Problem med Stora Enso's pellets

Skriv svar
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Problem med Stora Enso's pellets

Inlägg av TreeSwede »

Jag bytte till Stora Enso's pellets och tycker att den har gett mycket problem jämfört med tidigare sorter. Precis som jag har läst någon annanstans på forumet får jag en hård, svart askkaka i brännaren som har fått brännaren att stanna 2 ggr. Senast så gick det 6 dagar efter senaste ursotningen av brännaren innan det var dags att sanera brännaren från detta. Vad göra?

Hur många är det som har haft detta eller andra problem med Stora Enso´s pellets?
Har en orörd pall som jag ej vet om jag har lust att mata brännaren med..
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du kollat hur ofta brännaren har gått nu,i det kalla vädret i förhållande till en "normal" vinter.Jag har gjort ren brännaren var fjärde dag nu,mot en gång i veckan annars.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Jo, visst går brännaren mycket mer med dessa temperaturer- men jag tycker ändå att denna pellets ger mycket mer skit i brännaren jämfört med exempelvis Rindi's.
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Jag märkte ingen skillnad när jag bytte till Stora Enso. Har matat igenom 4 pall nu och inte haft problem
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Den leveransen jag fick har funkat helt klockrent. Kvarnen är i stort sett helt tyst mot många andra sorter och nån sintring har jag över huvud taget inte sett till.
Sen att jag får sota ofta i denna väderlek med -15 i snitt är ett rent nöje om man tänker på vad olja kostat :D
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Stora Enso

Inlägg av Forest »

Sedan jag bytte till stora enso pellets
har jag bara gott att säga om produkten
toppkvalitet för min anläggning och förhållande
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Problem med Stora Enso's pellets

Inlägg av Brynäs »

(Precis som jag har läst någon annanstans på forumet får jag en hård, svart askkaka i brännaren som har fått brännaren att stanna 2 ggr. Vad göra?)

Kan vara att du har för fet matning och alldeles för lite fläkt vilket kan leda till att du får en glödbädd som inte förbränns ordentligt och stelnar till och blir hård efteråt.
Prova att minska matningen och kör några dagar sen kan du kolla på nytt ifall det är likadant.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Re: Problem med Stora Enso's pellets

Inlägg av bebop »

TreeSwede skrev:Jag bytte till Stora Enso's pellets och tycker att den har gett mycket problem jämfört med tidigare sorter.
Har du fått brännaren justerad efter pelletsbyte ?
Delge gärna dina rökgasvärden så ska vi nog kunna hjälpa dig.
Min erfarenhet av Stora Enso är att pelletsen är mycket fin och av god kvalitet.

Det är mycket troligt att det är en justeringsfråga för dig.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

Jag har med kört Stora Enso denna höst/vinter, märker ingen skillnad mot tidigare år (WoodPower, Laxå).
De har som extra + även levererat mycket snabbt och punktligt och dessutom på hela, nya och rena pallar utan skadade säckar.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Skriv svar