Någon med "insyn" i branschen ??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Krillton
Ungskog

Någon med "insyn" i branschen ??

Inlägg av Krillton »

Hej på er.
Jag ska byta panna i mitt hus och har under ett par års tid läst här och pratat med branschfolk kring vilken panna jag skall ha och har ganska klart för mig vilka pannor som är bra och prisvärda typ Baxi, Gaselle och så vidare......( ingen diskussion om vilken som är bäst tack ) men det jag funderar kring är om någon har insyn i vedpannetillverkningen eller vetskap om det är något nytt på gång ?
Sista åren har det väl inte hänt så mycket ? Lambdastyrning kanske ?? Är pannorna "klara" så det inte finns så mycket mer att utveckla ?
Kanske någon tillverkare är på gång med någon ny modell ??

Skriv vad ni VET, TROR eller ÖNSKAR !!

Tack / Krister
Eryl dubbelpanna med Iwabo brännare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har hört det ryktas att HS TARM är på gång med en ersättare till Baxi solo innova. Baxi vet dock inget om den så det kan ju dröja.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Krillton
Ungskog

Inlägg av Krillton »

Oj, jag trodde jag kännde till de flesta pannorna...HS TARM ???
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag har för mig att fabriken heter hs-tarm men det kanske den inte gör längre? Den i danmark
Baxi Sverige viste tydligen inget om pannan enligt ryktet
Jøtul I 520 FL
Krillton
Ungskog

Inlägg av Krillton »

OK, tack. Då är det alltså isåfall en ny Baximodell som skulle vara på gång enlgt ryktet.

Ni som har moderna vedpannor...... om ni skulle få önska fritt, är det då något som ni saknar på moderna pannor ? Jag förstår att alla har sina för och nackdelar men rent generellt ?

Fnns någon rimlig anledning att invänta eventuella nya modeller ??
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Lamdastyrning till rimligt pris.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
KalleXX
Prima virke

Inlägg av KalleXX »

Det finns en tysk panna med namn Herlt, länk till deras HV serie http://www.s146989493.online.de/HV1.html som lovar mycket gott. Jag har endast sett den ställas ut en gång i Sverige. Kanske den kan vara intressant. Finns det någon som vet mer om denna?
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Krillton skrev:OK, tack. Då är det alltså isåfall en ny Baximodell som skulle vara på gång enlgt ryktet.

Ni som har moderna vedpannor...... om ni skulle få önska fritt, är det då något som ni saknar på moderna pannor ? Jag förstår att alla har sina för och nackdelar men rent generellt ?

Fnns någon rimlig anledning att invänta eventuella nya modeller ??
Spaksotning !
Jøtul I 520 FL
Krillton
Ungskog

Inlägg av Krillton »

Nu har jag läst lite om den Tyska HERLT HV pannan, den verkar ju riktigt intressant ! Visserligen ser den ju ut som "barbapappa" :D men infon imponerar då på mig... och dig KalleXX.

35kw panna med 250 liters vedmagasin. Det står att den är kapabel att värma 4000liter vatten 80grader på ett ilägg !!!

Håller det teoretiskt ??

Bifogar en länk med engelsk beskrivning :
http://www.sustainableenergysystems.ie/ ... nglish.pdf
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag skulle ha kollat på fröling pannorna.
http://www.youtube.com/watch?v=gf6Oi2q3 ... r_embedded

Ctc visade väl en panna på mässa för ett tag sedan.
Vet ej mer om den men den hade vist lamda styrning
Bild
Jøtul I 520 FL
KalleXX
Prima virke

Inlägg av KalleXX »

Krillton skrev: Håller det teoretiskt ??
Ja, enl. Herlt som verkar ha god koll. De har vunnit priser och har patenterade lösningar. Den har keramik på alla kalla ytor. Pannan ser ut att ha god flödesutforming. De verkar ha gjort rätt avancerade beräkningar och den ser definitivt mycket mer avancerad ut än min tillyxade och kantiga Calmar V33 t.ex. Hade det funnits en återförsäljare i Sverige vid tillfället jag funderade på att kasta ut min gamla slitna CTC panna, hade jag slagit till omedelbart, tvivelsutan.
Visst den ser ut som inget annat, men det har ju sin funktion.
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Skriv svar