Varm brännare -> bakvärme, Varför???

Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

Skall prova detta under morgondagen, återkommer

Borde det vara brännaren som är otät eftersom det glöder bakåt eller skulle det kunna var luckan?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

Stängt av sig igen.

Ang test av täthet så har jag inte hunnit testa detta ännu men nu när det stängt av sig så kör jag brännarn i ca 1 timme för låta den vila i ca 40 min bara för att den inte skall gå så länge och bli för varm.

Då får jag aldrig bakvärme, dvs när inte kört så länge. Då borde väl den vara tät, eller vad tror ni?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Checker
Fröträd

Inlägg av Checker »

Hur långt är det upp till den där tratten du beskriver över brännarkoppen? Rekommenderat är minst 15cm men en installatör jag pratade med sa att han fått det att funka med 7cm till närmsta plåt. Men testa att ta bort "tratten" kanske? Annars kan du väl ev. sänka effekten så blir lågorna lägre o träfar inte plåten.

Problem med otät sluss brukar va större på sommaren när det är långa stunder med underhållsfyr, så verkar ju va nåt anat för din del :(
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Checker
Fröträd

Inlägg av Checker »

Maran skrev:Skall prova detta under morgondagen, återkommer

Borde det vara brännaren som är otät eftersom det glöder bakåt eller skulle det kunna var luckan?
Borde inte vara luckan som är orsaken, kommer det in luft där så borde det enbart ge bränslet i koppen syre och inte den obrända bakåt i skruven.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Skriv svar