Skrev även detta på PellX-delen men eftersom KMP köpt upp dem är det väl lika bra att skriva här med, moderator kan ta bort den gamla tråden där?
"Tjo,
flyttat till ny kåk där det sitter en Pellx-brännare från 98, den är dock uppdaterad så den går på tändelement istället för glödstift och den ser i allmänhet ut som min KMP PX21 från 08 som jag hade i mitt gamla hus.
Första som hände när jag flyttade in för ett par veckor sedan var att tändelementet gick åt skogen, så det bytte jag utan problem. Men nu har jag börjat få explosioner, rätt regelbundet verkar det som (hör inte från övervåningen men börjar lukta och osar i källaren när jag går ner Smile
Iallafall, vad brukar det bero på? För hög startdos? har fått öka den eftersom brännaren ofta stannade i startfasen innan.
Och till sist, hur illa är det med explosionerna? Farliga ur brandrisksynpunkt eller hälsan för pannan?
Pannan är för övrigt en CTC Total från, hmm.. -85 tror jag den är. De gångerna jag har rengjort har jag skrapat ur all aska från nedre hålet där brännaren sitter, samt skruvat av ventilen och skrapat ur det "röret", har jag missat nåt viktigt ställe?"
uppdatering: Sedan jag sotade/askade ur igår kväll har det blivit helt knas. Måste varit ett antal explosioner inatt för det har luktat konstant, min fru är helt galen (vilket jag iofs förstår). När jag gick ner till pannan nu för en stund sedan såg jag även till min fasa att det har runnit vatten någonstans ifrån för det var blött på golvet "bakom" pannan (finns ett avloppp där som det hade runnit ner i). Ska försöka grabba tag i videokameran och slänga upp en film på youtube för att demonstrera.
hjälp :/
edit:
Kör på el för tillfället, läst runt lite och och måste sätta mig och kolla uppstarten noggrant vid tillfälle. Har iallafall version 5.1 på chippet som sitter i, är det värt att uppgradera till v7.3 (är väl typ plug'n'play?) som jag har förstått ska ha smidigare uppstart och som jag såg fanns på pelletsbilen.se för typ 400:-.
Har även funderat lite på tändningsintervall, på min px21 i gamla huset låg intervallet på 15-20 grader, under de veckorna jag bott i det här huset tycker jag brännaren har hoppat på och av konstant (ok inte konstant men med ett betydligt kortare intervall). Eldar inte mot ackumulatortank men är det värt att beställa med 20 grader hysteres iallafall?
Rökgasexplosioner - pang! -hjälp
Rökgasexplosioner - pang! -hjälp
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
Har du läst detta? http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =processor
Har du provat med att t.ex.tända en bit papper i pannan,före brännare skall igång?Kan vara för dåligt drag i skorstenen som gör att det blir en "propp" som hindrar rökgaserna från att komma ut just vid starten.Med det gamla chippet som du har så går fläkten igång på ganska hög fart och det gör att brännaren inte hinner värma upp kanalerna så fort som behövs.Är inte din panna ganska så trång också?Har du dragbegränsare?
Har du provat med att t.ex.tända en bit papper i pannan,före brännare skall igång?Kan vara för dåligt drag i skorstenen som gör att det blir en "propp" som hindrar rökgaserna från att komma ut just vid starten.Med det gamla chippet som du har så går fläkten igång på ganska hög fart och det gör att brännaren inte hinner värma upp kanalerna så fort som behövs.Är inte din panna ganska så trång också?Har du dragbegränsare?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
(nu blir det svar i separata trådar eftersom jag även har en tråd på pellx-forumet men jaja)
Jag har inte eldat med papper eller tändsticka eller annat för att kolla draget men jag jag känner tydligt hur det drar när jag stoppar in handen. Men jo, pannan är ganska trång... dragbegränsare, hmm, det sitter en lucka med något som ser ut som justerbara tyngder i "plåten" som öppnas och stängs med automatik beroende på drag (verkar det som). Eller är det "spjället" eller vad man ska kalla det, kanske samma sak.
Hur som helst tror jag nog det är värt att skaffa nyaste 7.3 chippet efter vad jag läste i tråden du länkade till (tack för det). På min andra kmp i gamla huset hade jag 15-20 graders intervall på uppstarterna och det funkade bra, såg att man kunde välja på 12 och 20 graders intervall, vad ska man ta?
Och en sista fråga. Kör pannan på elpatron för tillfället, vilken panntemperatur är att rekomendera, runt 60-70 grader?
Jag har inte eldat med papper eller tändsticka eller annat för att kolla draget men jag jag känner tydligt hur det drar när jag stoppar in handen. Men jo, pannan är ganska trång... dragbegränsare, hmm, det sitter en lucka med något som ser ut som justerbara tyngder i "plåten" som öppnas och stängs med automatik beroende på drag (verkar det som). Eller är det "spjället" eller vad man ska kalla det, kanske samma sak.
Hur som helst tror jag nog det är värt att skaffa nyaste 7.3 chippet efter vad jag läste i tråden du länkade till (tack för det). På min andra kmp i gamla huset hade jag 15-20 graders intervall på uppstarterna och det funkade bra, såg att man kunde välja på 12 och 20 graders intervall, vad ska man ta?
Och en sista fråga. Kör pannan på elpatron för tillfället, vilken panntemperatur är att rekomendera, runt 60-70 grader?
Spjället är den man kan öppna och stänga rökgasvägen, dragregulatorn är den med vikten på.
Och jag räknar det som mycket dålig stil att skapa fler trådar om samma sak.
Och jag räknar det som mycket dålig stil att skapa fler trådar om samma sak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag skapade först tråden i pellx-forumet men såg att det inte var något skrivet där på jättelänge så jag ANTOG att det var bättre att skriva här eftersom KMP köpt upp pellx om jag ens skulle få något svar, och det första jag skrev i den här tråden var en förklaring att jag redan skrivit i ett annat forum men jag ber någon moderator ta bort den andra tråden. Jag var oerhört stressad efter respons eftersom jag vid det tillfället kände smått panik om pannan hade överlevt smällarna eller inte. Dumt? Ja, men knappast något illa menat.Icecap skrev:Och jag räknar det som mycket dålig stil att skapa fler trådar om samma sak.
Eftersom jag redan själv är medveten om att två trådar är onödiga och därför redan skrivit att moderator kan plocka bort en så kan du ju slappna av lite med att läxa upp mig om vett & etikett på internet.
edit: Tack för att du redde ut begreppen om spjäll och regulator.
Moderator behöver inte ta bort den andra tråden,utan bara låsa den så att det går att läsa det som redan är skrivet där.
Pelletseldare sen -00