kompletera brännaren/koppen med trycklufts sotning?? px21
-
- Gallringsobjekt
kompletera brännaren/koppen med trycklufts sotning?? px21
Hej jag har en pellx px21 som jag har problem med att jag får mycket aska i koppen och som i sin tur har lätt till lite sotbrand i röret.
Jag vet att den finns vissa brännare som har tryckluft som sotar koppen efter attt den har efterbränt typ (bio viking kanske)
Undrar om det skulle gå att kompletera min brännare med det ?
Är tacksam för tips och råd var jag kan göra eller köpa dessa grejer
Tack på förhand.!!
Jag vet att den finns vissa brännare som har tryckluft som sotar koppen efter attt den har efterbränt typ (bio viking kanske)
Undrar om det skulle gå att kompletera min brännare med det ?
Är tacksam för tips och råd var jag kan göra eller köpa dessa grejer
Tack på förhand.!!
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
Jag har aldrig sett en färdig lösning till din brännare men om man vill pilla själv så är det ju inget större problem att fixa själv.
Men finns det inget att göra åt brännaren på annat vis, det låter skumt att det skulle bli så mycket aska så att det blir sotbrand i röret ?
Men finns det inget att göra åt brännaren på annat vis, det låter skumt att det skulle bli så mycket aska så att det blir sotbrand i röret ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Gallringsobjekt
Ingen aning, tänkte mer på justera inställningar av brännaren, hur ofta behöver du aska ur brännaren manuellt nu för att du inte ska få problem ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Gallringsobjekt
-
- Fröträd
Vad jag kan se i din signatur,så har du likadan brännare som jag har.Kanske det är dags att uppdatera brännaren med ett nytt chip
Här kan du läsa lite om vad chippen innebär.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =processor
Byter du chip så får du längre eftergång på fläkten och då brinner all pellets upp och askan blåses lättare in i pannan.Jag gör rent en gång i veckan under den kalla säsongen,för annars blir det för mycket i röret.Med det gamla chippet så går den bara ca 3min och det nya 10min i efterblåsning.
Kör du med hög och låg effekt?
Du får kolla så du har rätt mängd på luft och pellets,så du inte kör för fett.

Här kan du läsa lite om vad chippen innebär.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =processor
Byter du chip så får du längre eftergång på fläkten och då brinner all pellets upp och askan blåses lättare in i pannan.Jag gör rent en gång i veckan under den kalla säsongen,för annars blir det för mycket i röret.Med det gamla chippet så går den bara ca 3min och det nya 10min i efterblåsning.
Kör du med hög och låg effekt?
Du får kolla så du har rätt mängd på luft och pellets,så du inte kör för fett.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Gallringsobjekt
Jag har en KMP UNO och i den pannan sitter en PX21 med trycklufts sotning
http://www.pelletsbilen.se/butiken/pelletsbrannare.html
här är den men den kallas PX21 Aero
det hela är rätt enkelt:
En kompressor startar och fyller en trycktank efter varje "bränning"
när tanken är full aktiveras 2 olika "trycklufts reläer( eller vad det heter)"
1 till turbolatorerna som lyfts 10 cm och 1 som släpper tryckluft in i brännarröret och blåser rent.
edit stavning
http://www.pelletsbilen.se/butiken/pelletsbrannare.html
här är den men den kallas PX21 Aero
det hela är rätt enkelt:
En kompressor startar och fyller en trycktank efter varje "bränning"
när tanken är full aktiveras 2 olika "trycklufts reläer( eller vad det heter)"
1 till turbolatorerna som lyfts 10 cm och 1 som släpper tryckluft in i brännarröret och blåser rent.
edit stavning
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
samma brännare sedan 2007