FlexA som stoppar med flamvakt
FlexA som stoppar med flamvakt
okej,
jag gör ett nytt försök att beskriva...Flex A, läge tre (3) Brännaren slocknat. Flamvakt löst ut. Brännaren slocknat på den sk sparlågan...efter ett antal timmar eller dagar av felfri gång. Det står förvisso att undertrycket då kan vara för högt i pannan....är det det man kan kolla grovt med en tändsticka eftersom serviceteknikerna är upp över öronen och hinner inte ens svara på mail. Någon som har tips på vad jag kan göra själv.
det är renbrunnet i brännkoppen så jag misstänker att den inte matar fram tillräckligt på sparlågan men det kan ju vara undertrycket...så tips gärna
jag prövar nu i natt att sätta den på läge två (2) och se om det har någon inverkan.
mvh
Ingvar
jag gör ett nytt försök att beskriva...Flex A, läge tre (3) Brännaren slocknat. Flamvakt löst ut. Brännaren slocknat på den sk sparlågan...efter ett antal timmar eller dagar av felfri gång. Det står förvisso att undertrycket då kan vara för högt i pannan....är det det man kan kolla grovt med en tändsticka eftersom serviceteknikerna är upp över öronen och hinner inte ens svara på mail. Någon som har tips på vad jag kan göra själv.
det är renbrunnet i brännkoppen så jag misstänker att den inte matar fram tillräckligt på sparlågan men det kan ju vara undertrycket...så tips gärna
jag prövar nu i natt att sätta den på läge två (2) och se om det har någon inverkan.
mvh
Ingvar
Janfire Flex A ansluten till Fokus Eko 20...veckomagasin, friligg hus 124 kvm byggt -29 tillbyggt -94
Går det inte att höja pelletsmatningen lite till sparlågan eller minska hysteresen så den inte brinner så länge att den slocknar.
På min Focus Eko 20 måste jag ha dragbegränsaren rätt högt ställd om alla bafflar sitter i. Då brinner det bra och verknigsgraden tror jag inte är något fel på.
Vid underhållseld har dragbegränsarens inställning stor inverkan eftersom underhållselden behöver väldigt lite luft. Jag tror att draget genom brännaren gör att pelletsmatningen inte räcker till om du kör på fabriksinställningarna.
På min Focus Eko 20 måste jag ha dragbegränsaren rätt högt ställd om alla bafflar sitter i. Då brinner det bra och verknigsgraden tror jag inte är något fel på.
Vid underhållseld har dragbegränsarens inställning stor inverkan eftersom underhållselden behöver väldigt lite luft. Jag tror att draget genom brännaren gör att pelletsmatningen inte räcker till om du kör på fabriksinställningarna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Just precis, är det inte monterat en dragregulator är det ganska säkert så att draget är för högt.
Det ska inte lösas med doseringen, det ska lösas med en dragregulator.
Det ska inte lösas med doseringen, det ska lösas med en dragregulator.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ska man tolka de något ängsliga kommentarerna rätt, så går det alltså inte att justera pelletsmatningen för sparlåga utan den är fast inställd. Skönt där att det skett en del teknisk utveckling på 10 år.
Det blir mycket stor skillnad i luftmängd genom brännaren under sparlåga med dragbergänsaren inställd på 5 Pa och en inställning på 20 Pa.
Till en sådan panna måste det finnas en dragbegränsare. Finns hos
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1

Det blir mycket stor skillnad i luftmängd genom brännaren under sparlåga med dragbergänsaren inställd på 5 Pa och en inställning på 20 Pa.
Till en sådan panna måste det finnas en dragbegränsare. Finns hos
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Torsten: kanske utvecklingen har stått still på Flex-A, vad hade du förväntat dig?
"Javisst, vi kan byta boxen... oj, är det en gammal version... nej, då får du köpa en nu brännare faktisk..." Skulle nog ge många glada kunder... eller något omnämnande iaf. kanske inte i speciellt nöjda toner dock.
Och utvecklingen har väl gått ganska ordentligt fram eller hur?
Janfire NH är väl inte så kass att man inte kan ställa precis allting, så även doseringen, cykeltiden, fläkthastigheten och fläkttiden i UH-läge och även maximal UH-tid.
Vill du ha en modern bil är det knappast en nybyggd SAAB 96 du ska leta efter heller eller hur?
"Javisst, vi kan byta boxen... oj, är det en gammal version... nej, då får du köpa en nu brännare faktisk..." Skulle nog ge många glada kunder... eller något omnämnande iaf. kanske inte i speciellt nöjda toner dock.
Och utvecklingen har väl gått ganska ordentligt fram eller hur?
Janfire NH är väl inte så kass att man inte kan ställa precis allting, så även doseringen, cykeltiden, fläkthastigheten och fläkttiden i UH-läge och även maximal UH-tid.
Vill du ha en modern bil är det knappast en nybyggd SAAB 96 du ska leta efter heller eller hur?
Senast redigerad av Icecap den fre 18 dec, 2009 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det har skett teknisk utveckling, men inte på denna punkt. Denna brännare är en enkel och stabil utan alltför mycket lull-lull.Torsten skrev:Ska man tolka de något ängsliga kommentarerna rätt, så går det alltså inte att justera pelletsmatningen för sparlåga utan den är fast inställd. Skönt där att det skett en del teknisk utveckling på 10 år.![]()
Det finns andra Produkter från Janfire som har ställbar UH-eld.
Finns många brännare som inte har underhållseld överhuvud taget, ex pellx, Iwabo, KMP, ULMA med flera.
Undertrycket skall vara 15 Pa mätt i eldstaden under drift, detta regleras med motdragslucka. Är undertrycket något annat så är installationen felaktig och det kan inte produkten lastas för.Torsten skrev:Det blir mycket stor skillnad i luftmängd genom brännaren under sparlåga med dragbergänsaren inställd på 5 Pa och en inställning på 20 Pa.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Janfireflex A som stannar på sparlågan
jo jag har en dragregulator men om den gör jobbet rätt vete fan...nåväl...den startar ju snällt varje gång den stängt av sig efter nu några timmars drift...jag har nu läst att man kan ta bort bromsarna i lilla matarmotorn...får väl titta på det till morgonen...nu har den gått igen i 4 timmar utan problem
senaste kontrollen via servicetekniker gjordes inte någon koll av drag eller annat...de bytte faktiskt bara tändspiralen och var nöjda med hur det såg ut för övrigt....jag får väl kolla med en återförsäljare uppe i Bohuslän om det kniper...det är ju till och med minus 8 här nere i Göteborg så jag behöver ju maskinen igång
senaste kontrollen via servicetekniker gjordes inte någon koll av drag eller annat...de bytte faktiskt bara tändspiralen och var nöjda med hur det såg ut för övrigt....jag får väl kolla med en återförsäljare uppe i Bohuslän om det kniper...det är ju till och med minus 8 här nere i Göteborg så jag behöver ju maskinen igång
Janfire Flex A ansluten till Fokus Eko 20...veckomagasin, friligg hus 124 kvm byggt -29 tillbyggt -94