Någon annan där ute som...

Skriv svar
anttas
Prima virke

Någon annan där ute som...

Inlägg av anttas »

God jul på er
Tänkte fråga om någon annan är så pass tokig som jag,har gett min pelletsbrännare en riktig overhaul nu på juldagen,började med att sota ur sen blev det stålborste/sandpapper för att få bort all skit som samlats sen i sommar (har sotat varje vecka dock lightvarianten)nu har jag smort in alla ytor invändigt med matolja för att lösa upp alla resterande sotlämningar ser nästan ut som om att jag kommer att få den i det närmaste (plåt)stålrent,ska bara låta oljan verka i 30 minuter sen blir det rengöring igen.Fläkten har fått sej en rengöring från damm,så nu är det pannans tur.
If it´s worth doing it´s worth overdoing eller?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Nja inte riktigt så inspirerad! Tänkte dock tömma asklådan (det var ju några månader sedan nu) för att rensa brännaren senare.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Våldsam överkurs!

Jag har aldrig rengjort min brännare och här strax innan jag skulle till mina föräldrar i Danmark kollade jag när jag hade askat ut senast och det var runt 1100kg sedan så det blev gjort, pannan skrapat fri från sot/aska lite lagom, veckoförrådet fyllt upp och dagen efter åkte jag.

Kom självklart hem till ett varmt hus (-16°C ute).

Så att rensa till plåtrent? Ser ingen anledning! Vill heller att den bara fungerar - och det gör den ju.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar