Acktank till pe 20

Skriv svar
danne t
Ungskog

Acktank till pe 20

Inlägg av danne t »

Är det för stor vatten volym i pannan för att det ska va lönt,gör åt mycket pellets och funderar på om det går få ner den nåt med större vattenvolym.ca 2,5 säckar/dygn vid -2,5
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En ackumulatortank är ingen vinst! Det enda man kan vinna är att minska antalet starter och få längre gångtid, detta ger bara en minimal besparing.

Tyvärr utstrålar en ackumulatortank värme vilket i slutändan kan betyda att den totalt sett blir en förlust och som bäst en vinst som är försumbar.

Mängden pellets beror INTE på volymen men på husets förbrukning, vill ni alltså spara pellets är den rätta väg att gå att isolera huset bättre och självklart se till att brännaren är optimalt inställd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danne t
Ungskog

Inlägg av danne t »

va ungefär vad jag trodde
Pysslaren
Fröträd

Inlägg av Pysslaren »

Hej Danne jag kör en Focus Pe20 mot acktank på 500 liter har gjort det ca: 2 år. Har provat lite olika inställningar med och utan tank, precis som Icecap skrev ingen vinst i detta, kör nu utan tank med uh-fyr ca minus 5 grader ute, på sommaren med tank för att få längre gångtid = mindre kärbildning.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
danne t
Ungskog

Inlägg av danne t »

Även om jag har lite större hus ,hur mycket pellets går det och hur ofta tänder brännaren nu.
focus pe 20 iwabo s1 190 boyta 60 källare .halvbra isolering ,spån på vind ska åtgärdas
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och för dom där, som jag blev, blir mörkrädda när brännaren tuggar i sig pellets i parti och minut kan jag säga: årets 3 kallaste månader äter ung. 50-55% av årets pelletsförbrukning! Och jag har ingen el-patron till VV på sommaren.

Jag installerade min brännare 2005-12-22 och satan vad den svalde pellets! jag räknade efter en vecka ut att i den takt ville oljan ha varit en billig värme och det verkade ju konstigt. Nåväl, efter ett par månader med nervöst nagelbitande hände något: det gick åt mycket mindre pellets...

Och efter att ha loggat och noterat varenda jävla säck i 2 år är det klart: Jag ska köpa runt 6½t pellets per år och en mycket stor del försvinner under vintern.
Är inte PK!
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Förbrukningen kan skilja något vansinnigt om huset är dåligt isolerat. Vi har bara puts, luft, plank, tretex i våra ytterväggar. Det är som att det blåser rakt igenom, en vecka med +3 och inte mycket vind kan likställas med 2-3 dagar -3 och nordanvinden som piskar.
Jag går mellan 1½ till 3+ beroende på väder.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
danne t
Ungskog

Inlägg av danne t »

Mitt hus ligger på en kulle så blåstern det värsta här.okt och nov kan va värre än jan feb .Är det lite kallare är det som om det blir jämnare .Är väl samma orsak som att man är ute och jagar och det är 1-2 plus så fryser man alltid mer än vid ett par minus upp till 8 ,9 minus .nåja det är bättre än olja .
focus pe 20 iwabo s1 190 boyta 60 källare .halvbra isolering ,spån på vind ska åtgärdas
Psycho Dave
Lärjunge!

OT: Varmvatten från Focus PE-20?

Inlägg av Psycho Dave »

Jag går lite off topic då det verkar finnas lite ägare av Focus PE-20 i tråden.

Ni som har en Focus PE-20 hur har ni det med varmvattenproduktionen? Jag tycker nämligen att vi har lite brist på den varan i våran nyinstallerade begagnade PE-20. Om man vrider på för högt flöde när man duschar så hinner den inte värma vattnet utan det får bara strila lätt för att den skall hinna värma och den värmen man får då räcker inte länge.

/David
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang förbrukning vid olika ute temperaturer har jag märkt både på förbrukningen o framledningstempen (shuntstyrning med innegivare) att det går lika mycket /framledningstempen är lika hö då det är 0° o blåser som då det är -12° o vindstilla..

Det krävs här 35° framledning vid 0° o vindstilla vilket gör 3 kW enligt elmätaren nu då jag kör elpatron, När det va 0° o blåste så krävdes det 46° framledningstemp o vid -12° o vindstilla oxå 46°..
Nu har jag bara 6 kW elpatron så den klarar bara av att hålla 47° i tanken/stigartemp med fullt öppen shunt för att hålla 22° inne så 6 kW räcker till det är -13° såg jag, Idag är det -19° o vindstilla men då klarar 6 kW elpatronen bara att hålla 20,7° inne..

Så uppgifterna jag sett tidigare verkar stämma, Ett hus som kräver 3 kW vid 0° ute behöver 6 kW vid 13-14° minus o 9 kW vid -28°..
När jag försökt beräkna maxlast vid dut så verkar det oxå stämma, Mina radiatorer ger en total effekt vid 70° (DT50) 10,1 kW med då det va -30° krävdes det knappt 60° framledningstem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har märkt samma: kyligt (runt 0), fuktigt och blåsigt slukar värme som en tok, torrt och kallt och stiltje är inte så farligt på den front.
Är inte PK!
Pysslaren
Fröträd

Re: OT: Varmvatten från Focus PE-20?

Inlägg av Pysslaren »

Psycho Dave skrev:Jag går lite off topic då det verkar finnas lite ägare av Focus PE-20 i tråden.

Ni som har en Focus PE-20 hur har ni det med varmvattenproduktionen? Jag tycker nämligen att vi har lite brist på den varan i våran nyinstallerade begagnade PE-20. Om man vrider på för högt flöde när man duschar så hinner den inte värma vattnet utan det får bara strila lätt för att den skall hinna värma och den värmen man får då räcker inte länge.

/David
Vad har du för drifttemp på din anläggning? Jag kör med en hysteres på 70-80 grader med uh-fyr nu när det blivit lite kallare ute det funkar kanon kan duscha länge & varmt utan att det påverkar något. Men jag har märkt när jag har acktanken inkopplad & kommer ner runt ca:60 grader då börjar varmvattnet att sina.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har bara hunnit provelda (första pelletslevarans i morgon) men då har jag kört med drift temperatur mellan ca 80 - 85 med uh-fyr och 12 kW. Även om jag börjar duscha medans pannan brinner och temperaturen i pannan är mellan 80 - 85 så känns det som om att man inte kan dra på för mycket flöde för då blir inte vattnet varmt.

En annan sak som jag har märkt framförallt nu när jag kör med elpatron är att pannan blir bara varm ovanför elpatronerna. Termometern på pannan som är monterad under elpatronerna kan visa 60 grader samtidigt som jag kan skicka 70 gradigt vatten till elementen. Jag har funderat på om man skall montera en cirkulationspump som tar vatten från toppen av pannan och skickar in i botten så att man får en genomvarm pannan. Eller är det dumt?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Varför i hela friden kan du uppleva sinande varmt tappvatten med dom temperaturerna?
Här räcker det att jag har 40-45 för godkänt, och över 55 för att man kan uppleva skållning.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Nu eldas det med pellets igen och därmed jobbar pannan mellan 80 - 85 grader. Märkte ikväll att tjejen hade hoppat in i duschen, nu vet jag inte vilken temperatur det var i pannan och om brännaren brann när hon började duscha men när jag kollade på pannan så var temperaturen 70 grader och den hade sjunkit till 56 grader innan hon hade duschat klart. Då rörde det sig om en lågflödes 10 min dusch. Att duschen blev så pass lång som 10 minuter beror på att jag bad henne fortsätta spola medans jag sprang ned och tittade på panntemp. Hon sa att efter ca två minuters duschande så började temperaturen sjunka och det gick bara att få ut ljummet vatten.

Jag gjorde sedan lite tester. Med en panntemperatur på 55 grader får man ut 35 gradigt vatten vid fullt flöde i handfatet i badrummet. Det skall tilläggas att kallvattnet har en temperatur av 3 grader i handfatet så det är riktigt kallt vatten att värma upp.

Är det någon som har några värmande tips för oss?
Skriv svar