så blir man varm, inget problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

vi har också vedspis i köket, var mer värmen för att inga rör skulle frysa sönder jag var ute efter, har ju kulvert ut till garaget som värms med pelletspannan i huset, och golvvärmen vi precis lagt in i nya tillbyggnaden, tänk om nåt skule frysa sönder där, oohhhh så tråkigt.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne031 skrev:mja Andre är det verkligen sån skillnad? Jag har ju inga hejdlösa rökgastemper eller så..neråt 160 nysotad. Eller tänker du mer på kortare gångtider pga högre verkningsgrad?
Tja efter pannbytet så känner jag bara lite lite värme om jag stoppar foten mot murstocken för med handen känns den kall nu då det va som kallast o brännaren gick mycket.. Med utetemp på några minus så är den kall men förr va den varm o go vilket kanske förklarar varför det va så mycket skator här :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar