Långa kontra korta turbulatorer
Långa kontra korta turbulatorer
Har nu kört med dom långa turbulatoerna i en vecka och sotade igår ,då var rökgastempen 160° och turbulatoerna var vitgrå utom på toppen där dom var lite svarta och man ser att det blir lite vit rök i skorstenen.Blev 135° efter sotning.Upplever att det går åt mindre pellets med dom i.Med dom korta var rökgastempen 160° efter sotning och flimmer ur skorstenen.Nu till frågan? Behöver jag öka luften lite mer med dom långa i eller korta dom lite,eller är det bra som det är.Utetempen var -7° vid båda tillfällen när jag kollade röken. Hoppas på svar för det finns mycket kunskap här på forumet och man lär sig alltid något när man läser inläggen.
//Lövet
//Lövet
Senast redigerad av lövet den tor 07 jan, 2010 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Är det inga som har några synpunkter på vad som är bäst ?
//Lövet

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Långa är bäst ur effktivitetssynpunkt men om du behöver ändra inställningerna kan jag inte svara på, det är något DU får avgöra efter askans färg och konsistens osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är det bara Icecap som har synpunkter av dom 154 som som läst inlägget.Jag trodde det skulle komma fler tips.
//Lövet

//Lövet

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Jag har inga turbolatorer i min panna,men läser av nyfikenhet/intresse ändå
Nu vart det en läst notering till 


Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Re: Långa kontra korta turbulatorer
När det gäller rökgastempen är det ju generellt så att du vill ha så låg som möjligt, alltså med långa turbulatornerna i, då tar du tillvara mer av energin i rökgaserna (=går åt mindre pellets) Å andra sidan måste du ha tillräckligt hög temperatur i övre delen av skorstenen för att inte få problem med kondens och sönderfrysning. Tydligen bör man sikta på 60-70 grader en meter ner i skorstenen eller så, mäts lätt med en digital stektermometer. Fast om du har draglucka installerad efter pannan så kan man tydligen låta tempen vara lite lägre (jag vet dock inte hur mycket lägre).lövet skrev:Har nu kört med dom långa turbulatoerna i en vecka och sotade igår ,då var rökgastempen 160° och turbulatoerna var vitgrå utom på toppen där dom var lite svarta och man ser att det blir lite vit rök i skorstenen.Blev 135° efter sotning.Upplever att det går åt mindre pellets med dom i.Med dom korta var rökgastempen 160° efter sotning och flimmer ur skorstenen.Nu till frågan? Behöver jag öka luften lite mer med dom långa i eller korta dom lite,eller är det bra som det är.Utetempen var -7° vid båda tillfällen när jag kollade röken. Hoppas på svar för det finns mycket kunskap här på forumet och man lär sig alltid något när man läser inläggen.
//Lövet
Börja med att hitta rätt rökgastemp direkt efter pannan för att få lämplig temp i toppen av skorstenen. Om 135 grader efter pannan inte räcker kan du kanske höja effekten på brännaren (om det går) för att få högre rökgastemp. Alternativt korta av de långa turbulatorerna eller köra med de korta.
När du har rätt temp är det läge att hitta rätt balans mellan pellets/luft. Det är ju inte helt osannolikt att det blir mer motstånd genom pannan med längre turbulatorer och att det inte blir riktigt samma gasflöde - då blir ju förbränningen lite fetare och svartare, och då borde det behövas lite mer fläkt. Men, det är ju bara en gissning och löst resonemang från min sida, jag har aldrig eldat i panna med turbulatorer.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Har stålpipa c:a 6m och en KW SID 012 och bra drag,vad kan tänkas det ska vara för temp 1m ner,är 60°-80° realistist temp med denna kombination eller klarar jag mej med lägre temp ?
//Lövet
//Lövet

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Med 160 grader ut från pannan och 6 meter skorsten tror jag inte det är någon risk för att rökgastempen där uppe är för låg men bäst att mäta.
Om du inte behöver mer effekt än nu så är det väl ingen mening att kapa turbulatorerna, då blir ju pannan bara mindre effektiv.
Så länge det drar in luft i fallröret när brännaren går och fallröret inte blir mycket varmt så är motståndet i pannan inte för stort.
Om du inte behöver mer effekt än nu så är det väl ingen mening att kapa turbulatorerna, då blir ju pannan bara mindre effektiv.
Så länge det drar in luft i fallröret när brännaren går och fallröret inte blir mycket varmt så är motståndet i pannan inte för stort.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Tjaaaa.. stålpipa fryser väl inte sönder i första taget? Eller kan det bli korrosionsproblem? Jag skulle gissa att du inte behöver bekymra dig så mycket över temperatur i skorstenen (d.v.s. kör så mycket turbulatorer som det går). Bättre vetande här får säga emot!lövet skrev:Har stålpipa c:a 6m och en KW SID 012 och bra drag,vad kan tänkas det ska vara för temp 1m ner,är 60°-80° realistist temp med denna kombination eller klarar jag mej med lägre temp ?
Kan väl bara tillägga att i vårt hus har jag har nysotat ca 150 grader direkt efter pannan i slutet av eldningscykeln, och då kommer topptempen upp i ca 55 grader. Nu sitter det både draglucka längst ner och insatsrör de översta metrarna så jag har antagit att 55 grader räcker.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Det lite bättre ekonomi med dom långa turbulatorerna har gjort av med 8st säckar på fem dagar,mot 10st innan.Temperaturen har varit ungefär samma.
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Har vindstyrkan varit likvärdig också?
Ett fåtal sekundmeter vind gör mer än man tror
Ett fåtal sekundmeter vind gör mer än man tror

CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Missade läsning här .
Jag har två långa och två halvor, dom har gråvit men topp är de svarta sot instämmer som du beskrev.
Och jag har försökte justerat någon gång så det påverkar inte mycke, gråvit aska gör inte skada. bara jag justera att sotskala ligger rätt och luftdragning och fyr blir rätt.
Tror att du inte behöver göra någon, bara sotskala ske ligga mellan 1-3 om du har sotpump, annars kan du se att ljusgul fyr så är ok, men inte mörkare eller orange efter 5 minuter.
Rökgastemp är ok som mitt pipan är plåt och 130 mm diameter och 7 meter längd. Så har jag ca 150Cº vid lågeffekt, annars ca 180Cº högeffekt.
Jag har två långa och två halvor, dom har gråvit men topp är de svarta sot instämmer som du beskrev.
Och jag har försökte justerat någon gång så det påverkar inte mycke, gråvit aska gör inte skada. bara jag justera att sotskala ligger rätt och luftdragning och fyr blir rätt.
Tror att du inte behöver göra någon, bara sotskala ske ligga mellan 1-3 om du har sotpump, annars kan du se att ljusgul fyr så är ok, men inte mörkare eller orange efter 5 minuter.
Rökgastemp är ok som mitt pipan är plåt och 130 mm diameter och 7 meter längd. Så har jag ca 150Cº vid lågeffekt, annars ca 180Cº högeffekt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star