Inverter elverk (bensin)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
norrlandsguld72
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 23:22
Ort: Sollefteå

Inverter elverk (bensin)

Inlägg av norrlandsguld72 »

Hej på er!

Har nu skaffat ett elverk för att driva cirkulationspump och pelletsbrännaren.

Testade igår med ett skapligt resultat.. Cirkpumpen gick och brännaren tände och skruven matade på som den brukar MEN.. det lät som om fläkten gick på halvfart.. hörde detta vid tänningen och vid drift, lågan vid drift va mkt mindre också.. ett alternativ är ju att skruva lite på poten till fläkten vid nöddrift?!

Är inte elkunnig så jag önskar att någon har ett svar på detta..
Kör en -01.as pellx 20 med tillhörande skruv och en parca 110 från -72

Att tillägga är inverter elverket från jula och är på 900w, den gick aldrig på överlast.. inte ens på fulla varv, den har ju nått som heter smart trottle..

Tacksam för svar och funderingar.. /Magnus
Norrland rules!!
Parca -72, Pellx -01
anlet
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 12:55
Ort: Jättendal Hälsingland

Inlägg av anlet »

Har hört att vissa elektroniska komponenter kan ta skada om inte generatorn ger växelström med ren sinusvåg. En del generatorer ger fyrkantsvåg
Nyinstallerad Artel LST 14 vattenmantlad pelletskamin, placerad på vån 2. Värmer våning 2 via luft och vån 1 via vattenburen golvvärme. Dessutom 10 m2 solfångare och 750 l ackumulatortank
Bostadsyta 200m2, beläget i norra Hälsingland
norrlandsguld72
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 23:22
Ort: Sollefteå

Inlägg av norrlandsguld72 »

Jo, jag har läst på lite om sinuskurvor.. Dom mindre och billigare elverken kan ge kantiga sinusvågor..

Ska göra ett nytt försök och då ska jag kolla innan vilket volttal fläkten går på och försöka skruva upp det vid elverksdrift..
Återkommer med resultat.

Detta elverk ska ju funka på apparater som är extra känsliga.. Men men, man får nog vad man betalar för.. :) men känns som att 12lök (Honda) är för mkt. för ett reservelverk..

Mvh/Magnus
Norrland rules!!
Parca -72, Pellx -01
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Även om kopiorna inte kostar 12lök, blir man sugen på http://www.youtube.com/watch?v=ADRK_NkQ-eU . Räcker inte motorn till, får det bli bilmotor. Nån som vet hur ren sinus den ger?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En induktionsmotor använd som generator ger ganska ren sinus, kruxet är att få den igång, det är inte ofta att restmagnetismen räcker till varför man måste ge den ett kort strömstöt för att få liv i den.

En kille jag såg gjorde det med ett 9V batteri och det fungerade bra, enda kruxet var att batteriet flög långt och han fick byta kalsonger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har du nån lathund på hur många W de olika delarna ger? Bensinmotor och "generatorn" i hkr. Behöver inte vara på milliwatten. Får man ut 2 eller 3 faser?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har hört att man kan få ut runt 80% av elmotorns märkeffekten, frekvensen ska ju självklart vara rätt varför den ska dras runt med den hastighet som den driver.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Man får kanske förbättra bensinmotorns varvtals reg. Och bryta den helt vid överspänning. Klarar man det mesta med reglering kring 230V och brytpunkt på ca 240V+? Kan man paralellkoppla 2 alt 3 fas til 1 fas?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nej, man kan inte parallellkoppla faserna.

Och en viss reglering kan behövas men de flesta gräsklipparmotorer har en varvtalsreglering.

Sedan kan man räkna lite: 1hk är ~726W
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Gissar att det är stora förluster i anl. En 2hkr typ http://www.youtube.com/watch?v=S5DyFL_6Hpk ger nog inte 1452W ut, i form av ström. Ev kan man ha matar skruven på en fas brännaren på en annan och cirkpump på den tredje. Cirkpumpen tar nog inte så myckat, så där kan man ta lite till belysning m.m.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Med en 2hk bensin/dieselmotor och en 2hk elmotor skulle man teoretisk få ut max 1100W.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vet inte vad ni snackar om för induktionsmotor men skulle en gammal växelströmsgenerator från bil kopplad till gräsklipparmotor fungera om man tog ut faserna före likriktardioderna? Måste ju sedan transformeras.[/code]
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Visst fungerar en bilgenerator också men att plocka bort dioderna ger bara runt 2V högre utspänning som alltså kommer att hamna på runt 16-18V för en 12V generator, och ha 3 faser. Frekvensen på dessa faser kommer att ligga runt 150Hz.

Och jag vet faktisk inte om det finns brännare som är designad att drivas med 3-fas 18V, 150Hz. Visst, man kan transformera upp spänningen med 3 st transformatorer men det löser inte 150Hz-delen.

Så bilgenerator är nog bara en lösning om man kopplar på ett bilbatteri eller 2 och sedan har en inverter på detta batteri.

Och el-motorn som skrivs om är en "helt vanlig" elmotor, driver man dom kan de avge ström/spänning men man måste ha på lagom med kondensatorer för att strömmen ska "virvla runt" ordentligt och ofta måste det en liten strömpuls till för att den ska magnetisera sig ordentligt och börja ge effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har för mig att bil likströmsgeneratorer kan ge 90V vid snabb test(minimal belasning). Är du säker på att 18V är max på en växelströmmare?

Ca 500W/hkr då. En liten fingervisning på vad som krävs. 4-5 hkr för att försörja en 8A propp. Gissar att man får dela med 3, för att få effekten/fas. Så 2hk kanske inte räcker att driva brännare på en fas, men kanske om man delar upp det. 1 fas till brännaren, och en till matarskruven.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

När ja muffsvetsar PE rör måste man lura sinuskurvan me en borrmaskin

eller värmefläckt å köra de samtidikt för att inte svetslådan ska slå ifrån.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Skriv svar