Vart köper jag billiga acktankar?
Vart köper jag billiga acktankar?
JA vart köper jag det? ska man behöva betala 12-13000 för en 750 liters med beredare och solslinga?
-
- Pannrumshärskare!
Rinkabyror.se Tar 10800 för en ackumulatortank 750/120L oisolerad med solslinga.
www.extuna.se ska vara billiga.
Ett litet råd..Kosta på dig en förvärmningsslinga.
www.extuna.se ska vara billiga.
Ett litet råd..Kosta på dig en förvärmningsslinga.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Köp en tank med dubbla slingor för vv o skippa förrådsberedaren..
De blir ingen skiktning med förrådsberedare då man bara kör vv på sommaren.. Tempen sjunker jämt över hela tanken så de blir oftare än nödvändigt som tanken måste fyllas..
Snåla inte på isoleringen köp hellre en dyrare tank med bra isolering el en oisolerad så du kan isolera själv..
Borö har dålig isolering min 500 l ack sjunker tempen ca 15-18 grader/dygn el om man så vill 8-9 kW..
Tur att man behöver värme i källaren året runt men jag måste nog isolera den bättre ändå...
De blir ingen skiktning med förrådsberedare då man bara kör vv på sommaren.. Tempen sjunker jämt över hela tanken så de blir oftare än nödvändigt som tanken måste fyllas..
Snåla inte på isoleringen köp hellre en dyrare tank med bra isolering el en oisolerad så du kan isolera själv..
Borö har dålig isolering min 500 l ack sjunker tempen ca 15-18 grader/dygn el om man så vill 8-9 kW..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Man kan isolera med mineralulls mattor men snyggt blir det ju inte.Alt kan man bygga en ram runt tanken sedan spruta med typ ekofiber eller nått annat.
Ang borö så har dom tankar som är inte så dåligt isolerade oxå.. Tip tankarna har 110mm högvärdig mineralull i sidorna och 145mm i toppen.
Ang borö så har dom tankar som är inte så dåligt isolerade oxå.. Tip tankarna har 110mm högvärdig mineralull i sidorna och 145mm i toppen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Man får in en större tank genom befintliga dörröppningar om den är oisolerad. Dessutom kan man lägga på mer isolering (tjocklek) om man gör det själv.ecke skrev: vad är vittsen med att köpa oisolerade tankar?
Enda nackdelen som jag ser med att isolera själv är att man inte får något bra ytskikt på sin isolering. Jag har i allafall inte hittat något bra material att ha ytterst........

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skall man följa råden som man får från "diverse solfångarfolk" så är det optimala 200-300 mm isolering. Gärna i flera lager med "täta" skikt mellan lagren, typ alubeklädd isolering med tejpade skarvar i flera lager.ecke skrev:Hur tjock isolering behöver man ha då?
Moderator
Re: Vart köper jag billiga acktankar?
Prata med husqvarana tanksvets.ecke skrev:JA vart köper jag det? ska man behöva betala 12-13000 för en 750 liters med beredare och solslinga?
Dom var billigast då jag kollade runt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Som Roli skrev 200-300 mm såg även att 100 mm/1000 liter men minst 200 mm..ecke skrev:Hur tjock isolering behöver man ha då?
90 mm pur skumsisolering motsvarar ca 200 mm skulle jag tro..

När jag pratade med Sol & Energiteknik så sa han att min ack med 50 mm mineralull motsvarade 20 mm pur isoleing..

Kolla här
http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
enorma mängder...
finns ENORMA mängder med begagnade acktankar på exempelvis blocket.
Tankar från mitten på 80 talet å framåt har åtskilliga års livslängd kvar !!!
Tankar från mitten på 80 talet å framåt har åtskilliga års livslängd kvar !!!
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Man skall inte betala för solslingor.ecke skrev:JA vart köper jag det? ska man behöva betala 12-13000 för en 750 liters med beredare och solslinga?
Man skall ha en extern värmeväxlare, och leda in varmvattnet högre upp, vid olika höjd beroende på temp.
Med en solslinga i botten blir hela systemet bara fes-ljummet. Man skall skicka upp kallt bottenvatten till taket, och det går inte då man värmer botten.
Standard-svaret om fler solslingor i den övre delen av tanken kommer väl snart här nedanför. Poänglöst...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Min tank har laddats enbart med bottenslingan i mer än tre veckor och vid dagens slut så brukar bottentempen vara 88 grader eller högre.Anders G skrev: Med en solslinga i botten blir hela systemet bara fes-ljummet.
Om du tycker att 88 grader och där över är fesljummet, så får det stå för dig........
Att ha en extern värmeväxlare är helt OK. Det svåra med den lösningen är att få in vattnet på rätt nivå i tanken.
Moderator
OK
Jag har plattvvx som tar kallt i botten och skickar in vattnet igen på 1/4 höjd av tanken.
Fungerar bra, ibland när det är mycke sol skulle jag dock vilja ha den längre ned
.
Helt klart skall jag dock gå vidare med en växelventil för inlopp högre upp, som troligen kan göra nytta vår/höst, har ju ett hål kvar i tanken där
, dumt å inte använda...
Ta det lugnt med vad du skall ha, se till så investeringen blir vettig, solfångar anläggningar kostar ju pengar hur man än gör.....
Fungerar bra, ibland när det är mycke sol skulle jag dock vilja ha den längre ned

Helt klart skall jag dock gå vidare med en växelventil för inlopp högre upp, som troligen kan göra nytta vår/höst, har ju ett hål kvar i tanken där

Ta det lugnt med vad du skall ha, se till så investeringen blir vettig, solfångar anläggningar kostar ju pengar hur man än gör.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.