NH med krånglande internskruv
NH med krånglande internskruv
Bara för att det är den hittills kallaste dagen (-20) sedan vi satte in pelletsbrännare ska den naturligtvis strula... Murphy som är i farten...
Det som händer är att internskruven helt plötsligt bestämmer sig för att inte röra sig, eller bara röra sig pyttelite. När man trycker på manuell matning så hör man tydligt att motorn reagerar och sedan händer antingen inget alls, eller så rör sig skruven pyttelite. Av någon anledning har det hittills hjälpt att köra en driftavslutning när det inträffat. Förmodligen bara ett sammanträffande.
Jag har dammsugit rent i röret där internskruven ligger för att kolla att inget fastnat där, men det såg ut som det brukar.
Frågan är om det är något mekaniskt eller elektroniskt. För motorn brummar inte så som elmotorer brukar göra när de kärvar när jag väljer att köra manuell matning. Eller, den brummar till en halv sekund eller något och blir sedan tyst...
Och närmaste pelletsinstallatör har inte jourtid förrän kl 12 på helgen...
Tips eller idéer?
Det som händer är att internskruven helt plötsligt bestämmer sig för att inte röra sig, eller bara röra sig pyttelite. När man trycker på manuell matning så hör man tydligt att motorn reagerar och sedan händer antingen inget alls, eller så rör sig skruven pyttelite. Av någon anledning har det hittills hjälpt att köra en driftavslutning när det inträffat. Förmodligen bara ett sammanträffande.
Jag har dammsugit rent i röret där internskruven ligger för att kolla att inget fastnat där, men det såg ut som det brukar.
Frågan är om det är något mekaniskt eller elektroniskt. För motorn brummar inte så som elmotorer brukar göra när de kärvar när jag väljer att köra manuell matning. Eller, den brummar till en halv sekund eller något och blir sedan tyst...
Och närmaste pelletsinstallatör har inte jourtid förrän kl 12 på helgen...
Tips eller idéer?
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Kom just på... Tror problemen hittills bara har uppträtt i samband med uppstart. Antingen från askskrapning eller underhållsläge. Eller så har jag bara inte märkt att det strulat under drift. Nu står den iaf och eldar och matar för fullt och har så gjort en stund...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Den är en virvelströmsmotor utan kondensator.
Testat att rulla motorn per hand? Känns det motstånd?
Motorn ska köra i pulser om ca: 1 sek, tiden beror på inställd pelletsdensitet.
Startdosen är 45 sek lång, även den beroende på densiteten.
Testat att rulla motorn per hand? Känns det motstånd?
Motorn ska köra i pulser om ca: 1 sek, tiden beror på inställd pelletsdensitet.
Startdosen är 45 sek lång, även den beroende på densiteten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om du menar att det ska gå att vrida på skruven för hand så går det inte, jag orkar iaf inte. Sitter som berget...Icecap skrev:Testat att rulla motorn per hand? Känns det motstånd?
Jag skrev "motorn" och jag menade det också!
Att du inte kan rubba skruven är för att den är nedväxlat så mycket men motorns rotor kan man komma åt under kåpan och du verkar ju ha pillat lite. testa dock utan ström på...
Att du inte kan rubba skruven är för att den är nedväxlat så mycket men motorns rotor kan man komma åt under kåpan och du verkar ju ha pillat lite. testa dock utan ström på...
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag åkte med brännaren till återförsäljaren som bara konstaterade att internskruven inte gick. Jag fick en lånebrännare och så skulle de meka med brännaren nu i veckan. Antingen motorn eller styrboxen som är paj troligen.
Tycker lånebrännaren klarar av att hålla panntempen mycket bättre än vår brännare. Kanske är det någon skillnad på inställningarna, eller så har det något att göra med att lånebrännaren har mjukvara 2.10 och vi typ 1.18 eller vad det nu var...
Tycker lånebrännaren klarar av att hålla panntempen mycket bättre än vår brännare. Kanske är det någon skillnad på inställningarna, eller så har det något att göra med att lånebrännaren har mjukvara 2.10 och vi typ 1.18 eller vad det nu var...
Mjukvaruversionerna har inte med de fasta effektlägen att göra.
Men problemet i din brännare är nog att växellådan har lagt av om inte något har fastnat i internskruven.
Men problemet i din brännare är nog att växellådan har lagt av om inte något har fastnat i internskruven.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det jag menade var att lånebrännaren gladeligen håller panntempen när jag har 44 grader på elementen och kör den på 12kW medans vår brännare brukar ge upp även på 15kW när jag väljer att släppa på typ 40 grader på elementen... Kan ju vara så att interskruven haft problem länge och att det först nu brakade ordentligt och att brännaren därför inte matat fram pellets som den borde...
Det kan vara som du tror Amidog, men det kan också vara installatör som ställ ner matningens längd eller väntetid mellan matningarna på 15 kW läget. Alla lägen är individuellt trimbara på NH.
Kolla inställningarna när du får tillbaka den och jämför med fabriksvärden som står i installlationsmanualen.
Kolla inställningarna när du får tillbaka den och jämför med fabriksvärden som står i installlationsmanualen.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Har inte hört något från Veosol sedan jag var där med min brännare... Kanske har Janfire-killen jullov eller någe. Nu har dessutom lånebrännaren börjat blinka med "Problem! Service behövs", fast den verkar funka som den ska. Kanske någon nymodighet i den nya mjukvaran som talar om när det är dags för service eller någe? Aja, så länge den funkar tänker jag inte ringa och bråka