Fläktproblem TB Mini HJÄLP
Fläktproblem TB Mini HJÄLP
Hej
Jag tror att fläkten lagt av på min TB MINI, fläkten startar inte under uppstartsförloppet och brännaren lägger av eftersom den troligtvis inte får luft och blåser ren koppen.
Är det fläkten som är trasig?
Kan jag byta själv?
Är inte jättehaj på detta.
Med hopp om svar.
Daniel
Jag tror att fläkten lagt av på min TB MINI, fläkten startar inte under uppstartsförloppet och brännaren lägger av eftersom den troligtvis inte får luft och blåser ren koppen.
Är det fläkten som är trasig?
Kan jag byta själv?
Är inte jättehaj på detta.
Med hopp om svar.
Daniel
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
-
- Ungskog
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
- Ort: Kungälv
- Kontakt:
Hej
Börja med att ta av kåpan och se om den snurrar lätt så inte lagrena har skurit.
Lagrena kostar runt 15-50 kr st beroende på vad för lager du monterar, dessa finns att beställa nästa var som.
Jag har bytt enbart lagrena då samma sak hände för mig.
Gör det ovan och kolla om den snurrar lätt.
mvh
Martin
Börja med att ta av kåpan och se om den snurrar lätt så inte lagrena har skurit.
Lagrena kostar runt 15-50 kr st beroende på vad för lager du monterar, dessa finns att beställa nästa var som.
Jag har bytt enbart lagrena då samma sak hände för mig.
Gör det ovan och kolla om den snurrar lätt.
mvh
Martin
Bytte just lager på fläkten till en granne med den brännaren. Lagret mot fläkthjulet satt fast, antagligen för att det kommit in damm i det. Lätt att byta dock, inga avdragare behövs bara att trycka med fingrarna. Mina lager har alldrig krånglar så jag tror att högt motryck i pannan med åtföljade hög temp och mer damm bakåt i brännaren påverkar lagren negativt. Ny enhet kostar runt 900 sek. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
-
- Ungskog
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Jag har bytt lager på två olika såna fläktar. Du ska nog inte behöva bryta eller slå på någonting.
Fläkthjulet är fäst på axeln med en liten insexkruv som du måste lossa på.
Sedan får man borra bort popnitarna som håller fast motorpaketet i fläkthuset.
Slutligen lossa skruvarna som klämmer ihop lagersätena kring motorn. "Elgrejen" är sedan bara att trä av.
Fläkthjulet är fäst på axeln med en liten insexkruv som du måste lossa på.
Sedan får man borra bort popnitarna som håller fast motorpaketet i fläkthuset.
Slutligen lossa skruvarna som klämmer ihop lagersätena kring motorn. "Elgrejen" är sedan bara att trä av.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Ungskog
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Hej igen,
Finns två olika fläktar som använts i denna brännare, Torin resp. Ziehl:
http://www.torsbyugnen.se/reservdelar.html
Torin
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=5884
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... _30x20.jpg
Ziehl
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=5885
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... tziehl.jpg
Den jag skrivit om ovan är Torin. Att byta lager på den är hyfsat enkelt. I bilderna som länkas ovan ser man tydligt bl.a. de popnitar som jag skrev om.
Hittar tyvärr ingen bild på motorsidan på Ziehl-fläkten. Däremot tycks det som att fläkthjulet har en annan typ av fäste mot axeln. Borde dock gå att lossa på något sätt, eller?
Kan du se vilken du har?
Finns två olika fläktar som använts i denna brännare, Torin resp. Ziehl:
http://www.torsbyugnen.se/reservdelar.html
Torin
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=5884
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... _30x20.jpg
Ziehl
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=5885
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... tziehl.jpg
Den jag skrivit om ovan är Torin. Att byta lager på den är hyfsat enkelt. I bilderna som länkas ovan ser man tydligt bl.a. de popnitar som jag skrev om.
Hittar tyvärr ingen bild på motorsidan på Ziehl-fläkten. Däremot tycks det som att fläkthjulet har en annan typ av fäste mot axeln. Borde dock gå att lossa på något sätt, eller?
Kan du se vilken du har?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Ungskog
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11
En Torin har jag, fast den gamla såg inte ut som nya. Var o köpte en ny idag samt flamvakten. Kopplade in flamvakten först och sen fläkten, men anslutningarna på fläkten skiljde sig åt..? Det är ju två stift som pekar bakåt och där satte jag de två stiften som satt på gamla fläkten sen satte jag även en extra jord på det tredje stiftet ovanför axeln men brännarn vill inte gå igång ändå. Skruven matar i 3-4 sekunder sen får jag E3 direkt. Håller jag för fotocellen o startar så får jag E3 direkt.
Vad kan vara fel?
Vad kan vara fel?
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Att du får E3 när du håller för fotocellen är ju korrekt. Det är så den ska arbeta.
http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Är glasen rena?
Är fotocellen rätt vinklad mot reflektorn?
Har du vettigt drag genom pannan?
Jag hade problem med E3:or på min i början när fläkten drog igång fullt. Mottrycket genom pannan var för stort så det blåste ut genom hålen vid glasen, vilket gjorde att det blev imma på dem & fotocellen reagerade. Det fastnade också en del damm i kondensen, så jag fick torka rent glasen stup i kvarten. Lösningen var förstås att ha bättre drag så att det inte kunde blåsa ut åt fel håll. Draget ska vara såpass att man får ett litet luftflöde inåt genom de två sidohålen även när fläkten går på högfart. Gå att kolla enkelt med lågan på en gaständare.
http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Är glasen rena?
Är fotocellen rätt vinklad mot reflektorn?
Har du vettigt drag genom pannan?
Jag hade problem med E3:or på min i början när fläkten drog igång fullt. Mottrycket genom pannan var för stort så det blåste ut genom hålen vid glasen, vilket gjorde att det blev imma på dem & fotocellen reagerade. Det fastnade också en del damm i kondensen, så jag fick torka rent glasen stup i kvarten. Lösningen var förstås att ha bättre drag så att det inte kunde blåsa ut åt fel håll. Draget ska vara såpass att man får ett litet luftflöde inåt genom de två sidohålen även när fläkten går på högfart. Gå att kolla enkelt med lågan på en gaständare.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Ungskog
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Felkod E3 har att göra med fotocellen vid fallschaktet. Den påverkas inte av flamvakten. Flamvakten kan däremot orsaka E6:or = att den inte detekterar någon låga. Läs gärna manualen som jag länkade till tidigare.
Om E3 uppstår så tror brännaren att det kan finnas för mycket pellets i fallschaktet. Därför avbryts driften. Det är en brandsäkerhetsfunktion, dvs. det ska förhindra bakbrand.
Eftersom den avbryter med E3 redan efter 3-4 sek så kommer den aldrig så långt i startsekvensen att den hinner dra igång fläkten, det ska ju komma först efter att den fyllt upp en hel startdos i koppen. Det tar betydligt längre än 3-4 sek.
Alltså: Lös problemet med E3:orna först, sedan kan du börja fundera på hur fläkten ska kopplas in.
Fotocellen: Vilken modell har du, den som tittar rakt fram eller den som tittar åt sidan? Jag hade den senare & det är lätt hänt att man kan råka rucka den lite ur läge så att den inte ser någon reflex från motsatta sidan. Kan enkelt kollas genom att kontrolldioden (gul har jag för mig) på ovansidan slocknar. Lyser denna diod = fotocellen får ingen reflex. Du kan också kika genom hålet och se med blotta ögat att du får reflex (från en röd diod som sitter i fotcellen).
Draglucka orörd: Må så vara. Ingen garanti för att man har drag genom pannan/skorstenen, dock. Men detta är ju inte ett givet problem eftersom din fläkt öht inte går igång enl ovan.
Om E3 uppstår så tror brännaren att det kan finnas för mycket pellets i fallschaktet. Därför avbryts driften. Det är en brandsäkerhetsfunktion, dvs. det ska förhindra bakbrand.
Eftersom den avbryter med E3 redan efter 3-4 sek så kommer den aldrig så långt i startsekvensen att den hinner dra igång fläkten, det ska ju komma först efter att den fyllt upp en hel startdos i koppen. Det tar betydligt längre än 3-4 sek.
Alltså: Lös problemet med E3:orna först, sedan kan du börja fundera på hur fläkten ska kopplas in.
Fotocellen: Vilken modell har du, den som tittar rakt fram eller den som tittar åt sidan? Jag hade den senare & det är lätt hänt att man kan råka rucka den lite ur läge så att den inte ser någon reflex från motsatta sidan. Kan enkelt kollas genom att kontrolldioden (gul har jag för mig) på ovansidan slocknar. Lyser denna diod = fotocellen får ingen reflex. Du kan också kika genom hålet och se med blotta ögat att du får reflex (från en röd diod som sitter i fotcellen).
Draglucka orörd: Må så vara. Ingen garanti för att man har drag genom pannan/skorstenen, dock. Men detta är ju inte ett givet problem eftersom din fläkt öht inte går igång enl ovan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Ungskog
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Om du vrider sakta på fotocellen kan du enkelt hitta rätt läge. Så snart gul diod har slocknat så har du hittat rätt.
Grön diod ska lysa.
Finns f.ö. kopplingsschema i manualen så du kan se där hur fläkten ska kopplas. Såvitt jag kan se ska dock placering av de två anslutningarna för fas & nolla inte spela nån roll, fläkten går på växelström.
Hoppas det löser sig
Grön diod ska lysa.
Finns f.ö. kopplingsschema i manualen så du kan se där hur fläkten ska kopplas. Såvitt jag kan se ska dock placering av de två anslutningarna för fas & nolla inte spela nån roll, fläkten går på växelström.
Hoppas det löser sig

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]