Kortslutning kretskort fläkten går konstant.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
negative
Prima virke

Kortslutning kretskort fläkten går konstant.

Inlägg av negative »

Hej !

Skulle sota idag och allt går bra, startar brännaren igen och ska damsuga lite i pannrummet. Stöter till brännaren med slangen till damsugaren. Kretskortet sitter tydligen löst så muttern under där kortet ska sitta fast tar i kortet och en säkring går.

Nu går fläkten hela tiden,det är en svart fläck på kortet, en lödning som kommer från en blå sak på kretskortet verkar ha smält. lödningen verkar inte gå till någon kontakt på baksidan av kortet så frågan är om det kommer att fungera om man löder punkten igen.

Tror ni elkunniga att den blåa prylen på kortet har bränts och i så fall kan man köpa delar till kretskortet eller är det ett helt nytt kretskort som gäller

Edit: Är det nackdelar att köra fläkten hela tiden förutom det oekonomiska ?
Edit2: märker nu att brännaren är svårstartad som bara den, beror väl på att fläkten går fullt vid start.

Varför ska alltid jag tabba mig ?
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vilken sida av kortet är det?
Det är inte trimputten för fläkten,på vä sida.?

Syns det når på den här bilden?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Eller menar du den stora blåa triacen som sitter utanför kortet på hö.sidan,mot brännarröret.Den är till tändelementet.

Var det glassäkringen som gick?
Har du inte kåpan på när du kör :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
negative
Prima virke

Inlägg av negative »

Taxen skrev:Vilken sida av kortet är det?
Det är inte trimputten för fläkten,på vä sida.?

Syns det når på den här bilden?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Eller menar du den stora blåa triacen som sitter utanför kortet på hö.sidan,mot brännarröret.Den är till tändelementet.

Var det glassäkringen som gick?
Har du inte kåpan på när du kör :roll:
Nix den syns inte på bilden, man kan säga att den sitter diagonalt mot den blåa på bilden nära där kablarna till fläkten går in. Den blåa som jag blåste bort lödningen på är en kondning enl tv-repratören som jag lämnade styrkortet till nyss. Nä det var säkringen i säkringskåpet, kåpan var av för att jag var på "justeringshumör"

Hoppas jag inte behöver köpa nytt kort för 3500kr. Mer än jag betalade för brännare+skruv.

Nån som vet om man kan köpa delar till styrkortet typ kondningar osv `?

Att jag alltid ska pilla på saker !!

Mvh
CTC 171b PX21 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

ELFA säljer komponenter, inte billigast i stan men de har ett brett sortiment.
www.elfa.se
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

ELFA kan ju ha delar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
negative
Prima virke

Inlägg av negative »

tillbaka från el-gubben och många hundringar av läropengar fattigare.
Han bytte nån komponent som jag inte vet namnet på så nu funkar det.

Dock ett litet problem, brännaren är fortfarande rätt svårstartad alltid andra tändförsöket sen "tickar" brännaren, som när metall kyls av. Vad är tecken på att tändelementet är slut ?
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan vara att startdosen är för liten,så den får göra ett startförsök igen.
Om du passar när brännaren skall gå igång,och dessförinnan tagit bort slangen från brännaren och hängt en bärkasse på slangen,så att du kan mäta startdosen.Skall vara ca 3dl.Om du kan ha brännaren utvikt och kan kika in i brännarröret så kan du samtidigt se om tändelementet glöder i startfasen.Annars kan du böja dig ner och kika efter nån springa på baksidan av brännaren,där du kan se att den glöder.Min brännare brukar knäppa när den är i uppstart.Det beror på hur kallt du har i pannrummet eller hur länge den stått stilla.Är normalt att det blir spänningar i metallen.
Pelletseldare sen -00
Skriv svar