effektläge på brännare, ska man ändra?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mt4base
Stor entusiast!

effektläge på brännare, ska man ändra?

Inlägg av mt4base »

Det har ju som bekant varit lite kallt ett tag nu, jag bor i närheten av Göteborg och så här vit jul är man inte bortskämd med, rätt trevligt och stämningsfullt.

I förrgår natt hade vi -19 grader och även om ni som bor i norrland säkert rågarvar åt detta så är det en hyggligt låg siffra för våra domäner. Vi har rejält svårt att hålla värmen i huset av flera orsaker, främst att huset är otätt, det kan jag inte göra så mycket åt just nu tyvärr men jag tittade i manualen till pelletsbrännare och där stod det att den från fabrik står i "70% läget". Detta skulle isf motsvara 14kw enligt manualen. Fortsatte man att läsa skulle detta vara en justerbar parameter. Dvs, Ecotec brännare jag kör ska klara upp till 20kw. Skulle det hjälpa mig, om jag ökar effekten, vad får jag ut då när jag tex som nu, redan shuntar ut 60 grader till radiatorkretsen. Är det endast högre bränsleåtgång som är ett resultat då får man tro?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fy f-n -19° utanför Göteborg, Det är tom mer än vad vi har norr om Umeå o jag skulle inte vilja byta med dej.. Va i GB då det va -8° för några år sedan o kom hem till umeå med -22° o då kändes det skönt i Umeå.. :)

1. Klarar du inte att hålla värmen inne men pannan håller driftstemp??
2. Orkar brännaren inte hålla pannan på driftstemp o pga detta så blir det kallt inne??

Alt 1. shunta ut varmare
Alt 2. då måste du ha högre effekt på brännaren, Både pannan o brännaren klarar 20 kW men du borde fått den justerad med 20 kW men de kan ju funka nu o sedan då det blir mildare sänka till nuvarande effekt/värden
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

1. Klarar du inte att hålla värmen inne men pannan håller driftstemp??
2. Orkar brännaren inte hålla pannan på driftstemp o pga detta så blir det kallt inne??

1: Nope, jag shuntar ut c:a 55-60 grader. Höjjer jag mer "tömmer" jag pannan för då stannar den inte, då går den hela tiden. Den jobbar från 70 och stannar på 80 grader enligt den inställningen som är nu.

2: Nej, inte om jag vrider på och öppnar mer på övervåningen i kombination att det står på max nere i bottenvån. Jag testade detta nämligen och när jag sen vred ner på övervåningen orkade pannan jobba upp till 80 igen. Då kändes det som huset skulle behöva mer effekt.

Jag har autoshunt. Den står inställd på 21 grader men den orkar inte hålla det. Den släpper ut så mycket som jag "ger den", dvs ger jag den max framledningstemp 50 så går det ut 50. Kan inte göra så mycket mer känns det som. Mycket beror förstås på det otäta och oisolerade huset men det vore skönt att komma på en lösning just nu (även om det kostar massor i pellets) så vi kan hålla värme uppåt 19-20 grader inne iaf. Om man ställer om brännaren, väljer man effektläge och sen sköter den sig själv eller måste man vara inställningsorakel för att få det att funka? Självklart får man ju justera ner effektläget på brännaren om det sen blir blidväder.

Jag har efter tips på detta eminenta forum skaffat thermometrar att sätta på rören till framledning och retur. Jag talade med en rörmokarbekant igår och han tyckte det var för liten skillnad mellan ut och in. Har jag 50 framledning blir det c:a 40-42 tillbaks. Han menade att det skulle vara större skillnad. Om jag fattade rätt mer 50 ut och kanske 20-25 tillbaks? Han hade en teori om att jag hade för "snabb" cirk pump. Den är ju justerbar men jag hade uppe frågan om pumpen med min installatör sist och han sa att den var automatiskt tryckstyrd och inget som skulle röras.

Åsikter mottages tacksamt.

[japp, -19 var hårt. Fast värre är väl att det varit kallt så LÄNGE, det drar ut minsta lilla värmegnutta, vi är vana vid varannandagsväder så vi hinner hämta oss :shock: ]
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
negative
Prima virke

Inlägg av negative »

mt4base skrev: Jag har efter tips på detta eminenta forum skaffat thermometrar att sätta på rören till framledning och retur. Jag talade med en rörmokarbekant igår och han tyckte det var för liten skillnad mellan ut och in. Har jag 50 framledning blir det c:a 40-42 tillbaks. Han menade att det skulle vara större skillnad. Om jag fattade rätt mer 50 ut och kanske 20-25 tillbaks? Han hade en teori om att jag hade för "snabb" cirk pump. Den är ju justerbar men jag hade uppe frågan om pumpen med min installatör sist och han sa att den var automatiskt tryckstyrd och inget som skulle röras.

Detta är jag också sugen på mer info om, om jag shuntar ut 40 grader får jag tillbaka 37c enl termometern. bara 3 graders skillnad. :?
Finns det nån teori om vad som är bra och dåligt ?
CTC 171b PX21 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har lärt mig att har man termostatventil på alla element ska det shuntas till en diff på ca: 6°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ändra även max temp på framledningen till 60 alt 70°
Vilken temp har ni inne nu med 50° framledning??

Har man en pelletspanna så har det ingen betydelse om det bara skiljer 3° mellan framledning/returtemp, Då hela radiatorn är varm så krävs lägre framledningstemp men kör man med acktank o vill ha bra skiktning o få ut mesta möjliga från varje laddning så ska man efterstäva en så låg returtemp som möjligt..

Om pannan går 24/7 men håller tempen både inne o i pannan gör det inget men om brännaren går för fullt o håller pannan på säg 60° men man behöver 70° framledningstemp o shunten står fullt öppen så behöver man mer effekt..

Har du begränsat till 50° max framledningstemp pga att pannan gick kall??
Du skriver att pannan tappar temp om du ökar stigartempen till mer än 50, Att tempen sjunker är inget konstigt för de tar ju ett tag innan brännaren får upp flåset..

Så testa att öka maxbegränsningen till 60° på shuntstyrningen o sen får den gå över natten/dagen så du får se vad panntempen lägger sej på..
Just när du ökar kommer den kanske få jobbigt att hålla tempen men de kanske den jobbar ikapp när innetempen gått upp..

Hoppas du förstår va jag menar, Vart lite rörigt o man är lite trött efter 3 tim sömn förra natten pga JVM så det är nog dags att lägga sej nu...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan en fläkt från/mot radiatorerna hjälpa?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Ja det finns ju ett företag som säljer elementfläkt.
www.elemetflakten.se

Kan vara värt att testa.
Fast det klar dä är ju nu du behöver värmen. kanske inte hinner få hem några innan det blir lenväder.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Nu framgick det inte vad det var för modell på din brännare (A3 eller A4). Jag hade en A3 och det enda man kunde ställa in på den var matningshastigheten och det innebar att om jag ökade den så ändrades luft/bränsleförhållandet och jag fick en fetare förbränning, och detta är ju inte bra på något sätt. Det enda sätt att öka effekten på dessa brännare som jag ser det, är om man på något sätt kan ändra (i detta fall öka) lufttillförseln också.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Mitt tips är att titta på hur öppen står blandningsventilen? Just nu när detta skrivs står min blandningsventil öppen i läge tre med en yttertemperatur på -17 grader. Sjunker yttertemperaturen mer så ställer jag upp pannan till 85 grader. Shunten stänger lite och har lättare att hålla temperaturen.
15 kWh är brännaren inställd på, utg vt 46 grader, retur 42 grader.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Har man fläktar sen sommarvärmen, kan de nog vara värt att testa.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Behövs inga fläktradiatorer, Bara öka framledningstempen..
Börjar sedan pannan gå kall o man inte får upp tempen inne är effekten på brännaren för låg..
Därimot om man shuntar ut 80-90° till radiatorerna o det inte blir full temp inne måste man se över effekten på radiatorerna o det är inte aktuellt nu då shuntstyrningen är begränsad till 50°, Har själv högtempsystem som är dimensionerat enligt DT50 vilket kräver 70° framledningstemp kallaste dagen.. Nu har det aldrig behövds mer än 58° men o andra sidan har det aldrig varit -30° sedan vi flyttade in, Hörde att rekordet hos grannen va 43° o då behövs nog 70° framledningstemp..

Brännaren hos trådskaparen är en Bioline 20

Hoppas du fått upp tempen inne nu mt4base???
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Bioline 20... Ja, nu såg jag det :oops:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu har jag -23 grader och jag har 44 grader ut till elementen från pannan.Är tvungen att ställa ner regleringen för annars blir det för varmt inne.Är 22 grader i rummen.Har bara självcirkulation på systemet och utegivare.När det blir kallare ute så blir det som en bastu inne,så jag får justera nere i pannrummet.Är det jämn temperatur ute så håller den sig bra.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

André skrev:
Brännaren hos trådskaparen är en Bioline 20

Hoppas du fått upp tempen inne nu mt4base???
Nope, ikväll har vi -14 grader ute och +14 i köket så det är inte dövarmt. Jag håller mig mest på övervåningen vid datorn, där är det c:a 20 iaf.

Jag har c:a 55-60 i framledning nu och jag får väl höja ännu mer då antar jag? Kan det vara så att radiatorerna är för klena och inte släpper tillräckligt med värme? Jag mätte på ett element med en vanlig digitalthermometer och den sa att mellan panelerna (dubbel element) var det runt 40 grader.

Japp, en Bioline 20 är det jag kör.
//Mattias

Skriv svar