Bulkleverans istället för Vestmarka?

Skriv svar
xJom
Entusiast!

Bulkleverans istället för Vestmarka?

Inlägg av xJom »

Sitter och går igenom alla pellets om jag ska fylla mitt förråd på 7 m3, och kommer fram till följande:

Statoil: Slutat med pellets? St1 säljer bara pellets i Finland...
OKQ8: hemsidan funkar inte. Tillfälligt?
Agrol: 0,60 kr/kWh
neova (VARMAVILLAN): 0,57 kr/kWh
neova (lokal lev): 0,57 kr/kWh
SCA BioNorr: 0,55 kr/kWh
BooForssjö: 0,54 kr/kWh
Stora Enso: 0,49 kr/kWh

Varför är Stora så billiga? Finns det någon hake?

neova verkar lite hårdare pressade, men inte lika mycket som Vestmarka var, så man lär väl behöva ställa om pannan?

Som det är nu så väljer jag mellan
1) Stora Enso (för att det är billigt)
2) neova (för att det är bekvämt med lokal leverantör och att de har hög densitet)
3) SCA BioNorr (för högt energiinnehåll och relativt billigt)

Är det någon som kan ge råd om vad jag bör välja?

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Finns väl inte minsta anledning att fundera på annat än Stora Enzo när man nu utökat sitt leveransområde.
Tycker inte att någon ska beställa från de dyra levernantörerna i pelletsoligopolet. Vill dom sälja sin pellets kan dom sälja till värmeverken.

Energiinnehållet skiljer sig inte. Om det är ren träpellets ligger enegiinnehållet på 4,8 Om Bionorr anger högre energivärde så räkna det som ett försäljningstrick.

Om Neova har högre densitet än andra vet jag inte men många som köpt Neova har fått problem med lös och smulig pellets.

Justera om brännaren bör du nog göra för att få bra förbränning. Jag tycker man gör det ganska lätt själv
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Tack för dina svar!
Torsten skrev:Finns väl inte minsta anledning att fundera på annat än Stora Enzo när man nu utökat sitt leveransområde.
Tycker inte att någon ska beställa från de dyra levernantörerna i pelletsoligopolet.
Oj, det är så illa, alltså? :o
Torsten skrev:Energiinnehållet skiljer sig inte. Om det är ren träpellets ligger enegiinnehållet på 4,8 Om Bionorr anger högre energivärde så räkna det som ett försäljningstrick.

OK.
Torsten skrev:Om Neova har högre densitet än andra vet jag inte men många som köpt Neova har fått problem med lös och smulig pellets.

OK, vi kanske testar en säck i alla fall, eftersom det blir svårt att hinna få bulkleverans före jul...
Torsten skrev:Justera om brännaren bör du nog göra för att få bra förbränning. Jag tycker man gör det ganska lätt själv

Ja, mina inställningar just nu är ganska extrema för att klara 6mm Vestmarka. Det finns ju många inställningsexempel i Thermia-delen i forumet, så jag försöker närma mig deras värden, helt enkelt, och kollar hur det ter sig efter bytet. Blir jag missnöjd, så kostar det väl bara en 1500 spänn för att få pannan intrimmad, om jag minns rätt.

/xJom
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja 2270 per ton för bulkleverans av 6 ton är mycket billigare än andra leverantörer. Kring Örsundsbro har det annars varit svårt få tag i pellets till bra pris.
Är det så invecklat att justera in en Biomatic att du måste betala för det.
Jag skulle prova att minska ned på matningen tills det inte finns någon sot i röken och sedan om någon dag titta hur askan blir.
Stora Enso pellets.
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Torsten skrev:Är det så invecklat att justera in en Biomatic att du måste betala för det.
Försäljaren sa det. :roll:
Torsten skrev:Jag skulle prova att minska ned på matningen tills det inte finns någon sot i röken och sedan om någon dag titta hur askan blir.
Jag börjar med det, efter fyra år av pannrumssittande (jo, det är roligare än att titta på tvättmaskin/microvågsugn/mm mm), så har man lärt sig hur lågan och askan och röken bör se ut. Men CO2-halten är ju svår att optimera utan instrument.

/xJom
ATF
Prima virke

Inlägg av ATF »

I min senaste bulkleverans från Neova var det väldigt mycket damm och smulor, pelletsen är dessutom ömtålig och trillar isär mycket lätt.Det verkar som om dom har sänkt trycket i pressen kanske för att spara energi.Vet inte om jag ska ge dom nån mer chans, till deras fördel ska dock sägas att leveranserna fungerar klockrent, där har det aldrig missat.
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

xJom skrev:
Torsten skrev:Är det så invecklat att justera in en Biomatic att du måste betala för det.
Jag tror vår egen pelletsexpert på svåra pannor Andre´ kan ge några tips för omställnig från norsk vestmarka.
Mer än ett halvt ton pellets i sjön bara för en inställning låter bara för mycket.
Jag är helt ovetande om mitt CO2 värde, men brinner bra gör det, ingen sintring och inga brända roster. :)
Stora Enso pellets.
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Tack för all info. Nu har jag beställt från Stora Enso. Hoppas nu att de har vettiga åkare, som klarar av vår smala och hala utförsbacke samt att vända på vår lilla gårdsplan vilket kräver stor precision.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

xJom skrev:
Torsten skrev:Jag skulle prova att minska ned på matningen tills det inte finns någon sot i röken och sedan om någon dag titta hur askan blir.
Jag börjar med det, efter fyra år av pannrumssittande (jo, det är roligare än att titta på tvättmaskin/microvågsugn/mm mm), så har man lärt sig hur lågan och askan och röken bör se ut. Men CO2-halten är ju svår att optimera utan instrument.

/xJom
Visst är det bästa att få brännaren justerad med instrument men med biomatic/bequem så går det få bra med hjälp av en digital hushållsvåg :wink:
Vet man energiinnhållet i pelletsen blir det ändå mer exakt..
Men om man har draget på 15pa o ställer in den på 10 kW i låg o 15 kW i hög läget så ska den förbruka 350 resp 520 gram/10 min o fläkten 24% med 10 kW o 33% med 15 kW..
Skulle det mot förmodan sota så öka fläkten till att börja med i låg läget 1% för det är där brännaren går mest..
Jag har inte testat att köra med 6 mm pellets men såg att Ariterm/Thermia rekomenderar 8 mm men det bör gå bra även med 6 mm tycker ja..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar