konstigt driftstopp ( mitt första )

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
negative
Prima virke

konstigt driftstopp ( mitt första )

Inlägg av negative »

Hej !

Började köra pellets för tre dagar sen och nu fick jag mitt första driftstopp.

När jag kom ner i pannrummet så hade tempen gått ner ca 10c under nomalt tillslag för brännaren. Det konstiga är att brännaren inte visade på några fel, Grön lampa blinkade, nästan så den inte fattade att tempen var för låg.
Slog av brännaren och slog på den igen sen fungerar det igen.

Nån som varit med om detta eller har förslag på vad det kan vara ?

Återkommer i kväll får vi se om den slår till nästa gång vid 70c eller om samma skit händer igen....

Mvh
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad har du för normal hysteres?(från och tillslag)
Hur högt kör du till den slår av?
Hur kallt har du ute?Är det kallt ute och du har en utegivare,kan det hända att den går ner lite längre än normalt,för att den inte hänger med riktigt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
negative
Prima virke

Inlägg av negative »

Taxen skrev:Vad har du för normal hysteres?(från och tillslag)
Hur högt kör du till den slår av?
Hur kallt har du ute?Är det kallt ute och du har en utegivare,kan det hända att den går ner lite längre än normalt,för att den inte hänger med riktigt.
Har 12 graders hysteres på70av82. Inte kallt men jävligt blåsigt, har manuell shunt.
Hur ofta kollar brännaren av hur varm pannan är ? Då jag vet att det duschades strax före jag märkte att den inte slog till.

Nu har den gått ett par ggr till brännaren, utan stopp....
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Egentligen hade du inget driftstopp,utan du råkade komma ner precis efter att det var stort varmvattenuttag,och pannan inte hunnit med riktigt :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Taxen har säkert rätt men om tempgivaren inte sitter med bra kontakt i pannan kan det bli lite vajsing på tillslag/stopp.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar