Helt plötsligt JÄTTELÅG rökgastemp?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Helt plötsligt JÄTTELÅG rökgastemp?

Inlägg av mt4base »

Jag bytte nyligen från Neova till VIDA pellets. Inte av någon annan anledning än att jag kunde få en snabb leverans på VIDA. Jag upptäckte idag att rökgastempmätaren på pannan visade på c:a 100-110grader (efter ganska lång gångtid också) med VIDA. Förut låg den sällan under 200 (kanske runt 170 nysotat) med Neova. Vad beror denna rökgastempsänkning på? Att VIDA är sämre eller bättre än den tidigare sorten jag använt? En minskning på över 100 grader måste ju bero på något?

Hur justerar jag? Sist min montör var här justerade han ner matningen pga att Neovapelletsens aska blev "fet". Den blev bättre med omjusteringen. Ska jag öka på den igen eller hur funkar det? I instruktionsboken till Ecotecbrännaren står det INGET om hur man justerar brännaren och var som orsak och verkan...

Är det enbart matningen man justerar eller är det även syretillförseln? Eller båda? Förbränningen måste ju vara rätt justerad. Det lär ju vara en smal planka att gå på bara genom att göra på "känn"???
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Notera vad utgångsinställningarna är och gör små justeringar på en del i taget och vänta ett par timmar och se resultatet.
Så pass stor temperatur diff mellan bränslen skulle kunna ha med fukthalten i bränslet att göra eller är det energiinnehållet i sig.
Är askan bättre eller sämre nu än med förra bränslet och hur är det med åtgången?
Powered by klorofyll
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sannolikt är pelletsen inte lika hård varför det nu körs med ett luftöverskott = ineffektivt.

Justera alltså till rätt förhållande mellan bränsle och luft.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Jag askade ur alledes nyss. Jag får titta imorgon på askan hur den ser ut. Den jag slängde ut nu var grå, flygig. Men det var mestdels den gamla pelletaskan där vill jag tro. Dock var inte det översta lagret (som borde hört till vissa VIDA pelletar) inte annorlunda i färg ed. Vet ännu inte hur mycket i skillnad är i åtgång eftersom jag fyllde på med den nya sorten igår. Jag var i kontakt med VIDA och frågade om det skulle krävas ändringar i brännaren om jag bytte till deras bränsle och han sa att han aldrig hört nån som hade haft några problem eller upplevs stora skillnader. Där blev jag blåst va?

Jag tror det kan ligga substans i det där med "mjukare" pellets. De kändes aningen mjukare än de gamla men det var ingen stor skillnad. Dock låg den STORA skillnaden i lukt och färg. De nya var ljusa och luktade trä. det gjorde inte de gamla som var nästan grå och luktade inget i princip. Dock kändes nog de gamla aningen hårdare.

Ska jag öka matningen eller sänka den?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Öka matningen eller stryp lufttillförseln,skulle nog rek.att strypa luften om du klarar värmebehovet.
Klarar du inte värmebehovet så får du öka matningen men då blir det större åtgång på bränsle.
Hur hög skorsten har du tyckte att 200C är lite väl hög temp.
Kör själv på 140C ut har ca.7.5 m skorsten.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Ok, kanske man ska öka lite på, det drar redan så mycket pellets så några gram hit eller dit kanske inte gör så mycket. Frågan är bara om hur man gör. Jag har en parameter där man styr mängden bränsle procentuellt. Den står på 65% nu. Ska jag öka den? Vad lufttillförseln belangar har jag inte hittat nån inställning där jag kan justera den.

Vet inte hur lång skorsten jag har, har en och ett halvt plan hus. Inte tokhögt. Skorstenen är precis knappt över nock. Kanske runt 7-8 meter max? Då är det kanske ingen större fara med temp på 100 grader vid pannan eller blir det "för kallt" i pipans överkant då tro?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Eller så gör du det den "hårda" vägen genom att köpa en trådlös stektermometer från tex.Claes O eller Jula och mäter temp.1 meter ner i skorstenstoppen har för mej att man brukar säja att man ska ha ca.80-90C 1m ner för att unvika kondens rätta mej om jag är ute å cyklar ni som vet.
Har för mej att det fanns en tråd som behandlade detta ämne.
Kommer somsagt inte ihåg exakt hur många grader man torskar/meter i skorstenen men det ända rätta är ju att mäta.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Antar att du fått pellets med lågt energiinnehåll nu så då måste du öka matningen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Min gissning är att Vidapelletsen är längre än Neova och därmed behöver du öka matningen. Normalt brukar vida vara hårda och långa, iallafall jämfört med Derome och Rindi. Har provat Neova en gång vill minnas att de också var ganska korta.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Rädsla för kondens härstammar från oljetiden då svavel i rökgaserna fälldes ut som svavelsyra i skorstenen om där fanns kondens.
Tror inte det finns så pass stora mängder svavel i pellets att det är ett stort problem.
Den kondens som ev kan bildas kommer att förångas längre ner igen.
Och frysrisken är liten.
Men en varm skorsten suger bättre.
Powered by klorofyll
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Jag tittade på min VIDA aska idag. Det låg små kolbitar i en ganska "svart" aska så jag får intrycket att det borde precis tvärtom, att jag måste minska matningen så pannan får mindre bränsle? ÄR jag helt fel ute? Ligger det oförbrända rester (om än små) kvar i askan brinner det inte riktigt klart?

Då behöver jag inte oroa mig för skorstenen då om det är en kvarleva från oljetiden. Jag tyckte iofs att installatören pratade om att det var noga att ha en god värme i skorstenen men det var kanske mer för just draget då?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

För låg rökgastemp är nog inte så bra för en tegelskorsten. Men har du insatsrör eller liknande. Så klara det nog sig. Men jag tycker ändå att man bör ha lite högre temp. det är inga stora skillnader i förlust mellan 100-140° i rökgastemp.

Innan du börjar ändra något.. har du rengjort allt ordentligt runt brännarkoppen. Har för mig att det kan fastna ganska så hårt slagg vid slitsarna/lufthålen.. om jag inte minns fel angående ecotech.

Har du möjlighet att kolla upp densiteten mellan de olika pelletssorterna.? Då kan du kanska snart räkna ut vilket håll du ska justera matningen.
Det brukar stå ungefär hur många kilo pellets/m³ det går.
Bör ju skilja ett 10 tal kilo om du nu har fått en sådan skillnad på förbränningen. Det känns dok i nuläget som att det går fet.

Bara några förslag..
/deasstore
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Nu är det visserligen jädrig kallt, -16 och ett läckande hus men ska pannan verkligen gå hela tiden? Den står inte still mer än några minuter per dygn nu känns det som. Stopptemp för avslag är 80 grader och den kommer inte dit, den står på 74 grader och rör sig inte nu känns det som? Är det något fel eller är det helt enkelt bara så att det är så kallt att pannan måste gå under för kalla förutsättningar som är nu?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det går helt enkelt åt all energi brännaren ger varför den inte stoppar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Har haft samma problem hos mig när det blev helt plötsligt -15 ° ute. från att ha varit nära 0°.
Då var det svårt för brännaren att hinna med att värma upp allt.

Ett tips kan ju vara att sänka värmen kraftigt i de rummen man inte är i och stänga dörren till dem. Om man har problem att få upp värmen i huset.
Kan ju även sänka värmen ut till elementen så att pannan får jobba upp till stopp-temp. Sedan dra på värmen och köra ingång brännaren nästan direkt innan panntemp hinner sjunka allt för mycket.

Vet inte om det ger något men jag tyckte att min brännare klarade av det bättre när jag gjort dessa saker.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar