Var skaffa överhettningsskydd/Säkerhetstermostat?
Var skaffa överhettningsskydd/Säkerhetstermostat?
Håller som bäst på att installera en Janfire Flex-a i en panna som saknar säkerhetstermostat/överhettningsskydd. Har sökt runt lite på nätet efter något bra, men kan tyvärr inte hitta någon som sagt "klick".
Den ska vara för dykrörsmontage, då det finns ett lämpligt uttag på pannan för detta.
Önskar också gärna att den är ställbar så den inte klipper för tidigt, då jag vill ladda tankarna så mycket som möjligt. Har hittat en del dubbeltermostater men det känns onödigt då jag inte behöver någon sådan. (Kör mot ack-tank. med annan termostat).
//Jannne
Den ska vara för dykrörsmontage, då det finns ett lämpligt uttag på pannan för detta.
Önskar också gärna att den är ställbar så den inte klipper för tidigt, då jag vill ladda tankarna så mycket som möjligt. Har hittat en del dubbeltermostater men det känns onödigt då jag inte behöver någon sådan. (Kör mot ack-tank. med annan termostat).
//Jannne
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Ska det vara lagligt tror jag knappast en vanlig dubbeltermostat är godkänd.
Överhettninsskyddet ska vara fast inställt på en temperatur och inte självåterställande. När det löst ut krävs alltså en åtgärd typ byte av en smältsäkring eller att trycka in en återställningsknapp.
Är inte säker men Icecap och Rayan är grymma på säkerhetstermostater (de har läst hela texten).
Kan du få tag i en gammal fungerande säkerhetstermostat är det en bra lösning. Termostaten från ctc 265 är allt i ett utan ömtåliga ledningar och passar i ett dykrör.
Jag skulle ta gräddfilen i stället för att krångla och köpa dyra tillbehör, sälja Janfire Flex på blocket och köpa en begagnad Roslagsbrännare i stället. Den har både driftstermostat och överhettningstermostat inbyggd.
Överhettninsskyddet ska vara fast inställt på en temperatur och inte självåterställande. När det löst ut krävs alltså en åtgärd typ byte av en smältsäkring eller att trycka in en återställningsknapp.
Är inte säker men Icecap och Rayan är grymma på säkerhetstermostater (de har läst hela texten).
Kan du få tag i en gammal fungerande säkerhetstermostat är det en bra lösning. Termostaten från ctc 265 är allt i ett utan ömtåliga ledningar och passar i ett dykrör.
Jag skulle ta gräddfilen i stället för att krångla och köpa dyra tillbehör, sälja Janfire Flex på blocket och köpa en begagnad Roslagsbrännare i stället. Den har både driftstermostat och överhettningstermostat inbyggd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Dubbeltermostater är godkända. Den delen som är säkerhetstermostat är inte återfjädrande utan kräver aktiv återställning av brukaren. De flesta är idag försedda med ett lock över återställningsknappen så man får skruva av det för att kunna återställa.
Att sälja en Janfire Flex för att köpa en roslagsbrännnare är väl inte ett snilledrag ? I synnerhet inte för att orsaken är att pannan saknar en stackars termostas för 700 kr...
Att sälja en Janfire Flex för att köpa en roslagsbrännnare är väl inte ett snilledrag ? I synnerhet inte för att orsaken är att pannan saknar en stackars termostas för 700 kr...

Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Kollade på Rinkaby Rör och jag stör mig på att de kallas "dubbeltermostat" (varunr. 2912) när de i själva verket är en termostat + ett överkokningsskydd men det kan vara semantik bara, det är dock språkligt fel!
Nåväl, det är bara att skaffa en sådan eller liknande, inte så mycket att välja på.
Nåväl, det är bara att skaffa en sådan eller liknande, inte så mycket att välja på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Definitionen av "dubbeltermostat" måste väl vara en produkt som består av två (dubbel=två stycken) termostater, vilket väl är vad man får om man köper en produkt med en ställbar termostat och en fast (överhettningsskyddet) så något fel på produktbeskrivningen eller det språkliga bruket kan jag inte se.
Sen är det kanske en sak att man ibland menar något annat med dubbeltermostat men varför skulle det vara språkligt fel ?
Sen är det kanske en sak att man ibland menar något annat med dubbeltermostat men varför skulle det vara språkligt fel ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Den ena är en arbetstermostat och den andra är en icke återfjädrande temperaturbegränsningstermostat som kräver manuell återställning.
Dubbeltermostat duger som term tycker jag.
Om man ska snacka korkade termer så är väl motdragslucka en riktigt korkad term.
Eller jordfelsbrytare ? Den bryter ju inte vid jordfel, den är ju en felströmsbrytare som mäter summa mellan levererad och returnerad ström.
Dubbeltermostat duger som term tycker jag.
Om man ska snacka korkade termer så är väl motdragslucka en riktigt korkad term.
Eller jordfelsbrytare ? Den bryter ju inte vid jordfel, den är ju en felströmsbrytare som mäter summa mellan levererad och returnerad ström.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Tack för alla tips. Det lutar åt en "dubbeltermostat" från Rinkaby, även om det känns fel då termostaten är helt onödig och överhettningsskyddet ej är inställbart.
Bad även pannleverantören om tips (enertech) och fick följande svar:
"KONTAKTA DIN RÖRLÄGGARE SOM TILLHANDAHÅLLER SÅDANA ARIKLAR."
(Är en CTC panna. Så hjälpsamma/trevliga var dom..)
Bad även pannleverantören om tips (enertech) och fick följande svar:
"KONTAKTA DIN RÖRLÄGGARE SOM TILLHANDAHÅLLER SÅDANA ARIKLAR."
(Är en CTC panna. Så hjälpsamma/trevliga var dom..)
Janfire Flex-A + acktank
Ctc brukar var mycket hjälpsamma, har fått flera manualer och packningar till gamla pannor utan kostnad av dem.
Förmodar att det är en vedpanna du har eftersom du saknar termostat och överhettningsskydd på pannan, då har rimligen inte Ctc delar som inte finns till pannan.
Ett överhettningsskydd ska inte vara inställningsbart? Det ska ju bryta vid en fast för hög temp.
På vilket sätt är termostaten onödig? ja till viss del,normalt kopplar man brännaren över både arbetstermostat (som ställs upp på 90gr som ett extra skydd) och överhettningsskydd. Detta även om du har funktioner på brännaren som styr temp.
Är inte menat som kritiskt men jag förstår inte riktigt, alla termostater är ställbara...dock ej överhettningskydd.
/Vednisse
Förmodar att det är en vedpanna du har eftersom du saknar termostat och överhettningsskydd på pannan, då har rimligen inte Ctc delar som inte finns till pannan.
Ett överhettningsskydd ska inte vara inställningsbart? Det ska ju bryta vid en fast för hög temp.
På vilket sätt är termostaten onödig? ja till viss del,normalt kopplar man brännaren över både arbetstermostat (som ställs upp på 90gr som ett extra skydd) och överhettningsskydd. Detta även om du har funktioner på brännaren som styr temp.
Är inte menat som kritiskt men jag förstår inte riktigt, alla termostater är ställbara...dock ej överhettningskydd.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Såg att det var en Flex A det gällde nu, hade varit bra om du kunde ge lite mer info. som pannmodell.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jag har termostaten på ackumulatortanken och inte på pannan.
Pannan är en CTC V25 eller något liknande. (Den hette IGOR/IVOR eller något sådant.) (Det är inte min panna så jag kan tyvärr inte kolla upp så noga.) Men det centrala är att den ska ladda ackumulatortankar på en annan termostat.
Pannan är en CTC V25 eller något liknande. (Den hette IGOR/IVOR eller något sådant.) (Det är inte min panna så jag kan tyvärr inte kolla upp så noga.) Men det centrala är att den ska ladda ackumulatortankar på en annan termostat.
Janfire Flex-A + acktank
Aha, då är det helt rätt att en termostat på pannan knappast kan användas till så mycket om inte den kan styra laddningspumpen - om det nu finns sånt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!