Finns det något (enkelt) sätt att stänga av efterbränningen som går i en timme efter termostaten slagit av på en Flex-A när man kör i läge 4? Då jag laddar mot tank(ar) så är brännaren av i åtskilliga timmar även när det är väldans kallt ute.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Stänga av efterbränning i läge 3-4 Janfire Flex-A?
Stänga av efterbränning i läge 3-4 Janfire Flex-A?
Janfire Flex-A + acktank
tyvärr finns de nog inget enkelt sätt, visst går de modda dit ett relä/kontaktor som lurar brännaren att de blev strömavbrott vi full temperatur.
alternativt byta plats på 230 matning och termostat-fas i i brännaren...
men detta är ju inte riktigt så de e tänkt att de ska fungera.....
alternativt byta plats på 230 matning och termostat-fas i i brännaren...
men detta är ju inte riktigt så de e tänkt att de ska fungera.....
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Den underhållseldning (UH) är "hårdkodad" in i brännaren. Har du den nya boxen kan du kanske ta en snack med dom om detta, i de gamla boxar fanns det ju en och annan specialversioner men då deras processorer har utgått har de nya boxar tagits fram och jag är skaplig säker på att problemet kan klaras ganska enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det närmaste jag kan komma på är att köra läge 2 på maxeffekt istället för normaleffekt.
Skruva upp effekten till max genom att höja matningen till max på Potentiometer nr 5 och höj fläkten på läge 2 så det matchar nya matningen.
Detta ger dig 12 kW + 20% extra vilket blir 14,4 kW. I Normalfallet är läge 4 på 18 kW.
Inte riktigt vad du söker men så nära det går utan krångel.
Skruva upp effekten till max genom att höja matningen till max på Potentiometer nr 5 och höj fläkten på läge 2 så det matchar nya matningen.
Detta ger dig 12 kW + 20% extra vilket blir 14,4 kW. I Normalfallet är läge 4 på 18 kW.
Inte riktigt vad du söker men så nära det går utan krångel.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop, bra idé. Blir energiutbytet från pelletsen lika bra i de lägre lägena? Alltså, fick för mig att förbränningen alltid var bäst när brännaren gick max. Men jag är helt ny på pellets (och värmesystem generellt), så är det så är det definitivt värt att prova. Frågan är dock om brännare någonsin slår av på det läget när det är kallt och ack-tankarna är i botten 
Just.. pot5 jag trodde den bara påverkade läge 4? Är den generell för alla lägen?
Icecap, törs man fråga vad det är för propp i den? Jag tror brännaren är från 2004 den jag håller på med.. har funderat på att börja leka lite med den, men har inte skruvat upp den ännu.
Annars, tror du de skulle göra en specialversion åt mig för detta? Om det ska vara något för en framtida uppgradering till gagn för alla så antar jag det är en funktion som måste kunna slås på/av och frågan är hur man talar om något sådant för brännare. (Trycka in båda knapparna när man går från läge 0-4 eller något)

Just.. pot5 jag trodde den bara påverkade läge 4? Är den generell för alla lägen?
Icecap, törs man fråga vad det är för propp i den? Jag tror brännaren är från 2004 den jag håller på med.. har funderat på att börja leka lite med den, men har inte skruvat upp den ännu.
Annars, tror du de skulle göra en specialversion åt mig för detta? Om det ska vara något för en framtida uppgradering till gagn för alla så antar jag det är en funktion som måste kunna slås på/av och frågan är hur man talar om något sådant för brännare. (Trycka in båda knapparna när man går från läge 0-4 eller något)
Janfire Flex-A + acktank
Potentioneter 5 är den som ser annorlunda ut. Den påverlar matningen för alla lägen. Potentiometer 4 är fläkt för läge 4.
Förbränningen är oftast bäst på högsta effekt, men det kan skilja 1% eller 0,5% i verknings grad mellan det jag föreslår och det du har.
Har du en box med potentiometrar så är det den gamla typen av box som ej går att ändra på.
Förbränningen är oftast bäst på högsta effekt, men det kan skilja 1% eller 0,5% i verknings grad mellan det jag föreslår och det du har.
Har du en box med potentiometrar så är det den gamla typen av box som ej går att ändra på.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex