Justera brännare med hjälp av bredbandslambda?

Psycho Dave
Lärjunge!

Justera brännare med hjälp av bredbandslambda?

Inlägg av Psycho Dave »

Tar denna diskussionen här också istället för att gömma den under Janfire.

Jag har funderat på om det är värt att anlita någon för att justera in brännaren. Får man det lika effektivt med en bredbandslambda? En LC-1 bredbandslambda kan man ju få hem i brevlådan för 1600 kr och sedan kan man ju justera efter den. Vad kostar en justering av installatör med instrument för rökgasanalys? Är det ekonomiskt försvarbart i det långa loppet att köpa en lambda och justera efter?

Det jag pratar om handlar inte om automatik utan bara att ansluta en bredbandslambda och sedan manuellt justera efter den tills man har korrekt värde. En LC-1 borde ju bara vara att plugga in i rökröret och sedan programera den så att den analoga utgången lämnar 1 volt vid lamda 1 och 2 volt vid lambda 2 osv, sedan läser man av lambdavärdet med en voltmeter och justerar fläkten efter det.

Jag har sökt här på forumet men tycker jag bara har sett folk som har kopplat lambda till sina brännare som är förberedda för det eller att man har försökt använda smalbandslambda för att kolla och det är ju dödsdömt. Har hittat någon referens till LC-1 men ingen som skrivit resultat utöver tråden på byggahus om en vedpanna som har fått automatisk justering med hjälp av en LC-1.

Är det någon som har gjort detta? Berätta om era erfarenheter...
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

1500 spänn skulle jag tippa är en vanlig kostnad för finjustering av installatör.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En lambdasensor är ju egentligen en O2-mätare, inget annat. Att gå efter ett lambda-värde är intensivt dumt, gå istället efter ett visst O2-värde.

Och jag har ju rent faktisk en del praktisk erfarenhet i detta då jag loggar min brännare 24/7 och den är lambda-styrd ut över att vara fullt modulerande.

Och där kan jag ge första brasklappen: min draglucka är skapligt rätt justerat och väldimensionerat men likaväl ändrar O2-nivån värde under en dag bara, jag ser ett tydligt dygnsrytm i de värden som mäts och precis där kommer problemet:
Det GÅR inte att justera manuellt och få rätt värde!

Men OK, rätt ska vara rätt: man kan nog komma ganska nära med en manuell justering och definitivt undvika att ligga katastrofalt fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tycker du ska jobba vidare på den här iden. Går det bara att kalibrera lambdan på något vis så man vet att dem mäter rätt så borde O2 värdet ändå vara till stor nytta vid manuell inställning.
Känns väl som att det är det här vi behöver. En Testo med tillbehör för uppåt 20000 är ju inte att tänka på.
Bra pelletsbrännare med lambdastyrning som tillbehör har ju funnits så länge jag haft pellets, omkr. 5 år, men inte blivit någon försäljningssucce.
Raltidsstyrning av förbränningen måste vara bra till vedeldning men pellets kör ju konstant hela tiden med samma värden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Torsten: "...men pellets kör ju konstant hela tiden med samma värden."

Inte sant! En del brännare kör faktisk modulerande drift, vissa mer än andra, men för en del brännare kan detta vara sant.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Verkar jätteintressant och till överkomligt pris dessutom.

Ett par funderingar:
Hur bra mäter LC-1 vid så pass låga temperaturer som vi jobbar med?
Har läst någonstans att man kan behöva en sensor med egen uppvärmning.
Priset verkar vara 1596 + moms http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

6 750 spänn :cry:

Lite väl häftigt (men kul grej)
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Icecap: Menar du att justera efter lambdavärdet är sämre än att tex anlita en installatör som justerar anläggningen en gång och sedan tuffar den på år efter år, eller tex sämre än att kolla färgen på askan?

LC-1 har sensor med egen uppvärmning och den går att friluftskalibrera så den borde gå att få ganska exakt. Det verkar dock som om det bara går att få ut lambdavärdet samt AFR för bränslen till bilar.

Jag hittade LC-1 på www.ebay.co.uk där man kan få den hem för ca 1600 kr inkl frakt.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Psycho Dave skrev: LC-1 har sensor med egen uppvärmning och den går att friluftskalibrera så den borde gå att få ganska exakt. Det verkar dock som om det bara går att få ut lambdavärdet samt AFR för bränslen till bilar.
Nu får du ursäkta men jag förstår inte riktigt
"få ut lambdavärdet samt AFR för bränslen till bilar"
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:En Testo med tillbehör för uppåt 20000 är ju inte att tänka på.
Det finns utmärkta rökgasinstrument för långt under 10 000 kr. http://www.nordtec.se/roekgas_testo+327-1.html

Testo 327 Med IR-printer kostar ca 9000 kr inom EU.
http://www.nordtec.se/roekgas_testo+327 ... E4ska.html

Kane 250 kostar ca 4500 kr utan printer och 5500kr med printer och ac-adapter.
http://www.jmwlimited.co.uk/Kane_250_Co ... lyser.html

Jag köpte själv min mätare i UK över internet. (och samtidigt en Makita 18V Li-Ion skruvdragare till halva priset jämfört med Sverige)
.
Senast redigerad av bebop den sön 10 jan, 2010 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Psycho Dave: Om man uteslutande går på O2 innehållet kan det bli riktigt fel, anledningen är att det finns tjuvluft. På min panna är det så att "det rätta" O2-värde beror kraftigt på effektnivå, om man därför mäter de "riktiga" rökgasvärden och DÄREFTER kollar O2-värdet kan man ganska enkelt "hitta tillbaka" när man byter bränsle osv.

Men har man flera effekter att spela med måste denna "kalibrering" ske på alla aktuella effekter innan man har ett rätt värde att gå efter.

Så ja, en lambda bredbandssensor kan vara ett mycket bra hjälpmedel om man vet vilket värde man ska "träffa".
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Skall inte rökgasanalysinstrument kalibreras med jämna mellanrum och då dessutom ofta byta ut relativt dyra delar?
Rayyan skrev:Nu får du ursäkta men jag förstår inte riktigt
"få ut lambdavärdet samt AFR för bränslen till bilar"
Hoppas engelska funkar...
The LC-1 is a stand-alone Wideband Controller used to measure the Air/Fuel Ratio (AFR) or Lambda for an engine. For gasoline-driven engines, the theoretically optimal air fuel ratio is 14.7 pounds of air for every pound of fuel. At this ratio, theoretically, all available oxygen in the air combines with all available fuel. This ratio is called the stoichiometric ratio. Stoichiometric for different fuels are as follows:

Gasoline 14.7
LPG (Propane) 15.5
Methanol 6.4
Ethanol 9.0
CNG 17.2
Diesel 14.6

The measurement Lambda is the actual air fuel ratio over the stoichiometric ratio. A Lambda measurement of “1” equates to the air fuel ratio of 14.7 (for gasoline engines). When Lambda is less than 1 the engine runs “rich”, i.e., unburned fuel exists in the exhaust stream. If lambda is greater than 1 the engine runs lean, i.e., free oxygen (02) is present in the exhaust. Depending on the engine, maximum power is typically delivered when the engine runs slightly rich (for example
at lambda values of 0.8 to 0.9 for most engines). This instrument provides a means to measure the actual air fuel ratio or lambda in the engine in operation directly from the exhaust. For this a special wide-band oxygen sensor is used to measure the lambda value derived from the oxygen content (or lack thereof) of the exhaust gases.
Hur arbetar då lambdareglerade pannor om man inte bara kan gå efter O2-värdet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hur ANDRA brännare gör svarar jag inte på men på en Janfire NH finns det ett målvärde för O2 för 3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW och "rätt" värde slås sedan upp i den tabell och det interpoleras för att få exakt resultat.

Detta betyder att styrningen kan ställas till att kompensera för tjuvluft helt utan problem.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag har möjlighet att låna mätinstrument av en installatör när han inte har jobb inplanerade. Har inte ens funderat på vad det är för fabrikat, men är ganska säker på att det är Testo modell dyr.
Denna måste kalibreras, det är varken billigt eller sällan. Den varnar när det är dax. Dessutom så får man ofta byta filter som inte heller är billiga.

Kanske har hänt lite på marknaden då detta instrument är 4-5år gammalt.

Placeringen av en lamdasond måste ju vara väldigt viktig?
Mätproben till instrumentet är ju inte bara till att köra in i ett hål var som helst, det gäller ju att man hittar rökgasslingan för att få korrekta värden.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar