Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Sverker,

Idiot till återförsäljare som kommer med sådana påståenden.

Det är naturlagar som styr och dem kan man inte ändra.
Slingan kyls ned av det kalla vattnet, vatten kring slingan inne i pannan kallnar och det börjar röra i vattnet så varmt och kallt byter plats.

Det går därför inte att tappa stora mängder vatten i ett svep med slinga, man måste vänta mellan tappningarna eller tappa väldigt lågt flöde kontinuerligt. Inget av dessa funkar till att fylla ett badkar.

Det du kan göra för att hjälpa upp situationen är:

1. Installera en liten elektrisk Vv-beredare i serie (efter) pannan, ex en 60-100 liters.
Detta rekommenderas av CTC för deras värmepumpar och på Ecoflex vid samdrift med värmepump. När VV från pannan inte är tillräckligt varmt så värms det av VV-beredaren. Liten kostnad för VV-beredning då det bara "toppas" elektriskt.

2. Köra den som Mody med modulerande drift, den kommer då gå längre perioder och det är större sannolikhet att den brinner när du påbörjar en tappning. Den går på låg effekt och vräker på omedelbart med så hög effekt som krävs i steg om 0,15 kW.

3. Överväga en dubbelmantlad beredare med självcirkulation mellan panna och beredaren. Nibe SP150 är en sådan på 150 liter, då använder du pannans slinga som förvärmning för inkommande vatten i beredaren.

Som tur är finns både elektriska och dubbelmantlade beredare på blocket till rimliga priser idag. Köpte själv en för 1200 kr i Arvika för ett tag sedan.
Mody läget har jag en bekant som kör året runt och det har hjälpt deras VV-produktion.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

bebop: 2: i steg om 0,01kW, inte 0,15kW.

Men jag håller med annars, pannan + brännaren klarar av att ge effekten till att fylla ett badkar men slingan kan inte överföra energi nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Då ha vi nästa problem...
Har i ca 6 mån tid tjatat på återförsäljaren om att jag vill ha modulerande drift på min NH-brännare. Han hävdar att min brännare inte går att köra med det, medan andra jag har pratat med hävdar motsatsen. Jag har fortfarande inte kommit någonstans med detta.

Överväger dock starkt att sätta in en varmvatten beredare. Tack för tipsen!!!!

För mig funkar det att fylla ett badkar med vatten. Men då har jag effektläge 15 kwh och en panntemp på 88 grader.
Jag vrider upp så att det kommer skållhett vatten ur kranen och sedan vräker jag på. Sedan kan jag blanda ut det med kallt vatten. Då får jag ett badkar med lagomt vatten. Men det förutsätter att tempen inte är lägre än 80 grader i pannan när jag börjar tappa....

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Tråd om mina problem som har varit sedan jag köpte pannan....
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Tempen i pannan ska vara minst 85 för att ge rimlig varmvatten produktion. Har man otur och den är just 85 så hinner inte brännaren starta innan ditt badkar borde vara fullt för länge sedan och pannan levererar fesljummet vatten.

Modulerande drift borde funka om du uppdaterar mjukvaran så den är hyffsat ny. Lite pilligare med gamla styrboxar som har lite annorlunda bottenkontakt. Man får räkna sig fram på stiften för att koppla rätt.

Har för mig att alla NH sedan dag 1 kan uppgraders till modulerande drift, men det borde Icecap veta i detalj.

Jag hade kopplat in en liten elberedare, har det själv på min Ecoflex för att det ska funka överhuvudtaget när värmepumpen jobbar själv.
Inte går det åt mycket el heller eftersom det bara toppas i beredaren.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jupp, _alla_ boxar kan köra modulerande drift med rätt mjukvara i men vilka stift som är vad finns det 2 varianter på.

Dock är det så att ledningen ska dras ut, Janfire har vald att göra en "ny" version där en del sensorer är flyttat till utsidan och om man måste lämna in den eller kan modifiera på plats vet jag inte.

Grejen är att sensorn ska kunde kopplas loss på ett enkelt sätt då man ibland behöver koppla bort brännaren helt vid byte, rengöring eller annan anledning.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Intressangt...

Inlägg av LynxX »

Spännandeatt höra att Janfires pelletspanna vilket jag har inte är ämnad för att kunna försörja ett badkar med vatten... Min leverantör påstod motsatsen när jag köpte den... Det där med plattvärmeväxlaren lät intressangt ... även VV beredare inkopplat efter pannan. Jag har funderingar på att koppla in en acctank med VV slinga samt solslinga i botten så att man är framtidssäkrad om man skulle komma på tanken att sätta paneler på taket :D

Icecap: Det är elektronikkortet på pannan, inte brännaren som blivit utrustad med en ethernetport. Den är jag nyfiken på. Det finns oxå kontaktering för att kunna använda dubbla brännare och lite annat nytt småjox, verkar bla vara en kontaktering för att kunna läsa rökgastemp... Det är manualen till denna nya panel som jag letar efter. Det har tillkommit en hel hög med nya värden som skulle vara intressangta att titta närmare på.
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ah... jag är dock ganska säker på att det inte är ethernet men bara en RJ45 kontakt till programmering eller så och att den sitter lättare åtkomlig numera.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!

Re: Intressangt...

Inlägg av bebop »

LynxX skrev:Spännandeatt höra att Janfires pelletspanna vilket jag har inte är ämnad för att kunna försörja ett badkar med vatten... Min leverantör påstod motsatsen när jag köpte den... Det där med plattvärmeväxlaren lät intressangt ... även VV beredare inkopplat efter pannan.
Alla pannor med 150 liter vatten vatten och kopparslinga för vv beredning har samma problem oavsett fabrikat. Det är ett enklare sätt att lösa VV-produktion på och det räcker inte för ett badkar. Det borde trots allt en seriös VVS-are fatta.

Vv-beredare efter pannan funkar bra på min Ecoflex vid VP-drift då vattnet bara är förvärmt. Min bekant som beställde sin Janfire panna utan kopparslinga är skitnöjd med Tappvattenautomaten som sitter monterad på väggen i pannrummet jämte pannan.
Han ville verkligen ha den pannan men hatar kopparslingors kapacitetsbrist.
LynxX
Fröträd

Uppdatering...

Inlägg av LynxX »

Long Time No see... dax att titta vidare på hur Janfire's prylar fungerar efter ytterligare en tid...

Jag startar upp med julen 2009. Ja, varför skulle det fungera kladnerfritt detta år? Nu var det dock inte brännaren :shock: som slutade att lira. Nu var det Integralpannan som inte ville vara med längre. Jag hoppades i min fantasi att ett moderkort till en panna skulle fungera lite längre än 3,5 år, men så var tydligtvis inte fallet. Efter ett par kalla dagar så valde helt enkelt moderkortet at lägga av och det blev kallt igen. Jag anar att brännaren mådde gott av att slippa arbeta när det var som kallast och kunde vila. Jag anar oråd om att brännaren har ett finger med i spelet, då den inte gillar kyla ute, men kan inte konstatera annat än att det är pannan som valt att självdö. Nu finns det faktiskt inte en enda del på anläggningen som inte har strulat. Oj, jo, glömde ju värmebaronen som fakriskt fungerat.... ta i trä...

2010 ... Nu har brännaren valt att inte vilja vara med...igen... Det började med att en sensor inne i brännaren lossat från sitt fäste. Varför skulle den sitta fast då allt annat på något sätt har falerat? Kikade på infästningen idag och konstaterade att det gick att pilla fast igen efter många om och men. Eller det var faktiskt inte så svårt. Problemet är dock att växellådan till askskrapningen ÅTER IGEN har gett upp... De har tydligtvis inte längre livslängd än 2 år. Med ett pris på ca 1500 kr och det kan behövas en servicetekniker på plats så konstaterar jag att årskostnaden för att köra pellets med Janfire's prylar inte lönar sig speciellt mkt jämfört med att köra på Olja... Alla ras under årens lopp och att det troligen snart är dax att byta ut brännaren igen ger ett ganska snarlikt break even som Olja har. Jag som trodde att jag var både ekonomisk och miljösmart inser att man blivit grundlurad av Janfire och andra pelletsleverantörer. Att vara tvungen att köta elpatron med el från troligt importerade eller vattenfallsägda Polska elkraftverk var inte min tanke. Jag ville inte heller gå ifrån att ha en lågai källaren när jag konverterade från olja för att hålla ett friskare innomhusklimat.

Ja, just det... elektroniken i brännaren vill inte heller göra som den borde. Antagligen en dold bugg i ver 1.22 (troligen gammal men välanvänd ver..) som väljer att fortsätta att köra askskrapningen när den borde tända och matningen av internskruven kör på som tusan...

Men det är väl bara att konstatera fakta att när Janfire lovar mycket och håller tunnt, och att den teknik de levererar är rena skräpet som man betalar dyrt för. De lever absolut inte upp till sina drömmar och jag kan inget annat säga än att skit skall skit ha.... och vart tog loggningsverktygen vägen som jag blev lovad för ett par år sedan att få direkt från Janfire????
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

..och nu sitter jag med enb brännare som jävlas riktigt ordentligt. Efter askskrapning i uppstartssekvensen matar den pellets tills fallschaktet är överfyllt och allt bara tjorvar ihop. Inte en tendens till att starta upp. Icecap - förklara det utan att det finns en bugg i 1.22 ? Jo, elektronikboxen kan vara trasig - men då hävdar jag dålig kvalité på ingående delar i den....
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Anmälde oss till fjärrvärme i juni, blev lovade i augusti, fick den installerad i december. Förutom att det var lite surt så är vi helnöjda.
Men nu är i alla fall alla Janfire grejjer ute och vi kör på fjärrvärme.

Så jäkla skönt! Inget krångel, varmvatten har vi i överflöd, varmt på mornarna, ingen djävla askskrapning eller externskruv som hakar upp sig, ingen flamvakt som utlöses eller annan skit som djävlas. Känns som att man kommit till himmelriket, även om vi har det lika varmt som i helvetet... :twisted: :D :D :D
Senast redigerad av Sverker G den mån 03 jan, 2011 09:30, redigerad totalt 1 gånger.
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Sverker! Låter som en dröm!!! Vill oxå men har inte fjärrvärme i området, tyvärr... tvekar på att borra för bergvärme, men bara för att Janfire skall få på nöten och en kund mindre känns det nära.....
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag sitter med en obehaglig känsla av att det du varit genom är ett fenomen som är på tok för vanligt i Arbetslinjens Sverige. Man jagar arbetslösa, sjuka och döende med blåslampa, och håller mätta, belåtna företag under armarna. När man köper en modern värmeanläggning skall den fungera utan om och men. När man köper tjänster från ÅF i form av installation och service, skall tekniker veta vad han gör och han skall kunna produkten framlänges, baklänges och i sidoled - även i bakfyllan. Det behövs en Arbetslinje för sådana företag(are) där de får en redig spark där bak så de spottar ut löständerna och vaknar från den koma de tydligen befinner sig i. Sverige blir ju till åtlöje för hela världen på detta vis :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

LynxX: Vad jag vet är V 1.22 bara gammal, inte fylld med buggar.

Att den fyller fallröret med pellets kan bero på en del olika saker som jag inte kan bedöma utan att kolla närmre på sakerna så det vill jag inte sia om helt enkelt.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Jag skall mäta lite på prylarna idag och se om det är några brytare eller annat som trilskas. Just nu står den å ser vackert julröd ut i pannrummet...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Skriv svar