Elda med ved i min parca norrahamar?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Erik_odal
Prima virke

Elda med ved i min parca norrahamar?

Inlägg av Erik_odal »

Jag funderar på att prova elda med ved (har mycket ved och lite pellets just nu)i min panna. Det är en röd historia från 70-talet. Har bara den inbyggda acctanken på 105 liter eller vad den är på.

Vad ska jag tänka på?
Hur eldar man på rätt sätt?
Är det risk att den blir för varm?

Mvh Erik
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Det enda rådet man bör ge är sälj veden och köp pellets för pengarna. 105 liter vattenvolym är inget att elda med ved mot nej nej nej
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har i mitt tidigare liv eldat ved i en sådan.
Helt fruktansvärt urkass.

Bättre att elda brasa ute och ge glöd till global uppvärmning utan omvägen genom pannan.

Och. Var tog global uppvärmning vägen? Här har inte varit så kallt på 10 år.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Erik_odal
Prima virke

Inlägg av Erik_odal »

Jag har gott om ved och är arbetslös, har alltså inga problem med att elda på några gånger per dag.

Är det som som faktiskt har svar på min fråga utan att komma med "goda råd" ?
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Försiktig upptändning med finklyven ved grövre i bottten små mängder åt gången mycket små mängder
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
KalleXX
Prima virke

Re: Elda med ved i min parca norrahamar?

Inlägg av KalleXX »

Erik_odal skrev:Jag funderar på att prova elda med ved (har mycket ved och lite pellets just nu)i min panna. Det är en röd historia från 70-talet. Har bara den inbyggda acctanken på 105 liter eller vad den är på.

Vad ska jag tänka på?
Hur eldar man på rätt sätt?
Är det risk att den blir för varm?

Mvh Erik
Hej!

Jag hade en gammal CTC panna, kombi (olja, fast bränsle), med s.k. automatiskt dragreglering (från sent 60 tal). Den eldade jag ved med trots liten vattenvolym. Det gick att få värme med den också givet många besök i pannrummet. Otroligt viktigt att få känsla för hur mycket ved man kan stoppa i innan det blir kokning, vilket hände mig ett par gånger. En gång trodde jag att huset skulle sprängas i luften då skvallerröret till öppna expansionskärlet vibrerade så att väggarna skakade. Ut kom vatten i pannrummet. Pannvattnet tangerade 120 grader ... och cirkpumpen havererade (skar ihop) :roll:

Inget att rekommendera, men det går om man är försiktig och håller koll på pannvattnets temp.

KalleXX
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det gäller att justera kedjan till luftspjället,så spjället är stängt när pannan är uppe i 90 grader.Har du inte dragbegränsare så får du passa så det inte blir för högt drag i den här kylan.Då kan den gå upp i värme fort.

Jag hade en Eryl dp-78 på förra stället och den eldade jag med ved i 27 år.Det blev ett väldigt springande till pannrumet,för att slänga en pinne.Ville ju inte att pannan skulle slockna så man fick tända om.Jag eldade en brasa på morgonen innan jobbet kl06,30 och sen hela kvällen.Dess emellan körde jag med olja,sen pellets.Så för att spara pellets eller olja,så eldade jag med ved.Hade ingen acktank, så därför ingen ved när vi var på jobbet eller natten.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

Och. Var tog global uppvärmning vägen? Här har inte varit så kallt på 10 år.
Ja det sätter onekligen griller i huvudet på vetenskapsmännen.
Hur skall de kunna bortse från detta?
Skulle vara kul att se deras e-post korrenspondans nu.
Skulle inte förvåna mig om 2009-2010 inte finns med i statistiken om ett par år för de var inte politiskt korrekta. :lol: